Kreativ kommunikation løfter din markedsføring

kreativ kommunikationSom selvstændig, iværksætter eller kommunikationskonsulent på et reklamebureau eller et kommunikationsbureau er du afhængig af at kunne få nye, kreative ideer hele tiden. Både fordi kreativitet virker, og fordi du skiller dig ud fra dine konkurrenter, jo mere kreativ du er.

Allerede når du er i gang med din konceptudvikling, så husk også at notere alle de skæve ideer ned. Og vær opmærksom på, hvad du kommunikerer ud af firmaet fra starten, så du har din målgruppe med i processen, så tidligt som muligt. Måske kommer de med nogle ideer, du kan bruge. Eller måske kan du bruge dem som referencepersoner senere.

Hvad er kreativ kommunikation?

Ordet kreativ kommer fra latin: creativus og betyder at skabe. Derfor betyder kreativ kommunikation, at du skaber noget nyt med din kommunikation. En kommunikationsform eller kommunikationselementer, vi ikke har set før. (Eller ikke ser så tit i hvert fald).

Det at skrive en udmærket SEO-tekst har ikke noget med kreativ kommunikation at gøre. Uanset hvor godt den kommer til at ligge på Google. For de tekster, der ligger øverst på den populære søgemaskine, er oftest skrevet over den samme model. En model, der bygger på de algoritmer, som Google honorerer.

En SEO-tekst kunne i teorien være skrevet kreativt, hvis du eksempelvis havde skrevet den på vers eller havde brugt emojis eller relaterede søgeord på en ny og anderledes måde, samtidig med at du fulgte de gængse algoritmer. Ikke at jeg ville anbefale netop det. For det er i sig svært nok at opnå de attraktive placeringer øverst på Google. Der er ikke nogen grund til at komplicere SEO-teksten yderligere. Men i dine andre tekster kan du sagtens overveje, om du kan skrue op for kreativiteten.

Du kan læse mere om ideudvikling af produkter her. Mange af metoderne herfra kan du også bruge, når du arbejder med din kommunikation.

Gode ideer til kreativ kommunikation

Du kan løfte din kommunikation radikalt alene ved at tænke: ”Hvad skal læseren med det?” i forhold til alle ord, sætninger og illustrationer.

Nogle gange er formålet med et ord eller et billede, at læseren skal blive lidt imponeret over dig. Så tjener det sit formål. Læseren bliver tryg. Men tit vil du kunne fjerne en masse støj ved at lave denne test. Og så fremstår alt det kreative meget tydeligere.

Herudover kan du styrke det kreative i dit udtryk ved at

  • bruge ikoner over dine overskrifter, som du kan se, jeg har gjort her
  • behandle dine billeder på en ny måde, hvis du har evner til at gøre det professionelt
  • lave bogstavsrim, hvor du skaber en enkelt sætning med ord, der alle begynder med det samme bogstav
  • få et par linjer til at rime, hvis det passer ind i konteksten med lidt munterhed

 

Især når vi er kreative, er det vigtigt at tænke ”less is more”. Så det ikke virker overgjort.

Både i idegenerering og kreativ kommunikation og markedsføring, skal du være bevidst om, hvornår du brainstormer, og hvornår du skal gå ind i den mere strategiske kommunikation. Altså, hvornår du går fra ”Alt kan lade sig gøre?” til ”Hvordan når jeg bedst og nemmest mit mål?” For den kreative kommunikation skal jo også give resultater.

Du har mange flere muligheder for effektiv og kreativ kommunikation, når du får en grafisk designer til at hjælpe dig med den visuelle kommunikation, end hvis du kun fokuserer på ord. Og det er skrevet af en kommunikatør, der lever af ord! Alt efter, hvad du laver, kan du måske få en kreativ grafiker til at lave en fast skabelon til dig, så det bliver forholdsvis nemt at justere på den fremover.

Mit bedste eksempel på kreativ kommunikation

majbritt_lund_kuglepen_1Nu jeg skriver om kreativ kommunikation, kan jeg ikke lade være med at nævne historien om min egen reklamekuglepen. Da jeg købte de første reklamekuglepenne i 2008, havde jeg bare tænkt, at jeg ville dele mine kuglepenne ud som et udvidet visitkort. Som man jo gør med den slags. Men der opstod hurtigt et masse liv rundt om kuglepennen, og den endte som viral markedsføring.

Du kan læse hele historien om kuglepennen her og se et eksempel på kreativ kommunikation, når det er bedst her. Hvis jeg selv skal sige det.

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER