Forskellige målgrupper – forskellige behov
Ligesom med al anden kommunikation er det vigtigt at finde ud af, hvem du skriver til, før du begynder at skrive.
Måske sælger du forskellige varer, der tiltrækker vidt forskellige målgrupper. Hvis du har et trykkeri, kan din kundegruppe både indeholde
- større virksomheder, der får lavet flere tusinde eksemplarer af personalebladet flere gange årligt.
- enkeltmandsfirmaer, der maksimalt en gang om året, får trykt en lille brochure i et mindre oplag.
Og den sidste gruppe vil formentligt ikke være særlig interesseret i at høre om mængderabatter, som de sjældent kan få glæde af alligevel, ligesom de større firmaer ikke er interesseret i at tips og tricks til at holde orden på kontormaterialerne, for det har de en sekretær til.
Eller måske sælger du den samme vare til flere forskellige målgrupper. Hvis du både masserer private og har massageordninger for virksomheder, kan det være vidt forskelligt, hvad de gerne vil høre om i et nyhedsbrev. De private vil måske gerne høre, at du giver 30 procent rabat på onsdag i næste uge eller have tricks til at undgå myoser. Og virksomhederne vil hellere høre om nye typer firmaordninger, eller hvis der er kommet nye regler for at trække massage til medarbejderne fra i skat.
Det kan også være, at du har kunder, der ikke læser dansk. Hvis mange af dine kunder eller potentielle kunder taler det samme sprog, kan du overveje at oversætte nyhedsbrevet eller at få en til at gøre det.
Skal du have flere forskellige nyhedsbreve?
Jo flere irrelevante oplysninger, læseren modtager i et nyhedsbrev, des større er risikoen for, at læseren melder nyhedsbrevet fra igen. Måske er det en god ide at have flere forskellige nyhedsbreve til de forskellige målgrupper. Hvis du kan overskue det, og det giver mening.
Hvis du overvejer, om du skal udgive to forskellige nyhedsbreve på et tidspunkt, kan du fra start af bede læseren om at krydse af, om vedkommende:
- Repræsenterer et firma med over eller under fem ansatte.
- Repræsenterer en forening eller et firma.
- Er privatperson eller forretningsdrivende.
Alt efter hvad der er relevant i dit tilfælde.
Hvis du først har 500 tilmeldte på dit nyhedsbrev, som du kun har mailadressen på, er det næsten umuligt at dele dem op i grupper efterfølgende.
Skriver du nyhedsbreve til flere målgrupper, kan du måske genbruge flere af afsnittene i de forskellige nyhedsbreve og skrive teksten lidt om. Det vigtigste er, at du forholder dig til, hvem målgruppen er, før du skriver.
(Uddrag af bogen God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder)