Farvel kunde | Læg hellere dine penge hos konkurrenten

Læg du hellere dine penge hos min konkurrent

Vil du også gerne hjælpe alle?
Ud fra tankegangen: “Alle har jo brug for det, jeg laver. Så hvorfor skulle jeg begrænse mig?”

Så går du højst sandsynligt glip af en masse kunder, fordi du spreder dine koncepter og din markedsføring over så mange forskellige kundetyper, at ingen rigtig føler sig ramt. Ingen tænker: “Man skulle tro, at det lige var mig, hun tænkte på, da hun udviklede det produkt.”

Og ingen føler, at du har skrevet lige præcis til dem.

Hvilket du jo heller ikke har.

Desuden bliver du selv forvirret og begravet i arbejde, hvis du vil forsøge at ramme alle.

Og det er der jo ikke nogen grund til.

Det hele bliver meget lettere for dig, hvis du gør op med dig selv, hvilke kunder

  • du bedst kan hjælpe
  • der sætter mest pris på det, du kan
  • du synes, det er sjovest at arbejde med

Ved godt, at du måske sælger noget, som rammer en mindre målgruppe, end jeg for eksempel gør. Så kan du selvfølgelig ikke vælge lige så frit. Men du vil stadig kunne vinde meget ved at være bevidst om, hvem du vælger til, og hvem du vælger fra.

Du slipper for at

  • stå med skuffede kunder, hvis forventninger du aldrig ville kunne indfri, fordi de slet ikke passer ind i din forretning
  • forsøge at gøre de skuffede kunder tilfredse og bruge en masse kostbar energi på dem. Energi, der går fra dem, der altid er glade for det, du gør
  • udvikle en række forskellige produkter, så der er lidt for enhver smag
  • være til stede på en række forskellige sociale medier. Netop fordi du vil ramme alle

 

Og hvordan tiltrækker du så de rigtige kunder?

Og sørger for, at de andre bliver væk?

Det er slet ikke så svært.

Når du først er bevidst om, hvilke kunder du gerne vil have, og hvilke der ikke er så attraktive for dig, er det ret nemt at tilrettelægge din markedsføring og resten af dine tilbud efter dem.

Du kan gøre op med dig selv, at de knap så attraktive kunder gerne må handle hos dig, men at du ikke vil sætte særlige tiltag i gang for deres skyld. Netop fordi du hellere vil bruge din energi på dine drømmekunder.

Du er blandt mine drømmekunder, hvis du

  • er passioneret i forhold til din virksomhed
  • gerne giver den en skalle, når der er brug for det
  • arbejder struktureret for at nå dine mål i dit firma
  • tør sætte barren højt (eller gerne vil inspireres til at turde)
  • tør investere i dig selv og dit firma

 

For så minder du om mig selv, og vi snakker samme sprog helt fra starten. Også selvom du måske ikke snakker jysk.

Når du ved, hvem drømmekunderne er, kan du også vurdere dine forretningsbetingelser ud fra, hvordan de passer til drømmekunderne, og ikke ud fra, hvordan de passer til alle andre.

Og derfor bliver du meget mere sikker i din sag, når du skriver dine forretningsbetingelser. Fordi du ikke længere skal behage alle. Men kun alle, der er på en bestemt både.

Jeg ved, at jeg har mistet kunder på mine forretningsbetingelser. Nogle synes, jeg er meget firkantet. (Jeg kalder det “god til at sætte grænser, så jeg kan blive ved med at præstere”). Blandt andet fordi jeg tager mig betalt for sene afbud.

Og mine drømmekunder synes, det er helt rimeligt.

For de ved godt, hvad deres egen tid er værd. Og hvad det betyder at have tilrettelagt sin tid efter en aftale, der bliver aflyst igen.

Men andre, der har et mere afslappet forhold til tid, synes, det er en irriterende og smålig præmis.

Jeg er helt sikker på, at dem i den sidste gruppe har det rigtig fint med at samarbejde med andre, der har det ligesom dem selv. Fordi de netop alle er fleksible overfor aftaler.

Og de synes, det er vildt stressende at arbejde sammen med mig. Fordi jeg er så punktlig og forventer det samme af andre.

Og derfor er det rigtig smart, at de kan læse i min markedsføring og i mine forretningsbetingelser, at de nok ikke passer så godt ind hos mig.

Og derfor kan jeg nøjes med at koncentrere mig om de kunder, der strukturerer deres tid og arbejdsopgaver.

For dem er jeg rigtig god til, og de sætter pris på min struktur.

Blogbanner monotasking
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER