Guideline til din hjemmeside

Ligesom du skal gøre forårsrent i dit hus eller din lejlighed, skal du også huske at gøre forårsrent på din hjemmeside. For her kan du også komme til at samle lidt for meget sammen, der ikke længere er relevant.

Jeg har skrevet denne 10 trins model til dig, som du kan bruge til at få optimeret din hjemmeside.

1. Døde links
Gennemgå alle dine undersider og tjek, at alle links stadig fører de rette steder hen. Er du sikker på, at du stadig gerne vil linke til alle siderne?

2. Uaktuelle begivenheder
Læs alle dine sider igennem, så du sikrer dig, at du ikke skriver om begivenheder, der har fundet sted.

3. Gennemgå alle dine menupunkter
Vil du beholde alle dine menupunkter? Eller har du sider, der får så få besøgende, at menupunkterne forstyrrer mere, end de gavner? Hvis du har svært ved at slette siderne helt, kan du eventuelt beholde dem, men lade være med at have menupunkter til dem. Du kan eventuelt linke til dem fra andre undersider, hvor det er relevant.  Så har du også stadig mulighed for, at siderne bliver fundet af Google.

4. Streg ud og stram op
Læs alle dine tekster igennem igen. Kan du luge ud i nogle af dine fyldord så som ”jo”, selvfølgelig”, ”eksempelvis”? Er der ord eller sætninger, der hverken bidrager til dine læsere eller til din søgemaskineoptimering, så fjern dem.

5. Interne links
Omtaler du nogle af dine ydelser på andre sider, kan du med fordel linke til dem, når du nævner dem. Dette gavner både dine læsere og Google.

6. Skal nogle af dine ydelser justeres?
Har du ydelser, du sælger meget lidt af? Måske skal du ikke have denne ydelse fremover. Måske skal du ændre i ydelsen.

7. Gennemgå dine titles og descriptions en gang til.
Kan de blive bedre? Bruger du de rette søgeord? Hvis du gerne vil findes på søgemaskinerne, er det helt essentielt at du bruger de rette søgeord i dine titler. Du kan se her, hvilke ord, mange mennesker søger på.

8. Har du gode overskrifter og punktopstillinger på alle sider?
Især hvis du gerne vil rangere højt på Google, er det vigtigt at du bruger de rette søgeord i dine overskrifter (se punkt 7)

9. Har du call-to-actions på alle sider?
Er det tydeligt for dine læsere, hvad du gerne vil have dem til at gøre på alle siderne? Marker gerne dine call-to-actions med knapper. Så er det endnu tydeligere, hvad dine læsere skal gøre.

10. Læs korrektur
Eller endnu bedre: Få en korrekturlæser til at læse hele din hjemmeside igennem.
De dygtige er ikke ret længe om det.

Du er meget velkommen til at fortsætte denne liste i kommentarfeltet.

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER