Desværre får jeg tit det her spørgsmål:
”Jeg kan spare 600 kroner på Google Ads nu. Skal jeg gøre det, Majbritt?”
Med andre ord:
En rabat på få hundrede kroner gør, at flere overvejer at sætte en ny markedsføringsaktivitet i gang, der på meget kort tid vil koste meget mere end 600 kroner + en pæn mængde tid (til at sætte sig ind i annoncerne, sætte annoncer op, teste annoncerne og måske lave det hele om + eventuelt hyre en ekstern Google adskonsulent, fordi projektet driller eller viser sig at være meget sværere end forventet).
Som du måske kan læse mellem linjerne, så mener jeg ikke, at en her-og-nu-rabat på 600 kroner er et godt argument. Hvis Google Ads er det bedste markedsføringstiltag, vil det være det, uanset om du betaler 600 kroner fra eller til.
Desværre står dette eksempel ikke alene.
Rigtig mange vælger deres markedsføringskanaler og -konsulenter ud fra samme impulsive tilfældighedsprincip.
Det er problematisk af tre grunde:
- Markedsføring skal gennemtænkes. Derfor skal du lægge en strategi, før du sætter dine tiltag i gang. De færreste tiltag kan stå alene. Skal du eksempelvis lave Google Ads, skal du først sikre dig, at din hjemmeside og evt. shop er klar til at tage imod de besøgende. Måske er ads ikke den rette løsning. Eller den rette løsning lige nu. Og så kan du risikere at spilde alle dine penge
- Fælles for mange markedsføringsopgaver er, at du skal arbejde med dem længe, før de begynder at give resultater. Derfor kan du risikere, at du gør alting rigtigt for at miste alt det, du har bygget op, alene fordi du shopper løsning
- Hver gang du skifter markedsføringskonsulent, koster skiftet både tid og penge. Det gælder, uanset om din markedsføringskonsulent er din webmand, grafiker, tekstforfatter, SOME-konsulent eller noget helt femte
Den dyreste fejl i markedsføring er punkt 3
Udskiftning af leverandører.
I hvert fald i mindre virksomheder, for her kan prisen for et leverandørskifte sagtens udgøre en stor del af markedsføringsbudgettet for et helt år. Uanset om du skifter leverandør, fordi du tror, at den nye er bedre end den forrige, eller fordi du ændrer markedsføringsstrategi.
Og de færreste overvejer, at selve skiftet er en reel udgift på lige fod med eksempelvis Google Ads.
Derfor overvejer de heller ikke, om skiftet er prisen værd.
Når du skifter konsulent, er det helt realistisk, at du skal gennem følgende opgaver:
- Du skal sætte ord på, hvorfor du gerne vil skifte leverandør, og hvad du som minimum vil have af den nye leverandør
- Du skal undersøge markedet for nye leverandører
- Du skal eventuelt holde møde med nye leverandører
- Du skal forholde dig til den ene leverandør frem for den anden. Det kan være meget svært at sammenligne tilbud, da disse sjældent er 100 % identiske
- Når du har valgt ny leverandør, skal vedkommende klædes på til at løse opgaven. Alt efter opgavens kompleksitet kan det sagtens tage måneder eller ligefrem år, før den nye er inde i al historik. Især hvis vi taler om tekniske løsninger til mere avancerede hjemmesider. Hver gang du er i dialog med ny leverandør i denne forbindelse, skal du som regel både betale for konsulentens tid og for din egen
- Mens du samarbejder med ny konsulent, finder du ud af, om I reelt samarbejder på samme måde. Herunder om I arbejder efter samme hastighed, med samme øje for detaljen m.m. Selv om meget kan afklares på forhånd, er det unægtelig svært at lave en juridisk bindende kontrakt for, hvor hurtigt man skal svare på en mail og lignende
Ret skal være ret. Der er selvfølgelig også nogen, der springer punkterne 1-4 over og går direkte til punkt 5 og 6. Det hører du mig selvfølgelig ikke anbefale.
Selv hvis du finder en ny konsulent, der opfylder dine behov bedre end forgængeren, skal du igennem denne – til tider omfattende – proces, før vedkommende er klar til at levere værdi til dig.
Og selv hvis vedkommende – forhåbentlig – er bedre end den løsning, du kom fra, kan det jo godt være, at vedkommende ikke var så meget bedre, at det var overgangsperioden værd.
Derfor undrer – og ærgrer jeg mig – hver gang jeg er vidne til et leverandørskifte, der ikke virker gennemtænkt. Eller når nogen vælger en løsning ud fra, om den koster 5.000 eller 10.000 kroner fra eller til. Den besparelse udligner hurtigt sig selv, hvis kunden skal ind over projektet mange gange, eller hvis projektet bliver forsinket, eller hvis det viser sig, at leverandøren ikke kan det, han har lovet.
Valg af leverandør er en stor beslutning. Derfor vælger jeg altid selv mine leverandører nøje og beholder dem i mange år. Til gengæld: De største fejl, jeg har begået i mine nu knap 12 år som selvstændig, har været de gange, jeg har uddelegeret til de forkerte. Jeg har sågar prøvet at uddelegere salgs- og markedsføringsopgaver forkert. Altså opgaver, som jeg selv om nogen er på hjemmebane i. Så meget desto mere kan jeg sagtens forstå, at det er rigtig svært for folk, der arbejder i helt andre brancher.
Det behøver ikke være sådan fremover
Løsningen hedder Markedsføringshåndbogen og er skrevet af Hanne Wick og Dorthe Klyvø. Den indeholder grundlæggende viden om markedsføring, og det, der er særligt ved denne bog sammenlignet med så mange andre markedsføringsbøger, er, at du får gode råd til, hvad du skal gøre, når du vil uddelegere nogle af opgaverne til eksterne konsulenter.
Skylder at sige, at jeg er inhabil, når jeg nævner denne bog. Jeg er selv kilde i den og fortæller om e-mailmarkedsføring.
Hvis du vil læse bogen, kan du købe den her. Og nej, jeg får ikke noget henvisningsfee for at linke til den.
PS: Vil du samarbejde med mig?
Hvis du også er ved at skrive en bog, hvor jeg kan bidrage med min viden og mine erfaringer, så grib endelig fat i mig. Ditto hvis du gerne vil lave et samarbejde om webinarer, fælles arrangementer, gæsteblogs eller lignende.
Hvis dit projekt er relevant for mig, vil jeg rigtig gerne være med. Du skal bare sende mig en mail og fortælle om din ide. Så hører du fra mig.