Kapitel 2: Tiltræk læserne

Før du kan begynde at skrive nyhedsbreve, skal du have lavet en liste, så du kan sende dine nyhedsbreve lovligt. Når du først er begyndt at skrive nyhedsbreve, skal du både markedsføre dit nyhedsbrev og samtidig skrive gode nyhedsbreve. Lige nu skal du kun gøre én ting.

Hvis du én gang gør dig umage med setuppet bag det at tiltrække flere læsere, står det fremover og arbejder for dig hele tiden. Derfor kan det godt svare sig at skrive en god e-bog og få den korrekturlæst og sat fint op af en grafiker.

Hvis du ikke har tid til at skrive gode nyhedsbreve nu, men har planer om at begynde på e-mailmarkedsføring om et par måneder, kan du sagtens begynde at tiltrække læsere allerede nu. Så er de der, når du er klar til at skrive nyhedsbreve. Og i takt med at de tikker ind, bliver du sikkert motiveret til at skrive nyhedsbreve, før du oprindelig havde planlagt.

Selv om du allerede har en liste, kan du sagtens få den til at vokse. For du kan aldrig få for mange læsere til dit nyhedsbrev. Får du dobbelt så mange læsere, som du har nu, skriver du til dobbelt så mange potentielle kunder, hver gang du sender et nyhedsbrev ud.

Freebien – magneten til at få flere læsere

Freebien tjener flere formål:

Ingen mangler nyhedsbreve. Og når din læser overvejer at tilmelde sig dit nyhedsbrev, ved han ikke, om det er godt. Derfor er det lettere at lokke ham ind på nyhedsbrevet med en gave. Gaven er konkret, og læseren får den her og nu. Derfor kan han meget bedre forholde sig til din freebie end til en stribe nyhedsbreve, som han måske ikke har brug for, den dag de kommer.

Selv hvis din læser kender dig så godt på forhånd, at han reelt set er interesseret i selve nyhedsbrevet, fordi han ved, at du er god, kan det jo være, at der går nogle uger, fra han tilmelder sig, til det næste nyhedsbrev kommer. Og der er jo ingen grund til, at han ligefrem skal vente på at høre fra dig, når han nu har indikeret, at han er interesseret. Derfor er det smart at sørge for, at han får noget værdifuldt med det samme.

Tænk også på, at når en læser får lyst til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, kan det være, at han netop var på din hjemmeside, fordi han skulle se, om du skulle hjælpe ham med noget. Det er meget lettere – og mindre forpligtende – for ham at tilmelde sig nyhedsbrevet end at foretage købet eller at ringe til dig. Derfor er din freebie med til at minde ham om det, han søgte, og du får ham måske til at overveje købet igen.

Det kan også være, at han blev afbrudt, mens han overvejede, om du skulle hjælpe ham. I det tilfælde bevarer du også kontakten, hvis du som minimum har fået ham til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Så der er mange grunde til, at din freebie typisk får en del mere opmærksomhed end dine nyhedsbreve.

Det kan godt svare sig at gøre meget ud af freebien. En af mine freebies, ”M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G i virksomheden”, tiltrak 700 nye læsere på få uger. Det samme antal, som jeg i 2010 brugte et halvt år på at tiltrække. Siden har den tiltrukket endnu flere. Og samtidig fik jeg godt indhold til dem, der allerede læste mit nyhedsbrev.

En af grundene til, at M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G tiltrak så mange nye læsere, var, at jeg fik en række relevante organisationer til at omtale den. Fordi de kunne se, at den gav værdi til deres medlemmer, og fordi den var så gennemarbejdet.

Hertil betyder en god freebie, at din læser allerede kender dig meget bedre, når han begynder at få dine nyhedsbreve, end vedkommende ellers ville gøre.

Ideer til freebies:

  • E-bøger
  • Podcasts
  • Videoer
  • Webinarer
  • Introrabat på 10 %
  • Et kvarters gratis rådgivning
  • Et besøg af afsenderen

 

Hvilken af de sidste to ideer på listen, der kan være relevant for dig, afhænger selvfølgelig helt af din målgruppe, ydelse – og prisen.

Hvis din strategi er at bruge en af de 4 første ideer og sælge, umiddelbart efter læseren har fået freebien, skal du målrette indholdet både efter, hvad din målgruppe interesserer sig for, og efter, hvad der vil motivere dem til at købe. Det kræver en helt særlig strategi, som du kan læse mere om i kapitel 7.

Du kan også tiltrække nye læsere gennem en konkurrence. Som med de øvrige freebies skal du udvælge en præmie, flest fra din målgruppe har brug for, så du kan motivere dem til at deltage. Alternativt kan du gøre det mere avanceret og vælge en præmie, der kun er relevant for en specifik målgruppe, og sørge for at tagge dem i dit mailsystem. Herefter kan du køre nogle meget målrettede kampagner mod netop disse læsere.

Kvæl ikke dig selv med høje ambitioner

Den e-bog, du læser nu, er én af mine freebies, og den er i øvrigt blevet opdateret 2 gange siden førsteversionen i 2014. I løbet af årene har jeg lavet flere freebies, så jeg kan få læsere ind på mit nyhedsbrev, uanset hvilken form for markedsføringstekster, de interesserer sig for.

De fleste af mine freebies er omfattende. Det giver flere fordele:

  • Det bliver tydeligt, at jeg har stor erfaring med de emner, jeg skriver om
  • Jeg kan motivere mine læsere til at arbejde med en markedsføringsform, jeg selv underviser i og rådgiver om
  • Jo længere tid, mine læsere læser freebien, jo længere tid fokuserer de på emnet og på mig
  • Mine kunder kan læse sig til den mest grundlæggende viden, hvorefter vi kan lægge en individuel strategi sammen. Derfor er mine freebies også en god service, samtidig med at mine rådgivningsforløb bliver kortere og billigere og dermed attraktive for flere

 

Selv for en professionel tekstforfatter er det et omfattende projekt at producere en god freebie. Det kan let tage flere ugers fuldtidsarbejde at skrive en e-bog, landingsside og autoresonderen, jeg sender ud ifm. e-bogen.

Så måske skal du vente med at producere din mest omfattende freebie.

De fordele, jeg lige har nævnt ifm. mine egne freebies, er ekstra fordele. Det primære formål er, at freebien skal trigge de rigtige læsere til at aflevere deres mailadresse. Derfor skal emnet selvfølgelig hænge sammen med det, du vil skrive om i dine nyhedsbreve og det, du senere vil sælge. Og det kan du opnå med en simpel freebie, du kan udvikle i løbet af en dag. Eksempelvis:

  • Den vigtigste ting, du skal gøre, hvis du [indsæt selv]
  • 3 nemme ideer til [indsæt selv], som du kan udføre allerede i dag
  • Undgå de 7 største fejl, når du [indsæt selv]

 

Så kan du altid arbejde med de mere omfattende freebies senere.

Du kan også notere, hvad dine kunder og netværkskontakter tit spørger om. Måske giver deres spørgsmål dig en ide til din freebie.

Hvis du bruger den simple model til din freebie, skal du tage udgangspunkt i et problem eller et spørgsmål, hvor du kan give et simpelt og kompetent svar, uden at indholdet bliver selvfølgeligt. For nyhedsbreve handler om relationer. Derfor vinder du ikke noget, hvis din læser bliver skuffet over din freebie – selv om du har fået mailadressen.

Når du er færdig med din freebie, skal du til at markedsføre den. Det ser vi på i næste kapitel.

Skriv dit søgeord og tryk ENTER