Spørg dig selv, hvad en kunde er værd
Sådan lyder det fra Halfdan Timm, Obsidian Digital; Janne Schmidt Nielsen, Den Skaeve Vinkel; Anne Billing, AnneBilling.dk – We Are Social og Cammilla Hansen, Funnel Eksperten, der alle har specialiseret sig i annoncering på facebook. De bakkes op af ny dansk undersøgelse, som jeg har fået lov til at læse i. Mere om den nederst i blogindlægget.
Fra facebookeksperterne lyder det:
Hvis du primært fokuserer på leadprisen, når du annoncerer, er der en reel risiko for, at du aldrig opnår det storsalg, du kunne have opnået med dine leadgenereringskampagner.
I stedet siger de samstemmende:
- Gør dig umage med din freebie. Vær konkret, og løs et problem for dine læsere
- Jo smallere målgruppe du har, jo lettere kan du ramme læserne med din freebie og dine annoncer
- Læg en strategi, hvor du tænker din freebie ind i den samlede kunderejse, så du også kan sælge til dine læsere senere
Hør uddybningerne her:
Cammilla Hansen, Funneleksperten:
De forkerte leads bliver alligevel aldrig kunder
“Desværre fokuserer mange primært på pris, når de kører leadkampagner på facebook. Især når de laver annoncerne selv. Selv om prisen selvfølgelig betyder noget, er det på langt sigt meget vigtigere at få de rette leads ind. Dem, der kan blive vores gode kunder. Arbejdet ligger altid i at planlægge, hvordan vi får de rette mennesker til at signe up til vores nyhedsbrev og tilpasse både vores freebie og annoncerne efter dem.
Når jeg laver annoncer for mit eget firma, er jeg meget bevidst om, hvad målgruppen skal vide om markedsføring, før det bliver interessant for mig at ramme dem med en kampagne. Derfor skriver jeg nogle gange specifikke fagord ind, så jeg sikrer, at de forkerte ikke signer up. Jeg tænker også på, om jeg aktuelt går efter dem, der gerne vil løse deres markedsføringsopgaver selv eller have mig til at gøre det for dem.
Uanset hvem målgruppen er, spiller kvaliteten af freebien altid en afgørende rolle for en vellykket kampagne. Desværre ser jeg tit freebies, hvor der ikke ligger en grundig strategi bag. Eller freebies, der er skrevet ud fra, hvad skribenten pt. er optaget af i stedet for at løse et konkret problem for læserne. Det kan også være, at freebien bare er for ukonkret.
Selv fik jeg på et tidspunkt 1.300 nye leads på 1-2 uger og et annoncebudget på 6.000 kroner på e-bogen De ”De 5 fatale fejl der gør du spilder dine penge i din Facebook annoncering”. For her lovede jeg en løsning på et problem, som læserne anerkendte, at de havde.”
Anne Billing, AnneBilling.dk – We Are Social:
Sign ups er én del af den samlede kunderejse
“I takt med at så mange er begyndt at gøre sig umage med at dele content på de sociale medier, bliver det vigtigere og vigtigere, at vi rammer målgruppen med noget, der er så vedkommende, at de ikke kan lade være med at klikke. Gerne indhold, som de selv kan tage fat på her og nu, og som ikke er for kompliceret.
Det interessante er, hvad leadet er værd, og hvad vi kan sælge til læserne på vores nyhedsbreve senere. Sælger man længere businessforløb, kan et lead jo være rigtig mange penge værd. Men for at kunne sælge forløbene skal vi jo have tænkt den samlede kunderejse ind i kampagnen. Det kan vi kun, hvis vi har helt styr på målgruppen. Det er både vigtigt, når jeg opsætter annoncerne, og når vi skriver vores freebies.
Jo mere vi har gjort os umage med vores freebie, jo lettere er det at tiltrække med annoncer. Derfor opfordrer jeg også kunder til at arbejde med kvaliteten af deres freebie, hvis jeg vurderer, at den ikke er god nok i forhold til at skaffe de forventede resultater.”
Halfdan Timm, Obsidian Digital:
Bruger mere tid på godt indhold end på billige leads
“Mit fokus er altid på, hvordan jeg kan få de rette mennesker til at konvertere fremfor at få mange billige leads ind, som aldrig bliver kunder alligevel. Derfor går jeg målrettet efter smalle målgrupper, som jeg kan ramme præcist, og jeg målretter annoncerne efter dem, der minder om de eksisterende kunder, der allerede er aktive.
Jo mere snæver en målgruppe er, jo højere klikpris vil jeg acceptere, fordi den snævre målgruppe øger sandsynligheden for et salg. I nogle brancher kan et lead sagtens være 1-200 kroner værd.
Udover at holde fokus på målgruppen, gælder det også om at have en freebie, der lover læseren en konkret løsning på et problem. Selv har jeg gode erfaringer med e-bøgerne 28 tips til at sælge mere i din webshop og 4 automatiske markedsføringstiltag, der arbejder for dig 24/7. Begge bøger er konkrete og giver læseren gode ideer, han kan bruge med det samme.”
Janne Schmidt Nielsen, Den Skaeve Vinkel:
Undgå at spilde penge på den forkerte kundetype
“Annoncering på facebook handler hele vejen igennem om at have fokus på målgruppen. Både freebien, de efterfølgende mails og selve annonceringsformen skal tilpasses målgruppen. Nu arbejder jeg også efter Kundemagneternes emotionelle kundetyper, og derfra ved jeg, at en af de fire kundetyper ikke er særligt glade for at reagere på de ellers så populære leadannoncer, og så er det jo spild af penge at bruge den annonceform – uanset hvor billigt, man måske kunne få de nye leads.
Når du er tydelig i dit budskab og bruger ord, billeder og video, der tiltrækker den samme type, sikrer du også, at dine annoncer tiltrækker de rette kundetyper. Derfor handler det ikke om lave leadpriser, men om at finde den rigtige leadpris, som vil variere fra branche til branche. Så lad vær med at falde for ”tilbud om lave priser”. Du skal selv lave det efterfølgende arbejde med at skabe salget via nyhedsbreve, og det er selvsagt nemmere at eksekvere til de rigtige mennesker, som har behov for dit produkt eller ydelse.”
Eksperterne bakkes op af dokumentation
Mette Will, marketingdirektør og chefkonsulent på IBA Erhvervsakademi Kolding, udgiver oktober 2018 en rapport, hvor 1.458 danske B2B e-mailmarkedsførere er blevet spurgt om, hvordan de arbejder med nyhedsbreve, og hvad de får ud af det. Resultatet taler for sig selv.
Sammenhæng mellem succes og engagerede leads
”Over 70% af virksomhederne i undersøgelsen bruger en eller anden form for freebies til at skaffe nyhedsbrevslæsere. De mest succesfulde virksomheder bruger alle former for freebies mere end de mindst succesfulde – det gælder alt fra konkurrencer og rabatter til e-bøger, white papers og webinars.
Der er to former for incitamenter, som i særlig grad bidrager til virksomhedernes succes med e-mail marketing, nemlig e-bøger og webinars. Blandt de ekstremt succesfulde virksomheder bruger hele 57% e-bøger, og her er sammenhængen med succes signifikant.
Webinars bliver ikke brugt nær så ofte som e-bøger. I undersøgelsen er det godt 20% af de mest succesfulde virksomheder, der bruger denne form for freebie. Til gengæld er sammenhængen med succes endnu mere markant: For hele 82% af de virksomheder, der bruger webinars, er der således en signifikant sammenhæng mellem netop denne type freebie og deres succes.
Det er altså e-bøger og webinars, der er med til at give B2B-virksomhederne succes med e-mail marketing.
Det kræver selvfølgelig meget mere af brugeren at læse en e-bog eller deltage i et webinar end for eksempel at deltage i en konkurrence på Facebook. Derfor vil det typisk også koste mere at skaffe leads med e-bøger eller webinars. Men undersøgelsens resultater tyder på, at det betaler sig på den lange bane.”
Mette Will har lavet undersøgelsen i forbindelsen med sin masteruddannelse i Cross-Media Communication ved Københavns Universitet.
Oktober 2018 kan du se hele rapporten på www.mettewill.dk