Skriv om målgruppen i stedet

Vil du, udover at skrive om dig selv, også gerne skrive om dine arbejdsmetoder og din faglighed?
Så er du ikke alene. Det kan koste dig dyrt.
Alt for mange salgstekster har følgende til fælles:

  1. De handler om afsenderen og dennes værktøjskasse
  2. Læserne kan ikke se, hvad punkt 1 har med dem at gøre
  3. Teksterne sælger (derfor) alt for lidt

 

Og problemet er, at vi ofte har en tendens til at fortsætte den stil, vi en gang er begyndt på. Så hvis du begynder med at fortælle om dig selv, ender du tit med, at hele teksten handler om dig selv.

Og omvendt: Hvis du først begynder med at fortælle om noget, der tager udgangspunkt i læserens hverdag, ja så er der rigtig stor chance for, at du fortsætter i samme gænge. Så du skal bare vænne dig til et andet fokus en gang.

Punkt nummer 2 er hele løsningen. Alle dine salgstekster skal handle om, hvad læseren får ud af at handle hos dig.

Udbyttet.

Det helt konkrete udbytte, hvor læseren kan se, at han får løst et problem eller kommer tættere på en drøm.

Det skal du fokusere på. Og det vil gøre underværker for dit salg.

144.000 kroners besparelse

På et tidspunkt fortalte jeg i et nyhedsbrev, at jeg havde skaffet presseomtale, som ville have kostet mindst 144.000 kroner i annonceafdelingen, for netop at dokumentere udbyttet af mit arbejde.

Udover at have sparet 144.000 kroner i annonceafdelingen var udbyttet også mere troværdighed gennem redaktionel omtale end gennem annoncer.

Uanset hvilken branche du tilhører, kan du gøre det samme.
Revisoren underspiller derfor sig selv, hvis han bare siger, han hjælper med årsregnskabet. Udbyttet for kunden kunne være meget mere end det.

Det kunne være at

  • slippe for at fokusere på årsregnskabet overhovedet
  • slippe for at sætte sig ind i alle de nye regler
  • være helt sikker på, at regnskabet blev lavet korrekt
  • spare tid

 

Frisøren klipper ikke bare eller farver hår.

Hun

  • giver os en god grund til at holde en pause
  • giver vores udseende et løft
  • giver os sin fulde opmærksomhed, mens vi sidder i stolen

 

Og alt efter hvilken målgruppe du gerne vil sælge til, er det jo forskellige fordele, du skal slå på. (Noget af det, jeg rigtig godt kan lide ved min frisør, er, at hun er hurtig, fordi jeg er den effektive type. Og derfor hurtigt får nok af at sidde der, selv om jeg har en bog eller en avis med).

Når du skriver salgstekster, kan du beskrive

  • Island of pain (alle de problemer, din læser kan genkende)
  • Island of pleasure (den situation, læseren drømmer om)

 

Du kan sagtens bruge begge dele.

A la
Kender du  … (og jo bedre du kender din målgruppe, jo bedre kan du jo beskrive de problemer, flest mulige af dine læsere vil nikke genkendende til).
Efter et forløb med (indsæt din ydelse) vil du derimod opnå… (og så skriver du Island of pleasure ind).

Jeg kunne skrive:

“Er du træt af at bruge lang tid på at skrive dine salgstekster uden at opnå de ønskede resultater?
Vil du gerne optimere dine tekster, så du sælger mere?
Så kan jeg hjælpe dig ved at præcisere, hvor du kan sætte ind, så din tekst bliver endnu bedre, og du hurtigt tjener din tid ind igen.”

Og jeg kan lære dig det lige nu. Der hvor du er. Gennem mit selvstudie “Skriv salgstekster, der får dit kasseapparat til at klinge”.

Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER