Målret dit SEO-arbejde med en langsigtet strategi
Når du har styr på, hvilke ydelser du helst vil sælge, får du meget nemmere ved at arbejde med SEO:
I mange brancher – blandt andet min egen – kan du hurtigt finde 30-50 gode søgeord, når du laver din søgeordsanalyse. Det tager tid i sig selv. Herefter skal du prioritere, hvilke ord, du vil fokusere på i dine SEO-tekster.
Det kan være attraktivt med så lang en liste over gode søgeord, og hvis du har styr på din strategi, kan du hurtigt spotte de bedste ord.
Men ved du ikke, hvilke af dine produkter der er de vigtigste, kan opgaven hurtigt bliver uoverskuelig.
Strategi er altid vigtigt, men i forhold til SEO er det helt essentielt, fordi det tager lang tid for en SEO-tekst at opnå en attraktiv placering på Google.
Ifølge en undersøgelse fra Ahrefs tager det i gennemsnit +2 år for en SEO-tekst at komme til at ligge på den attraktive side 1. Og maks. 5 % klikker videre til side 2. Så det hele handler om side 1.
Måske kan du ikke lægge en langsigtet strategi, fordi du er i gang med at undersøge nye markeder. Her kan det være en ide at vente med SEO og i stedet begynde med en mindre hjemmeside, som du kan ændre på senere.
Først salg – så mersalg
En strategi kunne være at sælge et bestemt kursus til nye kunder, hvorefter de køber opfølgende rådgivning eller andre kurser.
Er det strategien, skal du spørge dig selv, hvilket kursus flest – af de rigtige – kunder vil få lettest ved at købe, før de har erfaret, hvor kompetent du er. Hvis disse kunder skal komme via Google, kan du gøre 1 a 2:
- Find et søgeord, der matcher kurset
- Skriv blogindlæg om de emner, målgruppen for kurset googler. Link fra blogindlæggene til kursussiden
I en del tilfælde eksisterer mulighed 1 ikke, da mange sælger kurser, som kunderne ikke umiddelbart søger efter. Måske fordi de hverken ved, at et sådant kursus eksisterer, eller at det vil løse deres problem.
Når du laver din søgeordsanalyse, finder du måske ud af, at kunderne søger efter et andet kursus, du også kunne holde. I så fald kan du jo overveje at bruge det kursus til at tiltrække kunderne i stedet. Men husk, at det skal være så generelt, at det vil tiltrække en vis mængde nye kursister. Gerne et grundkursus.
Er der ikke egnede søgeord til kurset, kan din SEO-strategi være mulighed 2 = blogstrategien.
Hvis din strategi er, at alle nye kunder køber et kursus, hvorefter du laver mersalg af noget andet (som de ikke googler), skal det være tydeligt på din hjemmeside, at du både er en god underviser + ekspert på området. Og samtidig skal du prioritere kurserne, så de bliver ved med at fremstå som en succes. Evt kan det være nødvendigt at holde dem med få deltagere, fordi de er en vigtig del af din salgstragt.
Enkeltpladser på et fysisk kursus er noget af det sværeste du kan sælge. Uanset om du sælger dem som det første produkt til nye kunder, eller om du sælger kurset som en del af dit samlede produktmiks. Derfor vil min anbefaling ofte være at prioritere andre produkter i SEO-strategien. Evt. et onlinekursus eller rådgivning.
Selv prioriterer jeg SEO-tekster højt i min strategi, for mange anerkender, at det er attraktivt med kunder fra Google. Mange ville opleve mindst lige så stor gevinst ved i stedet at oprette et nyhedsbrev – eller i det mindste en velkomstserie per mail – men det er de ikke klar over. Derfor indleder jeg ofte et kundesamarbejde med SEO-tekster, hvorefter kunden går videre til nyhedsbreve.
Når kunderne ikke googler din ydelse
Jævnligt taler jeg med kunder, der sælger noget, som kunderne ikke googler.
Er det også tilfældet for dig, kan du i stedet gøre 1 af 2:
- Find ud af, hvad de søger i stedet. Gør op med dig selv, om det er en ydelse, du vil have i din forretning
- Skriv søgemaskineoptimerede blogindlæg om det, kunderne googler
Punkt 1 er ikke nødvendigvis en god løsning, for hvis din hjemmeside ikke bekræfter, at du er the go to person på området, vil du formentligt ikke få nok ud af en god Google-placering alligevel. Eksempelvis hvis ydelsen har meget få snitflader med det, der fylder det meste på din hjemmeside.
Men hvis produktet matcher dine øvrige produkter, vil du formentligt sagtens kunne sælge det. Også selv om du ikke vurderer, at det er så attraktivt, at du vil markedsføre det andre steder end via Google.
Eksempelvis skrev jeg engang SEO-tekster for videoproducent Kira Paulli, der primært producerer videoer for kunder.
Vi fandt ud af, at 720 personer søgte ”videoredigering” hver måned og besluttede os for også at gå efter det søgeord, fordi det ville være en nem opgave at tage ind – ved siden af optagelserne.
Og det er en af grundene til, at Kira er begyndt at sælge redigering som separat ydelse.
Selv vil jeg gerne promovere markedsføringsrådgivning. Men det er et ord, som under 10 googler hver måned. Derfor er det en ydelse, som jeg sælger af andre kanaler. Dels sælger jeg det til læsere, der er kommet ind på min hjemmeside – og mit nyhedsbrev – via andre søgeord. Dels sælger jeg ofte rådgivning oveni, når kunder kontakter mig om andre ydelser.
De kunder, der hurtigst bliver kunder, efter de har fundet mig på Google, bruger ordet tekstforfatter eller professionel tekstforfatter. Som alle andre titler er tekstforfatter et ord, folk ofte googler, når de er tæt på at købe. Derfor er det et attraktivt søgeord. Og endnu bedre for mig:
Mange, der søger en tekstforfatter, har også brug for rådgivning om, hvilke tekster de har brug for + hvordan teksterne skal indgå i markedsføringsstrategien. Derfor sælger jeg både tekst + rådgivning på søgeordet tekstforfatter.
Mange ord kan sælge flere ydelser
Nogle ord er knap så konkrete som “tekstforfatter”. Det er ofte emneord, der ikke nødvendigvis indikerer, at læseren er klar til at købe. Det kan være ord som SEO, børnetestamente eller ISO-certificering.
Her viser læseren, at han er interesseret i et emne – og måske kan påvirkes til at købe. Han har ikke defineret et konkret produkt, han vil købe. Måske søger han bare et blogindlæg. Eller en bog eller et kursus. Eller måske søger han rådgivning.
Alle måske´erne gør det sværere for dig at matche intentionen med søgningen, og samtidig er det nu også op til dig selv, hvad du vil sælge gennem teksten – hvis du vælger at skrive en salgstekst ud fra søgeordet i stedet for at skrive et blogindlæg. Det kan være et kursus, rådgivning eller at du udfører en opgave for kunden.
Og eftersom du kun kan skrive en SEO-tekst om hvert søgeord – for ikke at konkurrere mod dig selv – skal du nu vurdere, hvilket produkt du vil sælge, for Google guider dig ikke her.
Spørg dig selv:
- Hvad vil jeg helst sælge?
- Hvilken ydelse er der størst sandsynlighed for at kunne sælge til en ny kunde?
Også her er det vigtigt, at du har styr på din forretningsstrategi.
Forhåbentligt svarer du det samme produkt ved begge spørgsmålene. Hvis ikke, ville jeg gå efter den ydelse du vil have størst sandsynlighed for at sælge. For når du én gang har fået kontakt til kunden, har du meget lettere ved også at sælge noget andet.
Er du i en branche, hvor der er mange søgeord, vil jeg prioritere at skrive søgemaskineoptimerede blogindlæg om mange af ordene. For her kan du gøre læseren klogere på emnet og positionere dig selv som ekspert – i stedet for måske at markedsføre noget, han ikke søgte alligevel.