Forbered dig, når du vil i medierneKender du det?
Pludselig er interviewet slut, og hvad var det lige du fik sagt?
Tiden gik hurtigt, og du fokuserede på at besvare journalistens spørgsmål bedst muligt, og så fik du ikke lige sagt det, der var allervigtigst for dig.

Især hvis du bliver interviewet live, går det hurtigt, og du får ikke mulighed for at korrigere det, hvis du ikke er helt klar i spyttet.

Jeg anbefaler jo altid mine kursister at skrive en pressemeddelelse, inden de ringer til journalisterne. Det har flere fordele: Du øger muligheden for, at dine ordrette formuleringer ender i spalterne. Nogle gange sågar hele teksten. OG din vinkel på historien kommer til at præge historien i journalistens hoved.  Selv hvis journalisten vælger en anden vinkel, kan det jo være, at en del af din vinkel påvirker ham lidt alligevel.

Så langt så godt. Men hvad hvis journalisten vender tilbage og vil have et interview?

Hvis du har en interviewaftale med journalisten, så husk:

  • Overhold aftalen og vær præcis. Hvis du skal ringe til journalisten klokken 14.00, er klokken 14.10 ikke godt nok. Måske har journalisten det næste interview klokken 14.15, eller måske skal journalisten nå at klippe dit interview til udsendelsen klokken 14.30.
    Dette betyder desværre ikke nødvendigvis, at journalisten selv er lige så præcis.
  • Forbered dine vigtigste 2-3 pointer på forhånd. Det kan du overskue. Du vil ikke kunne overskue 10 pointer. Samtidig kan du let få flettet 2-3 pointer ind i journalisten spørgsmål, så det ikke virker som om du taler uden om.*
  • Tænk igennem, om du kan forvente at få et spørgsmål, du ikke har lyst til at svare på. Forbered, hvad du vil svare, hvis du får netop dette spørgsmål.
  • Tjek lige din hjemmeside en ekstra gang. Skal nogle af teksterne justeres? Kan du have mange besøgende på en gang. Den dag jeg var i Smutvejen med min bog God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder, havde jeg 500 besøgende på min hjemmeside. Ikke alle hjemmesider kan klare sådan en trafik.
    Og især vigtigt: Er tilmeldingsformularen til dit nyhedsbrev optimal?  Hvis du får dine besøgende til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, bliver du ved med at have kontakten til dem.
  • Sørg for at der er ro i det lokale, hvor du taler med journalisten. Dette er også vigtigt, selv om journalisten ringer fra et trykt medie. Jo mere energi journalisten eventuelt skal bruge på at høre, hvad du siger, jo mindre energi har vedkommende til at fokusere på dit budskab. Desuden er det irriterende med alt det larm OG uprofessionelt.

Og nogle gange skal det gå rigtig stærkt.
Hvis journalisten med det samme kan se, at du har en god historie, kan det være, at vedkommende vil interviewe dig med det samme. Så har du ikke tid til at forberede dig yderligere. Her er det især en fordel, at du har skrevet en pressemeddelelse, også selv om journalisten måske ikke engang vil se den. For så har du jo forberedt dig, da du skrev den.

*Politikere undlader tit at besvare på journalisternes spørgsmål og bliver ved med at komme i medierne alligevel. Det er fordi, de er så vigtige kilder for journalisten. Vi andre mere anonyme skal levere varen og være samarbejdsvillige kilder hver gang. Ellers bliver vi ikke kontaktet igen.

Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER