Mangler du nogen gange overblikket i din virksomhed? Indrømmer gerne, at selv nu, hvor min virksomhed har syv år på bagen, kommer jeg stadig i situationer, hvor jeg bliver overrasket over, hvad jeg åbenbart også skulle have vidst.

Ja, det kræver meget at drive en virksomhed.

Og det er der nu kommet en løsning på. Løsningen hedder Iværksætterhåndbogen og er skrevet af Dorthe Klyvø og Hanne Wick.

De gennemgår fra A-Z stort set alt, hvad du har brug for at vide, for at kunne drive en virksomhed.

 

Blandt andet:

  • Hvad skal du overveje, før du etablerer din virksomhed?
  • Hvordan laver du en forretningsplan? (ja, jeg ved, at du sikkert synes, det lyder kedeligt, men det er også kedeligt at sige sit faste job op og blive overrasket over noget, du kunne have researchet dig frem til på forhånd?
  • Hvordan er juraen, når du ejer en virksomhed?
  • Hvilke forsikringer skal du tegne?
  • Hvordan sælger og markedsfører du din virksomhed?
  • Hvordan vækster du?

 

Bogen indeholder en række nyttige detaljer og er struktureret, så det er let at finde de oplysninger, du har brug for.

Derfor har jeg heller ikke læst det hele. Kun det, jeg vurderer, er relevant for mine kunder og mig.

Jeg er kun to steder faldet over noget, jeg selv ville have sagt anderledes, og jeg er jo den kritiske læser. De er begge fra kapitlet om salg.

Det ene er, at forfatterne flere gange bruger ordet ”forhandling”.

På mine kurser advarer jeg mod at forhandle, da det er min erfaring, at forhandling avler forhandling. Forhandling indikerer for mig, at der overhovedet er noget at handle om. Og jeg mener, mange problemer kan undgås med faste priser. Og hvis prisen er fast, hvad skal vi så forhandle om?

I stedet for at forhandle anbefaler jeg, at vi i stedet fortæller kunden, hvilke dele af opgaven, vi eventuelt kan undvære. Det giver selvfølgelig et andet produkt, hvilket er helt rimeligt for mig, hvis kunden ikke er klar til at betale den fulde pris.

Det andet er om kanvassalg. Her anbefaler forfatterne, at vi indleder kanvassalg med at spørge, om kunden er interesseret i at høre om vores ydelse, og hvis vedkommende ikke er, skal vi gå videre til den næste.

Det er en meget høflig måde at gøre det på. Og det er selvfølgelig individuelt, hvor meget det betyder for os at være høflige. Men jeg tvivler på, at jeg havde fået ret meget ud af mit kanvassalg, hvis jeg havde været så let at komme af med.

De fleste af dem, jeg snakker med, er ikke synderligt interesseret i at høre om hjemmesider, når jeg ringer. Mange har lavet hele eller dele af hjemmesiden selv og vil derfor rigtig gerne tro, at de har lavet et godt stykke arbejde. Samtidig kan de fleste godt huske, hvor stort et arbejde det var, sidst de lavede ændringer på hjemmesiden. Så umiddelbart er det ikke noget, de har lyst til at høre mere om.

I stedet får jeg dem til at fortælle, hvordan de arbejder med deres hjemmeside i dag. Og som regel kommer de til at sige noget, som jeg kan gribe fat i, og så har vi en dialog om, hvad der kan fungere bedre. Tit giver jeg dem nogle gode råd med på vejen. Uden at sælge noget. Men hvis jeg kan få dem på mit nyhedsbrev og ringe tilbage om tre måneder, har jeg også vundet noget.

Alene ved at jeg stiller dem nogle gode spørgsmål, bliver mange af dem interesseret i at høre mere om, hvordan jeg vil kunne hjælpe dem. Også selv om de ikke umiddelbart var interesserede i at høre om eksempelvis hjemmesider.

Men som sagt er det småting, jeg kan sætte min kritiske finger på. Jeg kan ikke huske, at jeg nogensinde før har læst en bog om at drive forretning, der så gennemarbejdet tager læseren i hånden hele vejen rundt. Var den udkommet for syv år siden, ville den klart have været min bibel.

Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER