Fra søgeordsanalyse til velbesøgt hjemmeside – Sådan!
Hver måned søger 880 på ”SEO-optimering” på Google. Det viser, at mange heldigvis har fået øjnene op for, at SEO er en vigtig kanal til mere trafik på hjemmesiden. Og med de rette placeringer på søgemaskinen kan du hurtigt tjene hele prisen på din hjemmeside ind – og langt mere til.
Ud over at rigtig mange indkøbsture begynder på Google, har søgemaskineoptimering en række andre fordele:
- Når dine kunder foretager en Googlesøgning, har de identificeret et behov. Det betyder, at nogle af dem sidder med deres dankort fremme
- Med en søgeordsanalyse kan du se præcist, hvad de søger efter. Derfor kan du lægge en præcis markedsføringsstrategi og udelukkende skrive SEO-tekster ud fra de ord, som mange søger på
- Du guider brugerne direkte ind på den underside, der handler om det, de har søgt efter. Derfor bliver de ikke forstyrret af alle mulige andre oplysninger, og din webdesigner kan lave hele layoutet på undersiden, så det matcher, hvad kunden har søgt efter. Tænk hvis de fysiske butikker kunne gøre det samme
- Når du én gang har skrevet en god, søgemaskineoptimeret tekst, er den en fast del af din markedsføring, hvorimod onlineannoncering og nyhedsbreve skal gentages hyppigt
Så ja. Er du endnu ikke begyndt at lave SEO-optimering på din hjemmeside, er det bare med at komme i gang.
Hvad er søgemaskineoptimering?
SEO, som vi kalder det i dagligdagen, er at optimere hjemmesiden, så den samarbejder bedst muligt med søgemaskinerne. Og det kan du gøre på rigtig mange måder. For at ligge allerøverst på den attraktive søgemaskine, skal du gøre det bedre end alle dine konkurrenter, så du kan næsten altid gøre mere.
Søgemaskineoptimering er ret simpelt: Google vil vise de bedste resultater til de mennesker, der søger efter noget. Og Googles robotter undersøger alle hjemmesider ud fra en række algoritmer for at vurdere kvaliteten af sidens indhold, og hvor godt den tekniske opsætning fungerer.
Nogle af de vigtigste parameter er:
- Hvor får læserne de bedste svar og bliver klogere?
- Hvor længe bliver læserne på hjemmesiden?
- Klikker de videre til andre undersider på siden eller til andre hjemmesider
- Linker andre gode hjemmesider til din tekst? Linkbuilding læses som anbefalinger, og derfor vægter Google det højt, når andre anbefaler din side med et link
- Uploader din side hurtigt?
- Er det let for Google at se, hvilke af dine sider, der handler om hvilke søgeord?*1
- Er din hjemmeside rigtigt programmeret?*2
Som du kan se, handler alt om at bekræfte Google i, at læseren vil få en god oplevelse på din hjemmeside og ikke om at snyde Google, som nogen fejlagtigt tror.
Derfor er det et kvalitetsstempel, når en side ligger højt på Google.
*1 og *2 kræver en uddybning:
*1: Søgeordsoptimering
Hele sidestrukturen på din hjemmeside skal være lavet, så det er nemt for både Google og mennesker at overskue, hvor de kan læse om hvilke emner. Det her blogindlæg handler helt overordnet om ”søgemaskineoptimering”. Andre tekster handler om ”SEO-tekster” eller ”hjemmeside”, for nu at blive i mit univers. For at sikre at Google nemt kan overskue det, skal du skrive dit søgeord forrest i sidens titel og i overskrifterne.
Det er en af flere grunde til, at jeg anbefaler modellen med et søgeord – en ydelse – en SEO-tekst.
Det svære er ofte at få lagt en hensigtsmæssig strategi, så du guider Google og mennesker hen på de rette sider, når de laver de forskellige søgninger. Og det kan være noget af et puslespil, fordi vi jo tit skriver om mange forskellige vinkler af det samme emne. Heldigvis vil du tit opleve, at der også er mange attraktive søgeord. Så er det jo bare med at komme i gang.
Når du har styr på strukturen med en tekst = et søgeord, kan du nemt linke mellem de forskellige emner, hvis det er relevant, som du kan læse, at jeg også har gjort. På den måde kommer hele din SEO-strategi til at hænge sammen.
*2: Teknisk SEO
Du kan sagtens regne med, at de konkurrenter, du skal konkurrere med på side 1, har haft et professionelt SEO-bureau inde over.
Det er en af mange grunde til, at jeg fraråder alle at prøve at lave en ny hjemmeside selv, men i stedet få hjælp af et webbureau. Det kræver mere end en god hjemmesideskabelon at få en professionel hjemmeside – og succes med onlinemarkedsføring.
Uanset hvor professionelt din hjemmeside er sat op, kan du altid justere yderligere på teknikken. Hvornår det er umagen værd, afhænger helt af, hvor vigtigt et specifikt søgeord er for dig.
Du kan læse mere om søgemaskineoptimering her: Hvad er SEO?
Du er velkommen til at maile mig et link til din hjemmeside samt 5-10 søgeord. Så sender jeg dig gratis en kort SEO-rapport over, hvor mange der søger på de udvalgte ord, og hvilke placeringer din hjemmeside har på dem i dag.