Er det nemt at gennemskue dine varer?

For noget tid siden surfede jeg efter avisabonnementer. Og her lærte jeg noget interessant.

En af de store landsdækkende aviser havde rigtig fint inddelt deres abonnementer i guld, sølv og bronze på hjemmesiden, som jeg plejer at sige, at I skal. De har så nok lært det et andet sted.

Så langt så godt.

Men for at tegne et erhvervsabonnement krævede det, at jeg tog stilling til 10-15 forskellige punkter.

10-15 forskellige services og tilvalg i forbindelse med, hvordan jeg gerne ville modtage min avis og på hvilke vilkår.

Flere af punkterne forstod jeg ikke engang. (Og jeg kan da lige nævne i en parentes, at jeg er uddannet journalist og har arbejdet på aviser i flere år, så jeg er ikke på udebane her. Tværtimod).

Det var anstrengende. Så jeg tjekkede lige konkurrenten ud, mens jeg overvejede, om jeg skulle tage mig sammen og nærlæse de 10-15 punkter en gang til. Det nåede jeg så ikke, for 5-10 minutter efter havde jeg både bestilt og betalt.

Hos konkurrenten.

Er det ikke bare vildt ærgerligt for den første avis, at de giver mig så mange “muligheder”, at det ender med at blive en begrænsning?

Gør du det også svært at købe?

Kunne dine kunder fortælle en lignende historie om besvær ved at købe dine ydelser?

Jeg kan da give lidt inspiration til, hvilke forhindringer jeg nogle gange støder på i virksomheders salgstekster.

Det kan være, at kunden

  • bliver opfordret til at ringe og høre mere om ydelsen (i tilfælde, hvor du lige så godt kunne have skrevet diverse formalia allerede i din salgstekst)
  • ikke kan se, præcis hvad varen indeholder, og hvad den koster
  • selv er nødt til at lave unødig research, før han kan købe varen (nogle gange har en enkelt kunde måske et særligt behov, du ikke kan tage højde for, men tit er det de samme spørgsmål, stort set alle kunder har brug for at få besvaret)
  • skal vælge mellem adskillige leveringsfirmaer til at levere varen (har oplevet at skulle tage stilling til hele syv!)
  • ikke kan se, hvad han skal gøre for at købe

Prøv at gennemgå alle dine salgstekster en ekstra gang. Sætter du også unødige stopklodser op, der gør det besværligt for dine kunder at købe?

Vil du lære mere om salgstekster?

Så kan du hente mit selvstudie om bedre salgstekster med det samme.

Blogbanner onlinekursus
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER