Undgå SEO-fejl, og få flere kunder fra Google

Få overblikket og undgå at begå de fejl, jeg oftest støder på, når jeg gennemgår SEO, der ikke virker.

Nu har jeg tilladt mig at skrive “du” i teksten. Men det er forhåbentligt ikke dig, men nogle andre jeg skriver om.

Søgeordsfejl:

  1. Teksterne er skrevet ud fra de søgeord, du tror, læserne bruger, når de googler

  2. Du har fordelt de ønskede søgeord jævnt over hele siden. Dvs. på alle undersiderne. På den måde kan hverken Google eller mennesker overskue, hvilken side, der primært handler om hvad

  3. Søgeordene er ikke præcise nok eller er valgt uden at tage højde for, hvad et godt søgeord er. Et eksempel på et dårligt søgeord er ”kvalitetssikring”, for hvad søger læseren præcist? Og især: Inden for hvilken branche?

 

Do instead:

Lav en grundig SEO-analyse eller få hjælp til det. Jo mere præcist en læser søger efter netop det, du kan, jo bedre er søgeordet. Skriv én SEO-tekst ud fra hvert af de valgte søgeord.

Fejl i selve teksten:

Teksten

  1. er for kort

  2. har ikke fokus nok på det valgte emne/søgeord og mangler relaterede søgeord

  3. mangler tydelige overskrifter undervejs i teksten – og mangler søgeord i overskrifterne

  4. mangler titel og description, som er det, læserne ser, hvis de får siden præsenteret på Google

 

Do instead:

Min tommelfingerregel hedder absolut minimum 300 ord per SEO-tekst. Gerne 500 til 1000 ord. Og vil du ligge højt på meget konkurrenceprægede søgeord, kan du sagtens skrive 1-2.000 ord i teksten, hvis du har nok relevant viden, du kan dele.

Fokuser på et emne ad gangen. Eksempelvis handler den her tekst (der ikke er en SEO-tekst) om SEO-fejl, og hvordan du undgår dem. Ikke alt mulig andet. Selv om du skriver om et ord eller et emne, så undgå at fokusere mekanisk på den ene ting. Suppler gerne teksten med synonymer til dit søgeord eller relaterede søgeord, der bakker op om dit emne.

Og gør det let for både Google og mennesker at læse din tekst ved at dele den op med overskrifter. Kan du skrive søgeord og relaterede søgeord ind i overskriften, så gør det endelig.

Giv hver af dine SEO-tekster en unik titel og en unik beskrivelse. Titlen er det allervigtigste vejskilt til Google, så det er meget problematisk ikke at have den med.

Øvrigt i forhold til selve hjemmesiden:

  1. Den er ikke lavet professionelt og har derfor flere tekniske fejl*, som gør, at siden eksempelvis er langsom, eller at brugeren på anden vis har en dårlig oplevelse. Og Google straffer det, der ikke gavner brugerne

  2. Siden er statisk og udvikler sig ikke. Der kommer aldrig eller sjældent nye tekster på, og derfor vænner Google sig til, at det ikke er nødvendigt at holde øje med den. Og det er et dårligt tegn

  3. Du har kun få SEO-tekster. Derfor reducerer du muligheden for, at den ene side hiver den anden med op

 

Do instead:

Konkurrencen på Google spidser løbende til. Derfor kan du ikke forvente at opnå attraktive placeringer på Google, hvis der er fejl på din hjemmeside. Hvis du hidtil ikke har haft professionelle webudviklere til at lave eller vedligeholde din hjemmeside, er det en god ide at få det, når du vil til at arbejde med SEO. For den tid, du kommer til at bruge på at skrive SEO-tekster, er den samme, uanset om hjemmesiden spænder ben for resultaterne eller ej.

Du kan selvfølgelig være i en branche, hvor der kun er få søgeord at skrive SEO-tekster ud fra. Men oftest vil der være en del at vælge mellem. Vær ambitiøs her. Ligger du allerede godt på nogle sider, får du også lettere ved at opnå de gode placeringer på de nye sider. Og husk: Den fordel har dine konkurrenter også.

Så hvis du kun satser på 5 SEO-tekster og konkurrenterne har mindst 20, får du svært ved at slå dem. Du kan enten supplere med flere almindelige SEO-tekster om dine ydelser eller med søgemaskineoptimerede blogindlæg. Især er et tit let at finde gode søgeord til blogindlæggene.

*Nu er dette blogindlæg skrevet af en SEO-tekstforfatter og ikke af en tekniker. Er sikker på, at webudviklere kunne lave et indlæg udelukkende på de 10 hyppigste SEO-fejl eller mere – udelukkende i forhold til teknik.

Vil du vide mere om, hvordan du opnår de attraktive placeringer på Google, anbefaler jeg min egen e-bog ”Overhal konkurrenterne med SEO-tekster, der sælger”. Den kan du få for en e-mailadresse.

P.S.
Som du kan se, er dette blogindlæg fra 2019. Og selv om jeg løbende har lavet mindre redigeringer i teksten, har jeg ikke ændret væsentligt. Måske undrer du dig over, hvordan det kan være. For du har sikkert også hørt, at Google ofte ændrer sine algoritmer.

Det gør Google også. Og hver gang går én ting igen. Og det er, at Google bliver endnu bedre til at spotte kvalitetstekster fra søgeords-spam-tekster. Og eftersom jeg altid har fokuseret på kvalitetstekster, er mine fokuspunkter i SEO-tekster primært de samme.

Algoritmerne spiller oftere ind ift. valg af søgeord, teknik, linkbuilding m.m.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER