Optimer skriveprocessen: 10 trin til tekster på kortere tid

Når jeg gennemgår tekster, der ikke giver de ønskede resultater, med mine kunder og kursister, går den samme fejl tit igen i skriveprocessen. Og det er, at skribenterne ikke har forberedt sig grundigt nok, før de begynder at skrive.

Forberedelsen er noget af det vigtigste, når du skal skrive en tekst. For er du det mindste usikker på, hvad du vil skrive om, er det unægtelig svært at skrive en præcis tekst.

Men der er også andre steder i din skriveproces, hvor du kan optimere, hvis du gerne vil skrive bedre og hurtigere. Læs dem her, og vælg de metoder, der virker bedst for dig:

Forbered dig, før du skriver

SKRIVEPROCESSENS TRIN 1

Planlæg gerne at skrive en hel serie af beslægtede tekster ad gangen. Det kan være

  1. en hel nyhedsbrevskampagne
  2. teksten til et nyt produkt, inklusiv særlig velkomstmail til køberne m.m. + kampagnemateriale som eksempelvis punkt a
  3. en bog eller freebie
  4. 5 SEO-tekster, du har fundet søgeord til, i den samme SEO-analyse

Selv om du ikke kan skrive hele teksten færdig i én sammenhængende periode, skriver du mere effektivt, hvis du har planlagt strukturen, før du begynder at skrive. Samtidig kan du gå videre til en af de andre tekster og fokusere på samme projekt, hvis du går i stå med én af teksterne.

SKRIVEPROCESSENS TRIN 2

Forbered dig grundigt, så du ved, hvad du vil skrive. Især hvis du skal skrive en salgstekst, er det vigtigt, at du har styr på, præcist hvad dit produkt består af, hvilket problem du løser, og hvad det koster. Hvis du sælger et forløb, er det også vigtigt at fortælle, hvad der sker undervejs – eller kan forventes at ske. Har du kunder, der vil give dig en udtalelse, så få fat på udtalelsen med det samme. Er dit produkt så nyt, at du ikke har nogle relevante testimonialpersoner, kan det være, at du kan bruge nogle af de kunder, du har hjulpet med noget beslægtet.

Når du indhenter udtalelserne, før du begynder at skrive salgsteksterne, fortæller kunderne måske noget, du kan bruge til at optimere produktet eller salgsteksten yderligere. Samtidig kan du skrive teksten helt færdig på én gang og slipper for at åbne dokumentet, hver gang du får en ny kundeudtalelse.

Bonus:

Skriv altid i word eller et andet tekstbehandlingsprogram. Det er lettere at redigere i end MailChimp, WordPress eller lignende programmer, og du kan have alle tekster fra samme kampagne eller produkt i det samme dokument.

Det gør det nemmere for dig, hvis du – trods grundig forberedelse – finder ud af, at du skal ændre fakta, som ofte skal ændres mere end eet sted.

SKRIVEPROCESSENS TRIN 3

Bloker din kalender, så du kan arbejde koncentreret. Jo større en opgave er, jo mere fakta skal du overskue, og flere dokumenter og hjemmesider skal du som regel have åbne i processen. Og udover at det tager tid at åbne dem alle, tager det også tid, før din hjerne fokuserer 100 % på opgaven igen, hvis du har været væk fra den.

SKRIVEPROCESSENS TRIN 4

Sluk din telefon, når du skriver.

Nu er du klar til at skrive

SKRIVEPROCESSENS TRIN 5

Skriv igennem. Sørg for at blive i processen. Hver gang du mangler fakta eller går i stå, fordi du mangler den rette formulering, så skriv x eller lav en hurtig sætning, som du ved, skal laves om og marker den med rødt. Det vigtigste er, at du fokuserer på det, der virker i teksten.

Formentligt kan du skrive en hurtig kladde på omkring en halv time. Nogle tror, at de nu næsten er færdige med deres tekst. Det er først nu, det hele begynder, når du vil have en rigtig god tekst.

SKRIVEPROCESSENS TRIN 6

Nu kommer du til redigeringsfasen: Her læser du teksten igennem mange gange, hvor du forholder dig til helheden, justerer, flytter rundt på afsnit, sætter kommaer og vurderer grundigt, hvor der skal være punktopstillinger, punktummer, overskrifter m.m. Hvis du læser noget, du ikke synes er optimalt, og du ikke kan finde ud af, hvad der skal stå i stedet, så marker igen med rødt, og fortsæt med resten af teksten.

Mange springer for let over punkt 6.

Det svære er ikke punkt 5, hvor du sammenfatter, hvad du fandt ud af i din forberedelse. Det svære er her i punkt 6, hvor alle detaljerne skal komme til deres ret. Derfor er punkt 6 og punkt 2 de vigtigste og mest tidskrævende punkter i skrivefasen.

Mens du redigerer, så hold øje med, om du

a. bruger nogle ord for tit og i stedet skal bruge synonymer

b. gentager dig selv

c. har for svage eller hårde overgange mellem afsnit

SKRIVEPROCESSENS TRIN 7

Vent med at tjekke fakta og stavemåder, til du ikke kan komme videre med din redigering.

SKRIVEPROCESSENS TRIN 8

Print din tekst ud. Læs den, og ret med en kuglepen. Skriv konkret, hvad der skal rettes, hvis du kan se det. Kan du ikke se, hvad en formulering skal rettes til, så lav en streg med kuglepennen.
Du ser din tekst på en anden måde, når den går fra skærm til papir. Samtidig får du en forandring i dit arbejde.

SKRIVEPROCESSENS TRIN 9

Er der stadig afsnit eller sætninger, der ikke er færdige, uden at du kan komme videre, så læg teksten væk for i dag. Er du først gået i stå, vil du blive overrasket over, hvad en pause kan gøre.

Er teksten færdig nu?

SKRIVEPROCESSENS TRIN 10

Når du tænker, at teksten er helt færdig, så læg den helt væk. Mindst i et par timer. Når du tager den frem igen, kan du næsten altid se flere detaljer, du kan optimere på, og så bliver din tekst endnu bedre.

Blogbanner onlinekursus
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER