Når du kontakter pressen | Tip til at komme i medierne

Journalister modtager mange pressemeddelelser per mail.

Derfor skiller du dig ud fra mængden ved at ringe først. Og gerne til en navngiven journalist, som skriver om dit emne.

Du har 30 sekunder

Når du ringer, skal du være klar til at fortælle essensen af din historie på 30 sekunder. Nogle gange kan journalisten afvise din historie allerede i telefonen, og så behøver du ikke bruge mere tid på det medie og kan gå videre til et andet. Andre gange vil journalisten spørge, om du ikke kan sende noget på skrift. Derfor har du pressemeddelelsen klar.

Når du har ringet på forhånd, er der større chance for, at journalisten kan huske din historie, når han åbner mailboksen, hvor de andre pressemeddelelser også ligger.

Søger du hjælp til en pressemeddelelse?

Ring og følg op

Selv om journalisten har sagt, at han måske vil kigge på din historie, kan der komme mange ting på tværs, der gør, at han ikke får det gjort. Derfor ringer jeg altid og følger op et par dage efter, jeg har sendt pressemeddelelsen.
Denne proces kan godt være en tidsrøver, fordi journalisten kan være svær at få fat på. Men det er mit indtryk, at det virker.

Nogle gange er journalisten i tvivl om noget, som jeg får mulighed for at hjælpe ham med. Andre gange finder jeg ud af, at journalisten kun vil bringe historien, hvis jeg skaffer nogle yderligere oplysninger.

Og hvorfor ringer han så ikke bare selv og spørger om det, han mangler? Det kan der være mange grunde til. Essensen er, at han får fat i min historie igen, når jeg ringer.

Brug bagvejen ind til journalisterne

De fleste af os ildsjæle er meget bevidste om, hvilken historie vi gerne vil i pressen med. Men hvis journalisterne ikke har lyst til at skrive om netop det, er der måske andre veje.

Ofte har vi andre historier, som pressen gerne vil skrive, og de kan blive adgangsbilletten til at kende en journalist!
Det er helt almindeligt, at folks profession nævnes, når de præsenteres. Og hvis din titel som psykoterapeut, misbrugsvejleder eller andet bliver nævnt i forbindelse med noget andet, er det jo gratis reklame for dig og din virksomhed.

Journalister taler sammen

Journalister efterlyser kilder hos hinanden. Derfor kan det være en god ide eksempelvis at deltage i en hus-og-have-artikel, alene for at komme i kontakt med journalisten. Hus-og-have-journalisten deler måske kontor med en journalist fra et af de medier, du gerne vil i. Eller måske læser journalisten fra dit drømmemedie artiklen som privatperson og bliver inspireret til en anden artikel om dig.

Lokaljournalister dækker ofte mange emner

Derfor kan et interview om din søns børnehave til lokalavisen måske føre til, at journalisten også får lyst til at interviewe dig om din forretning – hvis journalisten vel og mærke kan se en god historie. Og hvis journalisten kender dig og ved, at du er god til at komme til sagen og nem at samarbejde med, er der er alt andet lige større chance for, at det sker.

Kom tilbage til Gratis PR-råd

Skriv dit søgeord og tryk ENTER