Få guiden til en (mere) brugervenlig hjemmeside NU

Som webkonsulent er jeg inde over mange hjemmesider, der ikke sælger nok.

Det skyldes især, at

  • det grafiske design ikke ser professionelt ud og derfor ikke tiltrækker læserne
  • websiden mangler en klar strategi for, hvordan brugeren skal guides rundt på siden, og hvornår vedkommende skal gå fra research til køb
  • teksterne ikke er skrevet som SEO-tekster
  • afsenderen udelukkende oplyser om, hvad han sælger. Han gør intet for at oplyse læseren om, hvad han vil få ud af at købe. Det antager han, at læseren selv kan regne ud
  • siden mangler call-to-actions. Altså opfordringer til hvad læseren skal gøre hvornår. Derfor guides han ikke videre rundt på hjemmesiden, og besøget kan blive meget kort

 

brugervenlighedI takt med at alle andre (blandt andet dine konkurrenter) fokuserer mere og mere på brugervenlighed på nettet, skal du også gøre det.

Selv om mange forbrugere er blevet bedre til at gennemskue strukturen – selv på hjemmesider med dårlig navigation, bliver de samtidig mere og mere utålmodige. For den næste attraktive og professionelle hjemmeside er kun to klik væk.

Så husk tydelige skilte på alle dine undersider.

Fordi vi ofte besøger hjemmesider fra en mobiltelefon, er det ekstremt vigtigt, at brugervenligheden er i top, og at hjemmesiden har responsivt design.

Det er i forvejen svært at sætte sig ind i et emne – og måske foretage et køb i webshoppen – på en mobiltelefon. Derfor er det meget vigtigt, at du hele tiden sørger for at overbevise dine besøgende om, hvad de får ud af at foretage det næste klik, og at de ikke linkes til en forkert side.

Sådan tænker du brugervenligheden (og salget) ind i din hjemmeside

Hver gang du viser din læser noget (hvad enten vi taler ord, billeder, grafik eller andet), kan det overordnet set påvirke din læser på tre måder. Han kan blive tiltrukket, frastødt eller neutral (og er han neutral, er du ikke i gang med at påvirke ham til noget som helst. Måske lige bortset fra at klikke væk).

Derfor skal du hele tiden overveje, hvad din læser skal med det, du overvejer at vise ham, så han bliver mere og mere tiltrukket.
Skal han

  1. bekræftes i, at du er dygtig
  2. imponeres over at se, at du løser opgaver eller samarbejder med nogen, han ser op til
  3. beslutte sig for at ringe til dig NU

Er der ikke nogen god grund – for læseren – så overvej, om et billede eller en oplysning skal med. På den måde får du hurtigt en strømlinet og mere brugervenlig hjemmeside.

Øvrige tips til bedre brugervenlighed:

  1. Vælg din målgruppe. Når du ved, hvem du kommunikerer til, kommer en række svar af sig selv. Både i forhold til webdesign, indhold, foto m.m.
  2. Tænk hele tiden over, hvad du forventer, læseren har brug for, alt efter hvor på din hjemmeside, han er.
    • Er han på forsiden, har han typisk brug for overblikket
    • Er han landet på en SEO-tekst via Google, har han lavet en konkret søgning på et emne. Så er det netop det emne, han gerne vil blive klogere på. Svar på hans spørgsmål. Har han søgt på et overordnet emne som søgemaskineoptimering, stress eller sejlads indikerer han, at han er i sin researchfase. Søger han viden, så giv ham viden.Har han derimod søgt på en ydelse så som revision, SEO-tekster eller behandling af what ever, indikerer han, at han er på udkig efter en konkret ydelse og formentlig villig til at betale for at få hjælp. Derfor er det oplagt at skrive en salgstekst ud fra disse søgeord, netop for at give læseren det, han har brug for. Har du svært ved at skrive disse forskellige typer tekster selv, kan du overveje at hyre en tekstforfatter
    • Har han fulgt et link fra de sociale medier, kender han dig måske bedre, end hvis han kommer direkte fra Google, og er som regel blevet introduceret til dig via en konkret annonce eller opdatering. Omvendt har han ikke selv aktivt tænkt, at han har brug for det, du kan. Han er landet tilfældigt. Derfor kræver det mere af din salgstekst at få ham til at købe
    • Er han i shoppen, så fjern alt, der ikke handler om at føre dankortet igennem

 

  1. Tit lander læserne på sider, der ikke 100% handler om det, de søger efter. Derfor er det vigtigt, at du hjælper dem videre. Det kan du gøre ved at linke dem videre. Enten ved at bruge interne links i selve teksten, som du kan se, at jeg har gjort i det her blogindlæg, eller ved at have et kort afsnit med ”Fandt du ikke hvad du søgte?” nederst på siden. På den måde fastholder du læseren på netop din side og hjælper ham samtidig. Det er win-win
  2. Fortæl læseren, hvad han skal gøre gennem tydelige call-to-actions. Når brugervenligheden på din hjemmeside virkelig fungerer, har læseren slet ikke brug for menustrukturen. Så guides han naturligt rundt via dine interne links og knapper med ”Læs mere om forløbet her”, ”Book din plads nu” eller ”Ring til mig på 27 12 11 14, hvis du har flere spørgsmål”, ”Tilmeld dig nyhedsbrevet”

Brugervenligheden er vigtig af to grunde:

  1. Du vil gerne oplyse din læser. Det kan du kun gøre, så længe han er på netop din hjemmeside – og så længe han er positivt indstillet over dit site
  2. Google vægter brugervenligheden på siden i forhold til hvilke sider, der skal ligge øverst på søgemaskinen. Og Google tager det som et godt tegn, hvis mange besøgende bliver længe på din hjemmeside, og hvis de klikker rundt

Søges analyse af brugervenligheden på din hjemmeside?

Når jeg hjælper mine kunder med at lægge en samlet plan for deres digitale markedsføring, begynder vi som regel på hjemmesiden. For al markedsføring fører i bedste fald til, at folk besøger vores hjemmeside. Derfor får vi meget mere ud af alt det andet, vi laver, når hjemmesiden er 100 % i orden. Og gerne mere til.

Du er velkommen til enten at ringe 27 12 11 14 og få et kvarters gratis gennemgang af din hjemmeside. Så kan vi gennemgå, hvor du vil skulle sætte mindst ind for at opnå de største forbedringer.

Du ringer selvfølgelig også bare, hvis du søger en tekstforfatter til hjemmesiden.

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER