Derfor er høj pris også kundens fordel

Tjen flere pengeJeg møder tit selvstændige, der tror, lave priser altid er i deres kunders interesse.

Som om, at høj pris

  • kun betyder, at du kan købe en større bil eller tage på nogle dyrere rejser, som kunden – indrømmet – ikke umiddelbart har nogen glæde af
  • = at du er grisk og rager til dig
  • altid er en ulempe for kunden

 

Hvis du tænker sådan, har du måske også kunder, der gerne vil give dig netop det indtryk.

Og det er synd.

Både for kunden og for dig.

For når du sætter din pris højt – nok, vil det også tit komme kunden til gavn.
For så kan du

  • være fleksibel overfor kunden, fordi du kan have huller i din kalender
  • tage på de relevante uddannelser, så du holder din faglighed ved lige
  • have dit udstyr i orden
  • hyre specialhjælp ind, så du kan fokusere på din kerneydelse – og kunden

 

Og en masse andet, der også gavner kunden.
Tit kan jeg give mine kunder rådgivning samme dag, de handler hos mig. Fordi jeg netop altid har sørget for at have luft i min kalender.

Den service kunne jeg ikke give, hvis jeg havde solgt mig selv så billigt, at jeg var afhængig af helst at have fyldt hele kalenderen op med kunder.

Der er mange andre fordele ved at tage dig godt betalt.

Det gavner både dine kunder, dit privatliv og din virksomhed. På kort og langt sigt.

Andre har også læst:

4 Kommentarer

  1. Hej Majbritt
    Det er nogle udemærkede pointer du har.
    Men som fotograf kan jeg ikke lade være med at tænke på hvordan dine argumenter hænger sammen med at jeg kan se at du har valgt at bruge et professionelt billede af absolut billigste skuffe? Faktisk kan dette bruges gratis med en prøvekonto hos en af de tre udbydere. For gælder din argumentation ikke alle relevante fag?
    Mvh Jonas

  2. Tak for din kommentar Jonas.
    Tænker, at du henviser til billedet af pengene her i blogindlægget.
    Det er korrekt, at det er et stockfoto. Og det matcher udmærket mit behov for illustrationer her på bloggen.
    Profilbillederne af mig selv er taget af en dygtig fotograf og har derfor været fra en dyrere skuffe. Blandt andet havde hun hyret en stylist ind til optagerne, hvilket jo netop bekræfter, at kunder der vil betale mere, kan få mere.

    Nogle gange har kunderne ikke brug for en guldmodel til alting.
    Det kunne sikkert løfte min blog (og være sjovt) at få taget unikke fotos til bloggen også, men spørgsmålet er, om det vil løfte min markedsføring så meget, at det ville tjene sig selv hjem. Og mere til.

    Det tror jeg ikke. Ellers havde jeg gjort det.

    Hilsen Majbritt

  3. Jeg er delvist enig. For hvordan gavner en høj pris den kunde, der kun har råd til en lav pris?
    Hvis en behandler (eller hvad mad nu er) tager en høj pris, så tager det jo flere penge fra kunden, og så er det kunden ‘der er afhængig af at fylde sin kalender’. Jeg har lav pris som selvstændig, fordi jeg har få udgifter, og fordi jeg holder min virksomhed minimal – uden at det på nogen måde går ud over kvaliteten – og jeg føler en stor glæde ved at give muligheder til dem, der normalt ikke har så mange.
    Derfor synes jeg det er vigtigt, at hele spektret er dækket, så fx massage ikke kun er forbeholdt dem der har rigeligt med penge – så alle kan få god service til en pris de kan overkomme. Og jeg oplever tit let overbærende kommentarer fra andre behandlere der tager måske 40-50% mere end jeg gør. Det er altså en skam, at man ikke kan få lov at være gavmild og udvise næstekærlighed på sin egen måde, i fred og ro 🙂

  4. Tak for din kommentar, Mattias.
    Helt grundlæggende anerkender jeg aldrig, at kunden ikke har pengene. Kunden er bare ikke blevet overbevist om at skulle finde pengene. Og som regel, når noget er billigt, kommer der et tidspunkt, hvor det får betydning for kunden, at leverandøren ikke tjener så meget.
    Måske er det anderledes hos dig. Det skal jeg ikke sige.
    Men det kan være en knap så fleksibel kalender, fordi man har andet arbejdet ved siden af. At aftaler bliver aflyst grundet syge børn (og den forælder, der tjener flest penge, skal jo passe sit arbejde). At man ikke tager en taxa for at undgå at komme for sent til en kunde, hvis man har overbooket sin kalender. Eller at leverandøren lige pludseligt forsvinder og er svær at opdrive/kontakte igen. Af forskellige private grunde, der er kunden ligegyldige.
    Den slags, som jeg vil kalde slendrian, oplever man sjældent hos virksomheder, der tjener rigtige penge på at betjene deres kunder. Og det gavner kunden at slippe for alt det.

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER