Sælger du noget, kunderne ikke søger efter på Google?

Og stiller de ikke engang spørgsmål inden for dit emne, så du kan tiltrække dem via blogindlæg? Ja, så skal du gøre opmærksom på dig og dit firma andre steder end på søgemaskinen. Der er heldigvis mange andre veje til kundernes pengepung. Dem kan du læse her.

Læs endelig også med, selv om Google er en attraktiv markedsføringskanal for dig. For jo mere du gør for at sende trafik ind på din hjemmeside, jo bedre står du selvfølgelig markedsføringsmæssigt.

Hent trafikken online

  1. Nyhedsbrevet
    Hver gang du sender et nyhedsbrev ud, har du en oplagt mulighed for at sende læserne direkte fra nyhedsbrevet og ind på hjemmesiden. Det kræver selvfølgelig, at du tidligere har haft kontakt med læserne, så du har fået dem til at skrive sig op til nyhedsbrevet. Og netop fordi I tidligere har haft en kontakt, fastholder og styrker nyhedsbrevet kontakten.
    Eftersom de allerfleste kunder skal påvirkes adskillige gange, før de køber, kan det sagtens være mere rentabelt at få en tidligere læser ind på hjemmesiden igen end at få kontakt med en ny læser, som først skal til at undersøge, om du vil være en relevant leverandør. Samtidig skal du ikke underkende, at trofaste læsere på dit nyhedsbrev er rigtig gode ambassadører, der også sender andre i din retning
  2. Sociale medier
    Du kan bruge de sociale medier på flere måder: Enten kan du oprette firmasider, hvor du kommunikerer med faste følgere, eller du kan deltage i debatter og svare på spørgsmål i andres grupper eller tråde. På dine egne sider kan du dele blogindlæg og andre links, der giver dig trafik til hjemmesiden.
    Når du deltager i debatter, kan det også være relevant at dele et link til et blogindlæg, hvor du uddyber, hvad du har skrevet i kommentarfeltet. Selv hvis du ikke deler et link, men svarer kompetent, kan det sagtens give trafik til din hjemmeside alligevel, fordi læserne får lyst til at læse mere om dig. Det er selvfølgelig vigtigt, at de kan klikke direkte fra dit navn til din hjemmeside, og at din profil i øvrigt er opdateret
  3. Gæsteblogs
    Du kan lave en aftale med en samarbejdspartner om, at du skriver et blogindlæg med link til din hjemmeside, hvor du deler viden om et emne, der ligger i snitfeltet mellem jeres kompetencer. Samtidig styrker du relationen til samarbejdspartneren og står formentligt stærkere hos vedkommende, når han bliver spurgt, om han kender en med dine kompetencer
  4. Annoncer og retargeting
    Ligesom du kan holde kontakten med besøgende på din hjemmeside gennem nyhedsbrevet, kan du også gøre det gennem retargeting. Det er annoncer på andres hjemmesider, som målrettes efter besøgende, der tidligere har været på din hjemmeside. Du kan også annoncere på en række konkrete hjemmesider og på de sociale medier
  5. Videoer på Youtube
    Udover synligheden i sig selv, har videoerne den fordel, at du som person kan træde igennem på en anden måde her, end når du kommunikerer på skrift
  6. Din mail
    Sørg for, at din mailadresse slutter på dit domæne. Eksempelvis hedder min mailadresse journalist@majbrittlund.dk. Skriv også gerne din hjemmesideadresse i autosignaturen i din mail

Hent trafikken offline

Hver gang du eller dit firma bliver omtalt offline, kan det give besøgende til din hjemmeside. Derfor behøver du ikke begrænse dig til omtale online.

  1. omtale i medierne
    Især hvis du går efter nichemedier og fagmedier, kan du målrette din PR-indsats efter din målgruppes medier. Nogle gange kan du få lov til at nævne din hjemmeside i artiklen
  2. Skriv en fagbog
    Vil læserne vide mere, efter de har læst bogen, er det mest oplagte at besøge din hjemmeside. Ekspertpositioneringen i at være forfatter kan i øvrigt være nok til, at nogen viser interesse for dig, uanset om de har læst en bog eller ej
  3. Visitkort
    I stedet for udelukkende at skrive de helt formelle faktuelle kontaktoplysninger på dit visitkort, kan du skrive en teaser ind på visitkortet, der motiverer folk til at besøge hjemmesiden. Eventuelt kan du fremhæve din freebie
  4. Trykt markedsføring som foldere, gavekort, julekort m.m.
    Tænk grundigt ind i din strategi, præcist hvad du forventer at læseren skal gøre. Mange begår den fejl at tænke, at potentielle kunder bliver klar til at handle, efter de har læst en flyer. Måske har de brug for at læse flere historier om tilfredse kunder, se en video eller lignende på din hjemmeside, før de skrider til handling
  5. Øvrigt marchandise
    Så længe du sørger for at skrive urlen på din hjemmeside på dine reklameartikler, kan du få besøg på hjemmesiden gennem alt – lige fra kuglepenne til tøj og tasker

Få dit netværk til at sende trafikken

  1. Mund til øre
    Når andre siger noget pænt om dig, er markedsføringseffekten helt uvurderlig. Derfor skal du være bevidst om det indtryk, du efterlader hos kunder og samarbejdspartnere, så de husker at nævne dit navn, når nogen i deres netværk har brug for en med dine kompetencer
  2. Samarbejdsaftaler
    Lav en aftale med en samarbejdspartner, hvor vedkommende motiveres til at sende trafik til din hjemmeside. Du kan eventuelt tilbyde, at samarbejdspartneren må dele linket til din onlinekalender, når han møder kunder, der kan være relevante for dig. Især hvis potentielle kunder normalt ikke har adgang til din kalender, er det en god gave for din samarbejdspartner
  3. Arrangementer, blogs eller bøger
    Lav arrangementer eller skriv blogs eller bøger, hvor dine relevante netværkskontakter også optræder. Det motiverer dem til at linke til dig

Online eller offline?

Når du oftest hører mig fremhæve onlinemarkedsføring, skyldes det, at der er kortere vej til din hjemmeside, når læseren er online.

Det kræver selvfølgelig mere af læseren at finde din hjemmeside, når han hører om dig offline. Derfor er det vigtigt, at din hjemmeside kommer frem, hvis han efterfølgende googler dig eller dit firma, når han sidder ved computeren igen.

Et andet parameter er økonomien. Og ofte kan vi få mere ud af pengene online. Men det kan selvfølgelig være anderledes lige i dit tilfælde.

Der er helt bevidst, at jeg fokuserer på, at markedsføring skal resultere i et besøg på hjemmesiden og ikke at få kunderne til at ringe eller besøge din forretning. Og det skyldes, at et besøg på hjemmesiden er en af de vigtigste handlinger, du kan forvente, efter en kunde er stødt på dit navn. Før de overvejer at kontakte dig.

Hvis du driver en fysisk forretning i en gade, hvor kunderne alligevel færdes, er det selvfølgelig realistisk at få kunderne direkte ind i forretningen – uden at de skal klikke sig ind på hjemmesiden først. Men underkend ikke, at kunder også kan have behov for at tjekke en hjemmeside, før de går ind i en fysisk forretning – eller overvejer at gøre det.

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER