Har lige afleveret God kommunikation for selvstændige, som er min anden bog.

Mange er imponerede over, at jeg kan skrive en bog på en måned (ren skriveproces – selve redigeringen tager betydeligt længere tid, da jeg her er afhængig af, hvornår alle andre har tid til at kigge på min bog. De har sjovt nok også et liv).

Min konklusion er, at når man laver noget, man synes er sjovt, og som man er rigtig god til, så går det legende let. Og det bekræfter min leveregel om, at man skal gøre det man er god til, og som man synes er sjovt, og så uddelegere alt det andet.

Jeg møder rigtig mange selvstændige, der sidder i arbejde til halsen, fordi de netop ikke uddelegerer. Det sker med to begrundelser:

1. Nogle siger, at de godt kan lide at følge opgaverne.

2. Andre siger, at det er af økonomiske grunde.

Lige en opgave som en bog er man jo nødt til at være mere detaljeret med i end eksempelvis et regnskab eller et betalingsmodul på hjemmesiden. Men ellers er det med mange opgaver som selvstændig, at jo mere du uddelegerer, jo mere kan du fokusere på dine egne specialydelser. Og jo mere specialiseret vil du være på dit felt, og jo mere vil du kunne tage for dine ydelser. Og selv om du selvfølgelig skal være meget inde over din bog, så hjælper det altså processen betydeligt hvis du har en skrivekyndig ved din side.

Her og nu, ja så er der selvfølgelig penge at spare ved at løse alle opgaverne selv. Hvis man altså antager, at din tid er gratis. Og det er den ikke. Du kan som regel altid finde noget rentabelt at bruge den på: Udvikle produkter, forbedre SEO-teksterne på din hjemmeside eller tage kontakt til nye kunder. Andres hjælp koster selvfølgelig nogle penge her og nu, men denne hjælp er en investering i dit firmas fremtid.

Alle de opgaver, du har brug for at løse i dit firma, skal hjælpe dit firma på en eller anden måde. Og ved at hyre specialhjælp til dem, bliver de løst bedst muligt. Det gør, at du ser mere professionel ud, end hvis du selv havde prøvet at løse dem, og at du også får mere tid til at løse de opgaver, du er god til og som du synes er rigtig sjovt.

Hvornår har du sidst uddelegeret en ny opgave?

Andre har også læst:

4 Kommentarer

  1. hej Majbritt

    Det er en glimrende ide at uddelegere!
    Synes bare, det er lettere sagt end gjort.

    Jeg synes ikke det er så ligetil at uddelere ret meget i en enkeltmandsvirksomhed.

    Jeg kan ikke sætte andre til at tale med kunderne om opgaverne.

    Jeg kan sætte andre til at skrive fakturaer, men det tager lige så lang tid at uddelegere det som at gøre det selv.

    Jeg sætter andre til at lave regnskab etc. Men bruger en masse tid på at uddelere det 🙂

    Hvad uddelegerer du til andre, der kan give dig mere tid i hverdagen til det DU er god til?

    Mange venlige hilsner
    Lisbeth Scharling

  2. Ja, det er ikke alt, der er lige let at outsorice, og jeg har også selv brændt nallerne. Det,jeg outsourcer, er:
    Funktioner til hjemmesiden, som jeg ikke skal bruge ret tit. Bruger http://www.symbiotisk.dk
    Hver gang det it-mæssige har drillet i mere en ti minutter, ringer jeg til http://www.it-r.dk
    Jeg gør mig ingen tanker om hvad jeg kan trække fra i skat. Sender bare det hele ind til revisoren, og bogfører heller ikke selv
    Har betalt en for at sætte en powerpoint op en gang for alle, så jeg har en fin en med logo, som jeg altid kan bruge
    Har korrekturlæser. Hun skal snart til at gennemlæse hele min hjemmeside og læser også mine nyhedsbreve
    Har haft et telemarketingsfirma til at ringe til særligt udvalgte og få dem til at tilmelde sig mit nyhedsbrev. Nogle af dem er blevet til kunder
    Udgiver mine bøger på forlag, hvilket gør at der også her er meget jeg ikke skal sætte mig ind i (det ville også være viden jeg maks skal bruge en gang årligt)
    Har fået grafisk hjælp til mit markedsføringsmateriale
    Og så betaler jeg gladeligt for kvalificeret rådgivning og for at få gjort rent i privaren
    Bare hvad jeg lige kan komme på.
    Er altid på udkig efter mere jeg kan outsorce så jeg kan blive endnu bedre til det jeg er god til

  3. Rigtig gode tips! Ville gerne outsource noget mere! Må jeg spørge, hvem du har fået til at lave din powerpoint? Mange hilsner Lone

Det er ikke tilladt at kommente.

Skriv dit søgeord og tryk ENTER