Mange hjemmesider har problemer med billeder

De passer hverken sammen med hinanden eller med teksten eller til målgruppen. Og gør de ikke det, kan de gøre meget mere skade end gavn.

Det bedste er selvfølgelig altid, at du får taget dine egne billeder og undgår arkivbilleder, men det er ikke altid, at det kan lade sig gøre. Imidlertid er de færreste klar over, hvor stor en opgave det er at vælge de rette arkivbilleder.
Vinter 18 leverede jeg en hjemmeside med kundemagnetiske tekster til salgsrådgiver Anette Bornemann. Vi fik grafiker Bodil Tejg til at vælge og redigere topbillederne på siden, så de passede til målgruppen, fordi Bodil ligesom jeg selv er certificeret i Kundemagneternes emotionelle kundetyper.

Se et eksempel her:

Anettes målgruppe kalder vi de grønne eller ”som-jeg-plejer-typerne”, og de får lyst til at købe, når de møder

  • ro
  • grundighed
  • konkret tale og konkrete billeder

Hør, hvilke overvejelser Bodil gjorde sig, da hun valgte billederne:

Fokus på autentiske og rolige billeder

”Billederne på Anettes hjemmeside er valgt efter, at de skal skabe ro til at læse teksten på siden. De er helt nede på jorden og virker realistiske for læseren. Derfor har jeg fravalgt alle billeder med flyvske elementer og har blandt andet valgt et billede af en enkelt indrettet skobutik, fordi læseren både vil kunne se sig selv – og Anette – i netop sådan en forretning.

Der er ikke noget fancy over nogen af billederne. Jeg ledte længe efter et arkivbillede til en undervisningssituation, som var realistisk for de grønne. Altså et billede uden hyggelys eller bemærkelsesværdige kaffekander, og hvor deltagerne havde helt almindeligt tøj på i stedet for jakkesæt. 

På mange af billederne har jeg lagt et tonet, farvet lag henover selve billedet. Det har jeg gjort af to grunde: Dels dæmper toningen de kraftige farver, der var på nogle af billederne. Dels matcher toningen den farveskala, der er brugt i header og footer på hjemmesiden, så det hele passer sammen, hvilket giver endnu mere ro.

Profilbilledet af Anette er sat ind præcist samme sted i alle headerbillederne. Det giver også en ro, at hun er det samme sted og har øjenkontakt med læseren. Samtidig er det vigtigt, at læseren ser Anette, fordi hun jo er firmaet.

På forsiden har jeg sat et billede ind af en knækket salgskurve og sat et spørgsmålstegn. Det er, for at billedet skal spille sammen med Majbritts overskrift ”Er salgstallene gået tilbage?”. Fordi målgruppen er grøn, ved vi, at de handler, når jorden brænder under dem, og ikke fordi de gerne vil tjene endnu flere penge ligesom de blå.

Og når billede og tekst på den måde siger det samme, bliver Anettes vigtige salgsbudskab fremhævet endnu bedre.”

Anette er nu selv ved at blive certificeret i emotionelle kundetyper. Hun fortæller:

Meget nemmere at målrette efter én type

”Selv om jeg har + 30 års erfaring med salg, kunne jeg straks se, at Kundemagneternes emotionelle kundetyper kunne noget helt særligt.

Der er jo videnskab bag, så det er ikke noget, vi tror. Vi ved, det virker.

Det er meget nemmere at udvikle de rette produkter, når vi kun går efter én målgruppe. Derfor valgte jeg at begynde på Kundemagneternes certificering, få måneder efter jeg var begyndt at arbejde efter metoden.

Majbrit har skrevet teksterne til min hjemmeside, så de matcher de grønne. Derfor er der mange, der siger, at de er meget lange. Og på grund af Kundemagneterne ved jeg jo nu, at det skal de også være, fordi min målgruppe bliver tryg ved at vide, at jeg har tænkt på alle detaljerne.”

Blogbanner kundetyper
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere i cookie- og privatlivspolitikken.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk