Kapitel 2: Tiltræk læserne

Nu er du klar til at samle læsere ind til dit nyhedsbrev.

Før du kan begynde at skrive nyhedsbreve, skal du have lavet en liste, så du har nogen, du kan sende dit nyhedsbrev til. Når du først er begyndt at skrive nyhedsbreve, skal du både huske at markedsføre dit nyhedsbrev og SAMTIDIG skrive gode nyhedsbreve. Lige nu skal du kun gøre en ting: nemlig indsamle mailadresser, så du lovligt kan sende dit nyhedsbrev ud. Så du starter blidt.

Selv om du allerede har en liste, kan du sagtens få den til at vokse. For du kan aldrig få for mange læsere til dit nyhedsbrev. Får du dobbelt så mange læsere, som du har nu, skriver du til dobbelt så mange potentielle kunder, hver gang du sender et nyhedsbrev ud. Hvis du én gang gør dig umage med setuppet bag det at tiltrække flere læsere, står det fremover og arbejder for dig hele tiden. Derfor kan det godt svare sig eksempelvis at skrive en god e-bog og få den korrekturlæst og sat fint op af en grafiker. For e-bogen inviterer dine gæster til en fest, som du i forvejen gør dig så stor umage med, og du skal ikke gøre en tøddel mere ved dine nyhedsbreve, uanset hvor mange der kommer til festen. Du skal bare ”pege på indgangen”, hvilket du gør med din freebie.
Hvis du ikke har tiden til at skrive gode nyhedsbreve nu, men har planer om at begynde på e-mailmarkedsføring om et halvt år, kan du sagtens begynde at tiltrække læsere allerede nu. Så er de der, når du er klar til at skrive nyhedsbreve. Og i takt med at de tikker ind, bliver du sikkert mere motiveret til at skrive nyhedsbreve, noget før end du oprindelig havde tænkt dig.

Og du skal begynde at samle ind, før du vil til at skrive. Da jeg begyndte at lave min liste, havde jeg været selvstændig i to år.

Hvis jeg var begyndt at samle tilmeldinger til mit nyhedsbrev helt fra starten, ville jeg nu have læsere, der havde fulgt mig siden 2007 i stedet for 2009. Og samtidig var jeg jo sikkert kommet endnu tidligere i gang med noget af det bedste, jeg ved, og som jeg tjener mange penge på. Nemlig at skrive nyhedsbreve.

Mange veje til flere læsere

Der er flere gode måder at få mange flere læsere til nyhedsbrevet. Det mest oplagte sted er på din hjemmeside. Derfor er det meget vigtigt, at dit nyhedsbrev har en fremtrædende plads på din hjemmeside. Der er i min verden kun to funktioner på hjemmesiden, der er vigtigere, og det er ”Kontakt” og ”Bestil varen her”, fordi de funktioner er meget tættere på et køb.

Som udgangspunkt anbefaler jeg, at du har en tilmeldingsknap på alle dine undersider – altså ikke kun på forsiden. For mange af dine besøgende kommer ind via de andre sider. Især hvis de har fundet dig på Google eller kommer via de sociale medier.  Hvis tilmeldingsboksen er på alle dine undersider på hjemmesiden, er en af sideeffekterne flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev, hver gang du hiver folk ind på din hjemmeside for eksempelvis at læse et blogindlæg.

Derfor kommer dit nyhedsbrev til at ”samle op” på de ”måske-interesserede”, når de besøger din hjemmeside efter et netværksarrangement, din presseoptræden, et kursus eller alle andre steder, de måtte være stødt på dig. På den måde får du nu meget mere ud af alt det andet, du gør for at gøre opmærksom på dig selv og dit firma.

Undlad dog gerne tilmeld-nyhedsbrevs-knappen i shoppen, så dit nyhedsbrev ikke fjerner fokus fra det, dine læsere er ved at købe. Du kan eventuelt tilføje en mere diskret funktion i shoppen, så de kan krydse af, at de gerne vil tilmeldes dit nyhedsbrev, når de alligevel er ved at taste deres oplysninger ind.

Lav også gerne en landingsside (specifik underside med sin egen www-adresse, eksempelvis www.firma.dk/nyhedsbrev), hvor du kort beskriver din freebie og dit nyhedsbrev.

Denne landingsside kan du henvise til, når du reklamerer for din freebie eller dit nyhedsbrev. Hvis du henviser til hjemmesidens forside, er der mange andre informationer, der kan distrahere læseren.

Måske har du allerede en tilmeldingsboks i dag, men den kan du måske gøre mere ud af. Mange af de ”tilmeld-nyhedsbrev-bokse”, jeg ser, indeholder ikke noget af værdi. Der står netop bare ”Tilmeld dig nyhedsbrevet her”. Og ikke mere.

Med andre ord siger sådanne tilmeldingsbokse ikke andet end…: Giv os din mailadresse… Så bliver det godt nok spændende for dig, hvad du får ud af det…

For det synes læsere ikke er spændende. Faktisk tværtimod.

Derfor er det meget vigtigt, at du lover dine læsere noget godt – noget, de kan bruge til noget – for at få dem til at tilmelde sig nyhedsbrevet.

Desuden kan du få problemer med markedsføringsloven, hvis du ikke oplyser om, hvad læseren kan forvente at få ud af dit nyhedsbrev.

Du kan have en sleeknote eller en anden pop op-boks på din hjemmeside, der motiverer dine besøgende til at tilmelde sig nyhedsbrevet. Ja, den forstyrrer dine læsere. Men tit er der større sandsynlighed for salg overhovedet ved at indlede med at få de besøgende ind på nyhedsbrevet og så sælge noget på et senere tidspunkt end ved at sælge ved de første besøg på hjemmesiden. Det kommer selvfølgelig helt an på, hvad du sælger.

Eksempler på teasere på pop op-bokse kunne være:

Effektiviser din indbakke, og nå dine mål

Du kan spare en hel time dagligt med e-kurset “Effektiviser din indbakke”, som du får, når du tilmelder dig mit nyhedsbrev.

Nyhedsbrevet giver dig gode fif til at rydde ud i tidsrøvere i din arbejdsdag og blive mere effektiv.

Er du træt af kræsne børn?

Tilmeld dig mit nyhedsbrev med gode råd til sund mad i børnehøjde.
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du min kogebog “Nem hverdagsmad til børn”.

Få 10 % rabat på dit næste køb
… når du tilmelder dig vores nyhedsbrev.

Her får du løbende nye tilbud på tøj og tips til at klæde dig smart på.

Sådan overholder du loven

Det er vigtigt, at tilmeldingen til dit nyhedsbrev er frivillig, specifik og informeret.

Specifik betyder, at du skal gøre opmærksom på det, hvis du også vil kontakte læseren via eksempelvis SMS, facebook eller lignende. Du skal også fortælle, hvad læseren skal forvente at få i nyhedsbrevet, eller hvis han kommer til at modtage tilbud fra dine samarbejdspartnere. Jo flere oplysninger du skriver ind i sign-in-formularen, jo mere præcis er din aftale med læseren. Omvendt betyder meget detaljerede sign-in-bokse også, at det bliver tungere for læseren at tilmelde sig, fordi han i sagens natur skal læse og tage stilling til mere.

Informeret betyder, at det skal være tydeligt, at læseren tilmelder sig dit nyhedsbrev. Derfor skal det stå særskilt og må ikke være en del af dine handelsbetingelser eller lignende.

Og eftersom tilmeldingen skal være frivillig, skal læseren selv gøre noget aktivt for at blive tilmeldt.

Du skal også skrive på din sign-in-formular, hvordan læseren kan afmelde sig igen.

Det er helt legalt at tilbyde en freebie til nye læsere på nyhedsbrevet. Men eftersom de tilmelder sig nyhedsbrevet for at få din freebie, må du ikke skrive, at den er gratis.

Freebien – magneten til at få flere læsere

Freebien tjener flere formål: Som sagt er der i sig selv ikke nogen, der mangler flere nyhedsbreve. Og når din læser overvejer at tilmelde sig dit nyhedsbrev, ved han ikke, om det er godt. Derfor kan det være lettere at lokke ham ind på nyhedsbrevet med en gave. Gaven er konkret, og læseren får den her og nu. Derfor kan læseren meget bedre forholde sig til din freebie end til en stribe nyhedsbreve, som han måske ikke har brug for, den dag de kommer.

Hvis vi antager, at din læser kender dig så godt på forhånd, at han reelt set er interesseret i selve nyhedsbrevet, fordi han ved, at du er god, kan det jo være, at der går nogle uger, fra han tilmelder sig, til det næste nyhedsbrev kommer. Og der er jo ingen grund til, at han ligefrem skal vente på at høre fra dig, når han nu har indikeret, at han er interesseret. Derfor er det smart at sørge for, at han får noget værdifuldt med det samme.

Tænk også på, at når en læser får lyst til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, kan det være, at han netop var på din hjemmeside, fordi han skulle se, om du skulle hjælpe ham med noget. Det er meget lettere – og mindre forpligtende – for ham at tilmelde sig nyhedsbrevet end at foretage købet eller at ringe til dig. Derfor er din freebie med til at minde ham om det, han søgte, og han kommer måske i købsmode igen.

Det kan også være, at han blev afbrudt, mens han overvejede, om du skulle hjælpe ham. I det tilfælde bevarer du også kontakten, hvis du som minimum har fået ham til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Det kan godt svare sig at gøre meget ud af freebien. I august 2015 udgav jeg ”Få succes med én ting ad gangen M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G i virksomheden”, og jeg oprettede den som en freebie. På få uger havde den tiltrukket 700 nye læsere til mit nyhedsbrev. Det samme antal, som jeg i 2010 brugte et halvt år på at tiltrække. Siden har den tiltrukket endnu flere. Og samtidig havde jeg en god gave til dem, der allerede læste mit nyhedsbrev.

En af grundene til, at M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G tiltrak så mange nye læsere, var, at jeg fik en række relevante organisationer til at omtale den. Fordi de kunne se, at den gav værdi til deres medlemmer. Du kan læse, hvordan jeg greb den opgave an, senere i kapitlet.

Hertil betyder en god freebie, at din læser allerede kender dig meget bedre, når han begynder at få dine nyhedsbreve, end vedkommende ellers ville gøre. Mange freebies er meget mere omfattende end et enkelt nyhedsbrev. Så din freebie får typisk en del mere opmærksomhed end dine nyhedsbreve.

Ideer til freebies:

  • E-bøger
  • Podcasts
  • Videoer
  • Webinarer
  • Introrabat på 10 %
  • Et kvarters gratis rådgivning
  • Et besøg af afsenderen

 

(Hvilken af de sidste to, der kan være relevant for dig, afhænger selvfølgelig helt af din målgruppe, ydelse – og prisen). Hvis du ikke kan overskue at producere den forkromede freebie nu, så lav eventuelt en mindre omfattende freebie og opgrader den, når du får et hul i kalenderen.

Når du først har basen i orden – altså at det er tydeligt at se, hvor man skal tilmelde sig dit nyhedsbrev, og hvad man får ud af det – kan du begynde at henvise til nyhedsbrevet alle andre steder fra:

  • på dine visitkort
  • i autosignaturen i din mail
  • på de sociale medier

 

Og senere kan du oprette flere freebies, så du hele tiden øger antallet af gode kanaler, der peger ind på dit nyhedsbrev.

Få andre til at dele din freebie

Jo mere gennemarbejdet en freebie du har, jo flere kan du få til at dele den. Både i dit netværk og hos potentielle samarbejdspartnere eller medier.

Da jeg udgav M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G, skrev jeg en pressemeddelelse og lavede en liste med omkring 70 medier og organisationer, som jeg efterfølgende ringede til. Flere gange. Præcis som hvis det var enhver anden PR-opgave.

Især organisationerne fyldte en del på listen, da der er en række brancheorganisationer for selvstændige. Og mange af dem kunne sagtens se, at M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G ville hjælpe deres medlemmer med at drive en bedre virksomhed. Derfor ville de gerne dele.

M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G blev omtalt hos Dansk Kommunikationsforening, Kommunikation og Sprog, djøfbladet, Bladet Arbejdsgiverne, DANA, ASE, Mester Tidende, Danske Anlægsgartnere, Billedkunstnernes Forbund, FSR – Danske Revisorer, Forenede Danske Zoneterapeuter og Teknik.

Flere af medierne omtalte M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G i deres nyhedsbreve, hvilket gav den fordel, at de kunne linke direkte ind til bogens landingsside. Da ASE og DANA omtalte M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G, gav det over 200 nye læsere fra fredag til mandag.

Herudover har DI og Arbejdsløshedskassen for Journalistik omtalt bogen på facebook.

Udover omtalen af bogen har jeg nu også fået kontakt med flere potentielle samarbejdspartnere, der fra tid til anden skal bruge en underviser indenfor mine emner.

I efteråret 2018 gjorde jeg præcis det samme for min kunde Lise Terp, som havde skrevet e-bogen ”Spind guld på konflikthåndtering”. Den blev omtalt af Dansk Håndværk, Dansk Byggeri og Mester Tidende.

Og endelig: Når du har en god freebie, kan du køre lead-annoncer på facebook. En annoncetype, hvor læserens oplysninger er indtastet fra facebooks side, og hvor læseren derfor kun skal klikke på annoncen og acceptere tilmeldingen for at få din freebie. Nemmere bliver det ikke for din læser. Samtidig kan du ramme din målgruppe meget præcist på facebook.

Vær dog opmærksom på, at du på den måde kan få nogle knap så engagerede læsere, der udelukkende tilmelder sig, fordi det er let.

Nyhedsbreve gør kanvassalg sjovere

Jeg nævner lige en salgsdisciplin, der nu er på vej ud: kanvassalg. Dvs. at ringe uopfordret til virksomheder, som du gerne vil sælge noget til.

Tidligere var metoden ret udbredt, men i takt med at markedsføringsmulighederne har ændret sig, bruger mange firmaer onlinemarkedsføring i stedet, blandt andet nyhedsbreve. Derfor er det nu meget mere almindeligt, at læserne foretager en stor del af deres research ved at læse blogindlæg og nyhedsbreve og se youtube-videoer m.m., før de tager kontakt til et firma.

I de første år jeg drev min virksomhed, ringede jeg selv ud, og i takt med at jeg har optimeret min onlinemarkedsføring, er det nu et helt lukket kapitel. Men jeg nævner lige kanvassalg her alligevel, for du kan jo være i en situation, hvor det vil være gavnligt for dig at supplere nyhedsbreve med kanvassalg. For hvis du ringer kanvassalg, opnår du en række fordele ved også at have et nyhedsbrev. Og de to discipliner matcher hinanden enormt godt.

Du oplever formentlig, at de allerfærreste overvejer at købe noget af dig ved første opkald. Selv hvis de er reelt interesserede, er der højst sandsynligt nogle praktiske grunde til, at du skal ringe tilbage på et andet tidspunkt. Får du den potentielle kunde på dit nyhedsbrev, ligger det og arbejder for dig, til du taler med kunden igen. Og derfor kan dit nyhedsbrev forkorte salgstiden. Samtidig bliver det sjovere for dig at ringe kanvassalg. I sin tid kunne jeg godt få 30-40 tilmeldinger til mit nyhedsbrev på én enkelt dag.

Selv hvis du taler med nogen, der ikke er interesseret, øger du sandsynligheden for, at de bliver det, hvis du får dem til at læse dit nyhedsbrev.

Skal du have to lister?

Du kan eventuelt have to nyhedsbreve, hvis det, du vil sælge, rammer to forskellige målgrupper. Eller måske er der en mindre gruppe af målgruppen, du med fordel kan tilbyde et ekstra nyhedsbrev. I praksis vil det foregå på den måde, at du segmenterer dit nyhedsbrev og på den måde beslutter, hvilke læsere der skal have hvilke nyhedsbreve.

Hvis du vil starte med ét nyhedsbrev, men har planer om måske at oprette et mere på et senere tidspunkt, kan du eventuelt stille dine læsere et enkelt spørgsmål, når de tilmelder sig, så du ved, om de også skal med på den nye liste til den tid.

Vær dog meget varsom med, hvor meget du beder læseren forholde sig til. Jo flere spørgsmål, jo mere besværligt bliver det at tilmelde sig, og jo mere skal læseren ønske dit nyhedsbrev for at gøre det.

Du kan eventuelt gøre det på den måde, at læseren først tilmelder sig nyhedsbrevet og herefter bliver tilbudt at svare på et tillægsspørgsmål. Så har du som minimum sikret dig, at du må sende nyhedsbreve til ham overhovedet.

På et tidspunkt skrev jeg mig op til et nyhedsbrev hos et rejsebureau, og bagefter fik jeg en mail om, at de gerne ville give mig de nyheder, der var mest relevante for mig. Og det kunne de bedst gøre, hvis jeg krydsede af, hvilke typer rejser jeg var interesseret i. God service.

Hvis du kun opretter én liste og undervejs finder ud af, at du gerne vil lave en lille liste på listen, kan du også gøre det senere. Det har jeg selv gjort.

I 2010 oprettede jeg min første liste, og i 2012 oprettede jeg et nyt nyhedsbrev for selvstændige, der handlede om salg, priser og forretningsudvikling. Deres liste skrev jeg til i flere år, og den fungerede rigtig godt, for jeg kunne ramme målgruppen meget mere præcist end via den store liste. Imidlertid lukkede jeg den igen, for det kræver rigtig meget af et mindre firma at have to forskellige lister.

Udover det tekniske setup med at få læserne ind på de rette lister, havde de også hver deres freebies + velkomstserier, samtidig med at jeg kontinuerligt skulle lægge strategi for to lister, skrive to sæt nyhedsbreve og ikke mindst koordinere listerne, da en stor del af læserne på salgslisten også var på den store liste. Derfor konkluderede jeg, at jeg ville kunne bruge min tid bedre på anden vis.

Før du overvejer, om du også vil have to nyhedsbreve, så overvej lige igen, præcis hvad du forventer at få ud af det, og hvor mange ressourcer det vil kræve. Især hvis du repræsenterer en mindre virksomhed.

I stedet for kontinuerligt at have flere lister kan du i perioder segmentere, hvilke læsere du sender bestemte nyhedsbreve til, alt efter hvad du kan se i din statistik, at de interesserer sig for. Meget mere om segmentering i kapitel 7.

Og nu til Arbejdsarket, hvor du skal svare på spørgsmål til kapitel 2.

Herefter har du nået delmål 2.

Nu arbejder tilmeldingerne mere eller mindre for sig selv, og du kan begynde at indstille dig på, at du snart skal til at skrive nyhedsbreve.

Fik du ikke læst kapitel 1? Så finder du det her.

Skriv dit søgeord og tryk ENTER