Advarsel mod billige hjemmesider

For fokuserer du på billig, risikerer du let at købe det forkerte – uanset hvad du er i gang med at købe.

Og søger du en billig hjemmeside, risikerer du at begå 1 af de 3 fejl, jeg oplever hele tiden. For kombinationen af det lille budget og de store ambitioner lander tit hos os, der optimerer markedsføring for vores kunder. For mit vedkommende både når jeg rådgiver om, hvor kunderne vil vinde mest ved at optimere, og når jeg bliver kontaktet om at skrive tekster til hjemmesiden – ud fra det eksisterende budget.

Når budget og ambitioner ikke matcher, kan der ske følgende:

  1. Projektet udskydes i troen på, at økonomien ændrer sig

  2. Kunden vælger en billig leverandør. Enten i troen på at han får meget for pengene eller i erkendelse af, at kvaliteten nok halter. Men så er han da i gang og kan forbedre hjemmesiden senere

  3. Kunden begynder på opgaven selv. Evt. suppleret af diverse kurser eller e-guides

 

Det udløser følgende problemer:

  1. Intet sættes i gang, mens kunden venter på bedre tider, og tidspunktet for, hvornår den nye markedsføring kan begynde at tjene penge, udskydes. Måske når konkurrenterne at få så stort forspring, at det bliver umuligt at indhente dem.

  2. + 3. Bliver opgaven påbegyndt halvdårligt, sker der ikke det, at ”så er der noget at starte på”, når budgettet er til det.
    For når jeg bliver kontaktet om hjemmesider, der skal have et professionelt løft, kan det snildt koste flere tusinde kroner alene at gennemgå, hvad der skal ændres. Det er mange ekstra penge, hvis den ”billige” hjemmeside kostede 10.000 kroner

Hvad er løsningen så, når budgettet er lille?

Den nemme konsulentløsning er at sige: Udvid budgettet.

Kan det lade sig gøre, udløser det mange fordele:

  • Du får de gode, langsigtede løsninger med det samme

  • Din markedsføring virker, og du kan begynde at tjene penge fra dag 1

  • Du kan fokusere på din kerneopgave og skal ikke ind over projekt hjemmeside, hver gang der er budget til at tage en etape mere

  • Fremover skal du og din webkonsulent udelukkende evaluere, hvad der virker godt, og justere og optimere så hjemmesiden kommer til at virke endnu bedre

 

Ofte kan denne model godt lade sig gøre, hvis vi

  • smider det aktuelle budget for annoncer eller mødebookere ind i hjemmesidebudgettet

  • kalkulerer med, hvornår vi kan forvente hvilke resultater af forbedringerne

 

Eksempel:
Pris for ny hjemmeside: 100.000 kroner, der giver 4 nye kunder a 25.000 kroner i løbet af et halvt år

Kan vi ikke justere budgettet, anbefaler jeg i stedet en beskeden hjemmeside – bygget på en grundig strategi: En hjemmeside med få udvalgte sider af høj kvalitet. Nogle af dem skrevet som SEO-tekster.

Det vigtigste er, at alt bliver lavet professionelt. For så kan du udvide senere – frem for at lave om.

Og når alt på din hjemmeside er lavet professionelt, kan det sælge for dig med det samme. Giver det en eller to kunder, får du kapitalen til at supplere, så du i få etaper opnår den hjemmeside, du havde planlagt fra starten.

Og når du fra dag 1 vælger  professionelle leverandører – fremfor billige – har du gode leverandører, der også kan løse den næste etape. Det at vælge de rette leverandører fra starten giver i sig selv en række fordele:

  • Du skal ikke betale nye leverandører for at undersøge, hvad de forrige har lavet og hvorfor

  • Du skal ikke bruge din egen tid på at udvælge nye leverandører og sætte dem ind i din forretnings- og markedsføringsstrategi

  • Det bliver nemt at bygge videre, når budgettet er til det, fordi I har lagt en gennemtænkt strategi

  • Du slipper for løbende at følge med i nye muligheder til din hjemmeside og kan nøjes med at drøfte kommende tiltag med dem, der kender din hjemmeside, forretning og strategi

 

Uanset om du skal i gang med en ny hjemmeside, eller du vil optimere den, du har, betyder planlægning og tidshorisonten mere, end de fleste er klar over. Hvorfor det er så vigtigt, og hvordan du planlægger dig til den gode hjemmeside – uanset budget, kan du læse her.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER