Hvad enten du skriver til medlemsbladet eller vil placere jeres gode historier i andre medier, gælder det, at historien skal målrettes den type læsere, mediet har flest af – eller den rette type lyttere og seere, hvis vi taler radio eller fjernsyn. Hvis der er tale om brede medier som TV Avisen, skal historien være interessant for stort set hele Danmarks befolkning, mens historier til nichemedier skal være vinklet meget præcist, fordi der her kun skrives om det helt smalle emne, der binder disses læsere sammen. Derfor skal du hele tiden se din læser for dig, når du vælger og skriver dine historier.

Mange foreninger og klubber har medlemmer, der er meget forskellige, og derfor må du overveje, hvilken type læsere du har flest af og målrette dit budskab til dem. Nogle af de etablerede medier har konkretiseret deres målgruppe ved at opfinde et antal personer, der i forhold til uddannelse, økonomi, familiær status etc. dækker deres målgruppe bedst muligt. Ved hele tiden at holde disse fiktive personer for øje, når de skriver, bliver det lettere for journalisterne at målrette deres budskaber.

Uanset hvor god en historie er, er det vinklen, der bestemmer, hvilke medier den kan publiceres i. For eksempel kommer en fiskerihistorie aldrig i et sundhedsmedie, med mindre du vinkler den på, hvad fiskeri kan gøre for læserens sundhed, ligesom en historie om løb heller aldrig ville komme i et fiskerimagasin.

 

Skriv dit søgeord og tryk ENTER