Gejl og events, der spreder jeres budskab
Nogle gange kan I hjælpe ordet og budskabet på vej ved hjælp af diverse sjove events og effekter. Her følger nogle eksempler på, hvad forskellige foreninger har gjort for at markere sig og sprede deres budskaber:
- I anledningen af den internationale Alzheimerdag 21. september 2010 fik Alzheimerforeningen brødrene Adam og James Price til at lave en særlig “huskekage”, som blev solgt i Føtex og Bilka. Overskuddet gik til Alzheimerforeningen.
- I maj 2010 lavede Scleroseforeningen en happening, hvor der flere forskellige steder i landet sad en forsker i et glasbur, og han forskede kun, når nogen puttede penge ind til ham. Denne happening skulle sætte fokus på, at dobbelt så mange kvinder som mænd får sclerose, og de indsamlede penge gik til at forske i netop det. Ligeledes var Scleroseforeningen først på banen med at erklære, at de ville samle de gamle 25-ører ind, da det blev offentliggjort, at 25-øren ville udgå. Ved at lave denne type indsamlinger fik foreningen sat fokus på deres sag, samtidig med at de samlede mange penge ind.
- Sjældne-dagen 2008, som satte fokus på dem, der har en sjælden sygdom, blev blandt andet markeret med en march gennem København. Her gik deltagerne med 500 opslåede paraplyer med alle diagnosernes navne på. Paraplyerne gjorde, at marchen adskilte sig fra andre happenings, og de har en lang levetid, der gør, at “diagnoserne” stadig kommer frem i lyset, hver gang det regner. Langt over 500 mennesker deltog i marchen, men kun de første 500, der tilmeldte sig, fik en paraply. Det motiverede mange til at skynde sig at melde sig til.