”Kan du rette min tekst?”

Sikkert ikke! Og desværre.

Jævnligt bliver jeg kontaktet af potentielle kunder, der gerne vil have rettet i deres tekster, efter de har skrevet dem. Og med mindre de i virkeligheden søger en korrekturlæser, som jeg sagtens kan henvise til, bliver det hurtigt en tung samtale.

For når en tekst ikke virker, er det sjældent nok at løfte den sprogligt. Som regel er den skrevet lidt skævt fra starten, og måske er al den dyre skrivetid spildt. Selv om jeg kan lette læsbarheden ved at rette i teksten og arbejde med sproget, løser det ikke de primære problemer, der ofte bunder i indholdet:

Teksterne

  • handler om virksomheden eller produktet

  • fokuserer ikke på læserens dagligdag eller problemer

  • er skrevet i fagtermer, som læseren ikke kan forstå, eller som han i hvert fald aldrig ville bruge selv

Og de problemer bliver ved med at være der, selv om jeg retter sproget. Måske vil det ligefrem være spildt at få en tekstforfatter til at løse opgaven, for hvad nytter det, at teksten bliver lettere at læse, hvis læserne ikke bliver motiveret til at gøre det, der var formålet med teksten?

Samtidig er der mindst én i virksomheden, der allerede har brugt tid på teksten, før jeg bliver kontaktet. Det skaber flere problemer:

Eftersom virksomheden allerede har brugt ressourcer i form af intern arbejdstid på opgaven, har de sjældent sat så mange penge af, som opgaven kræver. Samtidig er projektet nogle gange gået lidt i hårdknude, fordi der allerede er brugt tid på opgaven. Ofte mere tid end beregnet, fordi skribenten både skulle skrive og efterfølgende har gået lidt rundt om sig selv for at finde ud af, hvorfor teksten ikke virkede. Og i al den tid kommer teksten ikke ud og tjene penge.

Desuden er det tit dyrere at få mig til at skrive en ny tekst på baggrund af den eksisterende end bare at starte helt forfra, fordi jeg både skal bruge tid på at læse teksten og forholde mig til den og de tanker, skribenten har gjort sig, før jeg reelt set går i gang med at skrive.

Så der er mange grunde til, at jeg ofte fremhæver vigtigheden af at kontakte mig så tidligt i processen som muligt.

Vil du sikre den gode og effektive tekst fra start, så læs her:

Du skal ikke rette teksten bagefter. Du skal …

… skrive rigtigt fra start og redigere, til teksten er færdig.

Det kan være en god ide, at du eller en af dine medarbejdere skriver nogle af jeres tekster selv. For hvis I vil skrive blogindlæg og nyhedsbreve regelmæssigt, vil det tit kræve en meget hyppig kontakt med en ekstern tekstforfatter. Derfor skriver mange af mine kunder deres tekster selv og bruger mig som sparringspartner, så vi sikrer, at de begynder at skrive teksterne rigtigt første gang.

Uanset om du vil skrive selv, eller om jeg skal skrive for dig, er der en række ting vi skal finde ud af, før den ene af os begynder at skrive. Eksempelvis:

  • Hvem er målgruppen?

  • Hvad vil du have læserne til at gøre, efter de har læst teksten?

  • Hvor skal teksten bruges?

  • Skal den skrives som en SEO-tekst? Hvis ja, har vi så en SEO-strategi, eller skal vi lave den først?

  • Hvor i kundens købsrejse, støder kunden på teksten?

  • Er de øvrige markedsføringselementer i købsrejsen optimeret, eller skal vi justere her, for at vi kan få den ønskede effekt af teksten?

  • Er produktet helt færdigdefineret, eller er der elementer, vi skal justere på, for at produktet bliver let at sælge?

 

Hvis du ikke er vant til at skrive markedsføringstekster, kræver hvert af disse punkter ofte individuel rådgivning, så vi kan få lagt en strategi for, hvad teksten skal. Heldigvis skal mange af punkterne kun gennemgås én gang. Så har du en viden, du kan bruge fremover, hver gang du vil skrive en markedsføringstekst.

Brug for hjælp til tekstredigering?

Når jeg underviser og rådgiver om gode tekster, er mine kunder i et forløb hos mig af mindst 4 timer fordelt over flere uger. Det giver dem mulighed for både at lægge en grundig strategi sammen med mig og få min feedback, når de begynder at skrive.

Og den efterfølgende tekstredigering er tit vigtigere, end mange er klar over. Første gennemskrivning af en tekst er at betegne som en kladde. Herefter kan du tage din tekst fra bestået til genial ved at blive ved med at redigere, til den er der.

Selv bruger jeg langt mere tid på at redigere en tekst, end jeg bruger på at skrive den første version.

Brug for en korrekturlæser til at rette din tekst?

Hvis du allerede har en tekst, hvor budskabet er i orden, retter jeg gerne din tekst for at gøre det lettere at læse den. Det gør jeg blandt andet ved at

  • skrive aktivt i stedet for passivt (altså redigere de verber der slutter på ”s” og i stedet skrive, hvem der gør hvad)

  • ændre overskrifter fra stikord til hele sætninger, der motiverer læseren til at læse videre

  • omskrive fagord til læserens sprog

  • dele de lange sætninger op med flere punktummer

 

Har du allerede selv lavet disse justeringer, er din tekst næsten færdig nu, og du kan få en korrekturlæser til at rette teksten for stavefejl og kommafejl.

Når alt er færdigt, og du har en gennemført og perfekt tekst, er det bare udover stepperne og få den spredt. Og jo mere du spreder en perfekt tekst, jo hurtigere tjener du skrivetiden ind.

Go Go Go!

Blogbanner nyhedsbrev
Andre har også læst:

2 Kommentarer

  1. Det er nogle knivskarpe indlæg, du deler Majbritt. Kan se, at en af mine salgssider kan blive endnu skarpere, ved at benytte dine skabeloner og tjeklister. Tak.

    Rudi Sorgenfri

Det er ikke tilladt at kommente.

Skriv dit søgeord og tryk ENTER