Når du står med en god historie, har du sikkert langt mere end en mulighed for at komme i medierne med den.

Her kan du se, hvordan jeg folder en historie ud til mange forskellige medier på en af mine PR-opgaver.

TFGWHistorien i sin grundform er: Signe Naessing har udviklet dansemetoden the feel good way særligt til udviklingshæmmede. En målgruppe, der ikke har så mange muligheder for at få motion som “funktionsfriske”. Signe har uddannet en række instruktører i metoden, men langt fra alle udviklingshæmmede får alligevel muligheden for at danse the feel good way, da det både kræver logistik og økonomi at komme på et hold. Derfor har Signe nu taget initiativ til at indspille en digital dansetime, så alle udviklingshæmmede fremover kan danse alt det, de vil. Bare de har adgang til internet, hvor dansetimen kommer til at ligge gratis. Dansetimen skal indspilles i Ebeltoft.

Bemærk hvor bredt historien kan foldes ud med de forskellige kilder. Og hvordan den samme basishistorie kan fortælles forskelligt alt efter medie. Jeg har bevidst slået et stort brød op, da det er højst usandsynligt, at alle medierne tager historien. Men jo flere relevante medier jeg kan kontakte, jo flere muligheder har jeg.

Bemærk: Jeg kontakter kun de relevante medier. Derfor er det helt bevidst, at jeg ikke har nogle af de gængse motionsmedier på listen. De skriver ikke for og om udviklingshæmmede.

Presseplanen kan selvfølgelig ændre sig undervejs, som jeg interviewer alle kilderne. Indtil videre er den:

Før optagelserne:

De lokale medier kontaktes med en pressemeddelelse og inviteres med på dagen. Medierne er

TV2 Østjylland (inkl. Kurt kom forbi)

Århus Stiftstidende

Jyllands-Posten

Hvis ikke medierne kommer på dagen, kan det være, at de får lyst til at omtale, at dansetimen optages lokalt. Om ikke andet kan det være, at der ringer en klokke, når jeg tager kontakt til dem, efter optagelserne har fundet sted.

Umiddelbart efter optagelserne kontaktes følgende medier:

TV2 Østjylland: Stemningsreportage fra dagen. Basishistorien gentages, og de får adgang til nogle af optagelserne

TV2 Nyhederne + News, TV-Avisen:  Basishistorien gentages, og de får adgang til nogle af optagelserne (Med de optimistiske briller på vil det være muligt, at danseoptagelserne kan bruges som det festlige/hyggelige indslag, som alle nyhedsudsendelserne slutter af med).

Go´morgen Danmark + Go´aften Danmark: Basishistorien med mulighed for at Signe kommer i studiet og danser med nogle fra målgruppen. Dansen i sig selv er godt fjernsyn, og det er et livsgivende indslag at høre de udviklingshæmmede fortælle om noget, de er så glade for.

Horsens Folkeblad/ Ugeavisen 87hundrede: Signe fra Horsens indspiller digital dansetime til udviklingshæmmede …

Vejle Amts Folkeblad/Billund Ugeavis: Bosted fra Billund indspiller dansetime og fortæller, hvorfor de har så meget glæde af the feel good way

Århus Stiftstidende: Kendt instruktør fra Ebeltoft er med til at udvikle dansemetode, der nu digitaliseres

Landsdækkende dagblade: Ny motionsform til overset gruppe digitaliseres
(Kontaktes en af gangen, da medierne gerne vil have deres unikke historie solo. D.v.s. at de kun er interesserede, hvis de konkurrerende landsdækkende dagblade ikke har fået den. Politiken kontaktes som det første medie).

Specialmedier:

LEV: Udviklingshæmmede får nu lettere adgang til motion. Kilder: institutionspersonale og udviklingshæmmet, der fortæller, hvad den nye dansetime betyder for målgruppen. Her ved mediet godt, at de udviklingshæmmede ikke har så gode muligheder for motion, så det behøver jeg ikke fortælle dem. Nu fortæller jeg kun om løsningen

Gi LOS: Opholdssted (medlem af LOS) fortæller, hvordan de kan bruge the feel good way, og hvad dansetimen betyder for dem og beboerne

Socialpædagogen: Socialpædagog fortæller, hvordan de kan bruge the feel good way i det pædagogiske arbejde, og hvad dansetimen betyder for dem (primært fokus på personalet)

Diverse øvrige fagblade kan kontaktes, hvis vi har fagkilder, der kan fortælle, hvad the feel good way betyder i forhold til deres faglige arbejde. Det kunne være Ergoterapeuten, Fysioterapeuten, Sygeplejersken, diverse medier for behandlere.

Nogle måneder efter at dansetimen er udgivet: Opfølgende kontakt til diverse lokalmedier i de dækningsområder, hvor vi har en institution, der vil fortælle, hvad the feel good way betyder for beboerne

Husk billeder og kontaktinfo

TV-medierne får alle adgang til videooptagelserne. Alle andre kilder fotograferes, og fotos lægges online, så jeg kan linke direkte til et billede i høj opløsning fra pressemeddelelserne.

På alle pressemeddelelserne står desuden kontaktoplysninger med både mail og telefonnummer på de kilder, der udtaler sig i den specifikke pressemeddelelse.

Brug for hjælp til pressemeddelelser? Jeg kan også rådgive dig om dine PR-muligheder

 

Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER