Kapitel 3: Gør opmærksom på din freebie
Nu er vi nået til del 2 af projekt-saml-læsere-til nyhedsbrevet, og du skal gøre opmærksom på din freebie. Det kan du heldigvis gøre mange steder.
Det mest oplagte sted er på din hjemmeside, for den besøger dine kunder som regel flere gange, før de bliver klar til at handle.
Derfor er det vigtigt, at dit nyhedsbrev og din freebie har en fremtrædende plads på hjemmesiden. Der er i min verden kun to funktioner, der er vigtigere, og det er ”Kontakt” og ”Bestil varen her”, for de funktioner er meget tættere på et køb.
Som udgangspunkt anbefaler jeg, at du gør opmærksom på din freebie på alle dine undersider – altså ikke kun på forsiden. For mange af dine besøgende kommer ind via de andre sider. Især hvis de har fundet dig på Google eller kommer ind via de sociale medier. Hvis tilmeldingsboksen er på alle dine undersider på hjemmesiden, er en af sideeffekterne flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev, hver gang du hiver folk ind på din hjemmeside eksempelvis for at læse et blogindlæg.
Derfor kommer dit nyhedsbrev til at samle op på de måske-interesserede, når de besøger din hjemmeside efter et netværksarrangement, din presseoptræden, et kursus eller alle andre steder, de måtte være stødt på dit navn. På den måde får du nu meget mere ud af alt det andet, du gør for at gøre opmærksom på dig selv og dit firma. Undlad dog at forstyrre i din shop, hvis du har en sådan. Du kan eventuelt tilføje en mere diskret funktion, så kunderne kan krydse af, at de gerne vil tilmeldes dit nyhedsbrev, når de alligevel er ved at taste deres oplysninger ind.
Jeg anbefaler, at du får en pop op-boks på din hjemmeside, der motiverer dine besøgende til at tilmelde sig nyhedsbrevet. Ja, den forstyrrer dine læsere. Men tit er der større sandsynlighed for salg overhovedet ved at indlede med at få de besøgende ind på nyhedsbrevet og så sælge noget på et senere tidspunkt end ved at sælge ved de første besøg på hjemmesiden. Det kommer selvfølgelig helt an på, hvad du sælger.
Eksempler på teasere på pop op-bokse kunne være:
Effektiviser din indbakke, og nå dine mål.
Du kan spare en hel time dagligt med e-kurset ”Effektiviser din indbakke”, som du får, når du tilmelder dig mit nyhedsbrev.
Nyhedsbrevet giver dig gode fif til at rydde ud i tidsrøvere i din arbejdsdag og blive mere effektiv.
…
Misser du 50 skud markedsføring dagligt?
Få svaret med det samme, og ret fejlen på 5 minutter. Samtidig tilmelder du dig mit nyhedsbrev om markedsføring.
…
Få en times gratis sparring om xxx
… når du tilmelder dig vores nyhedsbrev.
…
Selv bruger jeg Sleeknote med priser fra 49 euro om måneden. Mange vælger den model fra pga. prisen. Imidlertid har jeg endnu ikke fundet andre pop ups, der er lige så gode.
En af grundene til, at jeg anbefaler Sleeknote, er, at du har så mange muligheder for at optimere din pop-up, og at du kan teste, hvad der fungerer bedst. En af mulighederne er multistepmetoden, som Mogens Møller, CEO & Co-founder i Sleeknote, fortæller om her:
Stil et spørgsmål ad gangen
”Vi kan se, at pop-ups performer cirka lige godt, uanset om du beder om en eller to oplysninger. Men beder du om en tredje oplysning, mister du omkring 70 % af dine mulige leads. Og det er jo rigtig mange.
Derfor kan du bruge multistepmetoden, hvor du først sikrer dig mailadresse og navn, hvorefter læseren bliver tilbudt at svare på nye spørgsmål. Har du en webshop, kan du spørge ind til postnummer, fødselsdag, børn eller hundes navne, hvilken bil de kører, eller hvad de interesserer sig for.
Eller du kan føre en ”samtale på skrift”, næsten som om du møder kunden i en fysisk forretning. Hvis du eksempelvis sælger fodboldstøvler, kan du spørge ind til, hvilken type fodboldstøvle kunden søger, eller hvem hans favoritspiller er, hvorefter systemet anbefaler en støvle i en bestemt farve.”
Selv har jeg brugt multistep i en årrække. Jeg spørger, om læseren vil have sparring uden beregning, og det giver cirka et nyt lead om ugen, jeg kan ringe til. Udover at læseren selvfølgelig allerede er kommet på nyhedsbrevet. Er du konsulent ligesom mig, kan du også spørge ind til læserens budget indenfor dit felt via multistep.
Du kan også bruge den nyere metode, grammification, til at samle leads ind. Mogens Møller fortsætter:
”Særligt webshops har gode erfaringer med lykkehjul, hvor kunderne får forskellige rabatter, alt efter hvilket felt pilen lander på. Også medier benytter metoden, ligesom eventbureauer kan hive mange tilmeldinger ind til nyhedsbrevet ved at lokke med gratis billetter. Det er endnu ikke så almindeligt at bruge metoden i konsulentbranchen, men konsulenter kunne også tilbyde gratis rådgivning til en vinder. Her skal man nok bare passe lidt mere på med ikke at blive opfattet som useriøs.”
Herudover anbefaler Mogens Møller følgende:
- Sørg for at have en mobiltilpasset pop-up, så du også kan få nye tilmeldinger til nyhedsbrevet fra de mange læsere, der besøger din hjemmeside via en mobiltelefon
- Indstil din pop-up, så den glider roligt ind på siden. Undersøgelser på tværs af brancher viser, at pop-ups performer bedst efter 7 sekunder
- Brug et billede på din pop-up. Det i sig selv giver næsten en dobbelt så høj konvertering
- Brug forskellige pop-ups, så de matcher landingssiden. Du kan evt. sætte et loft, så den enkelte kun ser 2-3
- Sælger du ting, der er lette at overskue, kan du også indstille din pop-up, så den først kommer frem, når læserne har klikket på mindst en anden underside
Suppler med en landingsside for din freebie og nyhedsbrev
Så har du en konkret side at henvise til. Henviser du til hjemmesidens forside, er der mange andre informationer, der kan distrahere læseren. Du kan se landingssiden om den her e-bog her: https://www.majbrittlund.dk/e-bog-nyhedsbreve/
Du kan også omtale din freebie og linke til landingssiden på dine visitkort m.m.
Få andre til at dele din freebie
Jo mere gennemarbejdet en freebie du har, jo flere kan du få til at dele den. Både i dit netværk og hos potentielle samarbejdspartnere eller medier.
Da jeg udgav M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G, skrev jeg en pressemeddelelse og lavede en liste med omkring 70 medier og organisationer, som jeg efterfølgende ringede til. Flere gange. Præcis som hvis det var enhver anden PR-opgave.
Især organisationerne fyldte en del på listen, da der er en række brancheorganisationer for selvstændige. Og mange af dem kunne sagtens se, at M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G ville hjælpe deres medlemmer med at drive en bedre virksomhed. Derfor ville de gerne dele.
M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G blev omtalt hos Dansk Kommunikationsforening, Kommunikation og Sprog, Djøfbladet, Bladet Arbejdsgiverne, DANA, ASE, Mester Tidende, Danske Anlægsgartnere, Billedkunstnernes Forbund, FSR – Danske Revisorer, Forenede Danske Zoneterapeuter og Teknik.
Flere af medierne omtalte M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G i deres nyhedsbreve, hvilket gav den fordel, at de kunne linke direkte ind til bogens landingsside. Da ASE og DANA omtalte M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G, gav det over 200 nye læsere fra fredag til mandag.
Herudover har DI og Arbejdsløshedskassen for Journalistik omtalt bogen på Facebook.
Udover omtalen af bogen har jeg nu også fået kontakt med flere potentielle samarbejdspartnere, der fra tid til anden skal bruge en underviser indenfor mine emner.
I efteråret 2018 gjorde jeg præcis det samme for min kunde Lise Terp, som havde skrevet e-bogen ”Spind guld på konflikthåndtering”. Den blev omtalt af Dansk Håndværk, Dansk Byggeri og Mester Tidende.
Få flere læsere med annoncer
Når du har en god freebie, kan du også køre lead-annoncer på de sociale medier.
Det er en annoncetype, hvor læserens oplysninger er indtastet fra mediets side, så læseren kun skal klikke på annoncen og acceptere tilmeldingen for at få din freebie. Nemmere bliver det ikke for din læser. Samtidig kan du ramme din målgruppe meget præcist.
Facebook og LinkedIn er nogle af de hyppigst brugte sociale medier til det formål.
Noget af det vigtigste mht. LinkedIn er, at du kan målrette dine annoncer specifikt efter brancher og titler. Selv har jeg god erfaring med at målrette annoncer efter ejerledere.
Du kan også skrive specifikke fagord ind i annoncen for at undgå, at bestemte profiler klikker på annoncen.
I takt med at du kan målrette annoncerne mere præcist på de sociale medier, bliver det også sværere at gøre det rigtigt. Og du kan hurtigt bruge mange penge på annoncer, der er sat forkert op. Derfor anbefaler jeg, at du hyrer en konsulent til at gøre det for dig. Konsulenten sætter både annoncerne op, målretter dem til den rette målgruppe og kan rådgive dig, hvis noget skal justeres.
Nyhedsbreve gør kanvassalg sjovere
Jeg nævner lige en salgsdisciplin, der nu er på vej ud: kanvassalg. Dvs. at ringe uopfordret til virksomheder, som du gerne vil sælge noget til.
Tidligere var metoden ret udbredt, men i takt med at markedsføringsmulighederne har ændret sig, bruger mange firmaer onlinemarkedsføring i stedet. Blandt andet nyhedsbreve. Derfor er det nu meget mere almindeligt, at læserne foretager en stor del af deres research ved at læse blogindlæg og nyhedsbreve og se YouTube-videoer m.m., før de kontakter et firma.
Ringer du kanvassalg, oplever du formentlig, at de allerfærreste overvejer at købe noget af dig ved første opkald. Selv hvis de er reelt interesserede, er der højst sandsynligt nogle praktiske grunde til, at du skal ringe tilbage på et andet tidspunkt. Får du den potentielle kunde på dit nyhedsbrev, ligger det og arbejder for dig, til du taler med kunden igen. Og derfor kan dit nyhedsbrev forkorte salgstiden. Samtidig bliver det sjovere for dig at ringe kanvassalg.
Selv hvis du taler med nogen, der ikke er interesseret, øger du sandsynligheden for, at de bliver det, hvis du får dem til at læse dit nyhedsbrev. Har du et bureau til at booke møder for dig, kan de også samle tilmeldinger ind til dit nyhedsbrev, når de ringer ud.
Du kan også se i dit nyhedsbrevssystem, hvem dine mest aktive læsere er. Hvis de repræsenterer attraktive virksomheder, kan det jo være, at du uopfordret skal give dem et kald. Husk: Du må ikke ringe til firmaer, der er reklamebeskyttet eller privatpersoner.
Og apropos, så kommer vi ikke udenom markedsføringsloven hvad angår e-mailmarkedsføring:
Sådan overholder du loven
Nogle antager fejlagtigt, at de gerne må sende nyhedsbreve til folk, de kender. Enten fordi de har mødt dem til et netværksarrangement, spist flere frokoster med dem eller connectet med dem på sociale medier. Det må du ikke, og du må heller ikke skrive og spørge, om de vil tilmeldes dit nyhedsbrev, for du bryder markedsføringsloven ved at sende mailen. Og nej, selv hvis du skriver en ”individuel mail” og spørger, bryder du stadig markedsføringsloven.
Det er også vigtigt, at tilmeldingen til dit nyhedsbrev er frivillig, specifik og informeret.
Specifik betyder, at du skal gøre opmærksom på det, hvis du også vil kontakte læseren via eksempelvis SMS, Facebook eller lignende. Du skal også fortælle, hvad læseren skal forvente at få i nyhedsbrevet, eller hvis han kommer til at modtage tilbud fra dine samarbejdspartnere. Jo flere oplysninger du skriver ind i sign-in-formularen, jo mere præcis er din aftale med læseren. Omvendt betyder meget detaljerede sign-in-bokse også, at det bliver tungere for læseren at tilmelde sig, fordi han i sagens natur skal læse og tage stilling til mere.
Informeret betyder, at det skal være tydeligt, at læseren tilmelder sig dit nyhedsbrev. Derfor skal det stå særskilt og må ikke være en del af dine handelsbetingelser eller lignende.
Og eftersom tilmeldingen skal være frivillig, skal læseren selv gøre noget aktivt for at blive tilmeldt.
Du skal også skrive på din sign-in-formular, hvordan læseren kan afmelde sig igen.
Det ser uprofessionelt ud, når virksomheder ikke har styr på basal lovgivning, og hvis du bliver dømt for at overtræde markedsføringsloven, starter bøderne ved 10.000 kroner og stiger, alt efter hvor mange du har sendt mails til.
Dog kan du sende elektronisk post til tidligere kunder, der har oplyst dig deres mailadresser ved en tidligere handel. Dette kræver dog, at
- kunden blev gjort opmærksom på, at han ville modtage elektroniske reklamer, da han gav sin mailadresse
- det har været tydeligt for kunden, hvor han kunne sige nej tak til at modtage markedsføringsmateriale fra dig, da han gav dig sin mailadresse. Hver gang du skriver til ham, skal du give ham muligheden for let at kunne melde sig fra igen
- det, du skriver om, er i samme kategori som det, kunden har købt
I alle dine nyhedsbreve skal du også sørge for, at det er let for dine læsere at afmelde sig igen.
Det lyder besværligt, men markedsføringsloven gavner alle os, der overholder den og gør os umage med vores nyhedsbreve. For loven gør, at vores læsere ikke overdynges af irrelevante mails og dermed er irriterede over mails generelt, når de får vores nyhedsbreve. Og du har også nogle meget mere dedikerede læsere, når de aktivt har sagt ja til at få dit nyhedsbrev. Det er specifikt derfor, e-mail markedsføring adskiller sig så markant fra øvrig markedsføring.
NB: Giver du en freebie i betaling for, at læseren tilmelder sig dit nyhedsbrev, må du ikke sige, at freebien er gratis.
Og nu til Arbejdsarket, hvor du skal svare på spørgsmål til kapitel 3.
Nu arbejder tilmeldingerne mere eller mindre for sig selv, og du kan begynde at indstille dig på, at du snart skal til at skrive nyhedsbreve.