Lær af min erfaring

For nogle år siden var jeg igennem den store renovering af min egen hjemmeside. Og med 400 undersider (inkl. blogindlæg + kapitler af alle mine bøger) var det som forventet et rigtig stort projekt, og for at være helt realistisk, så regner jeg ikke med, at jeg nogensinde kommer igennem alle siderne, fordi jeg er benhård i min prioritering af, hvad jeg bruger min tid på.

Men jeg var igennem 24 salgssider sammen med min grafiker og har efterfølgende på egen hånd taget mine mest besøgte blogindlæg i prioriteret rækkefølge samt mine e-bøger.

Mens jeg var ved at skabe mig et overblik over, hvad der skulle ændres på de 24 sider, fik jeg en grim tanke: Ville det have været lige så hurtigt at få lavet en helt ny hjemmeside fra starten i stedet?

Og med alle de ressourcer, jeg allerede havde lagt i den hjemmeside, var tanken om at begynde på en frisk næsten lige så tung som at fortsætte med det store projekt, jeg sad i. Heldigvis var der mange argumenter for, at jeg skulle beholde den hjemmeside, der har været min primære salgskanal i så mange år. De argumenter kommer jeg tilbage til.

Men spørgsmålet er relevant. Og det er det bestemt også for dig, hvis du skal i gang med at ændre på din hjemmeside.

Tit hjælper jeg mine kunder med at opdatere deres hjemmesider, så jeg ved ikke kun fra mit eget projekt, hvad det kræver:

Gennemgang af din eksisterende hjemmeside inkluderer:

Hvad skal ændres/fjernes/tilføjes/rådgives om i forhold til:

Tekster:

Hvis du ikke har redigeret teksterne på din hjemmeside i flere år, skal de måske opdateres under alle omstændigheder. Hertil kommer, at de måske også skal ændres for at sælge frem for at oplyse.

SEO:

Når jeg er inde over hjemmesider, laver jeg typisk en  analyse af hvilke søgeord, der er attraktive for dig og undersøger, hvordan du allerede ligger på de ord. Desværre får mange en træls oplevelse her, fordi de allerede har brugt rigtig lang tid på at lave ”noget SEO” uden at have en grundig analyse. Det kan betyde, at der er meget godt indhold på deres side, men at det ikke er skrevet, så det er let for Google at finde, og derfor får hjemmesiden ikke den trafik fra søgemaskinen, som siden kunne have fået. Hvis hjemmesiden fremover skal have trafik fra Google, skal siderne derfor skrives om.

Nogle gange er der lavet så tilpas meget rigtigt, at det rejser det næste spørgsmål: Kan vi nøjes med at forbedre det, der allerede er lavet? I så fald kræver det en del grundig rådgivning og udløser de næste spørgsmål: Hvad skal ændres? Hvad gør vi med de mange forkerte undersider, der nu ligger? Skal de redirectes? Hvis ja: Noter endnu et punkt på din to-do-liste, inkl. en mulighed for fejl, når opgaven skal føres ud i livet.

Grafik:

Hvis dine grafiske elementer skal ændres, kan de så ændres automatisk én gang for alle, eller skal nogen ind på alle undersiderne og ændre dem?
Er der elementer, der vil komme på tværs i forhold til det design, du gerne vil have fremover? Eksempelvis påvirker det hele siden, hvis vi fjerner sidebaren i højre side.

Billeder:

Passer billederne til målgruppen og til hinanden?
Skal alle skiftes?
Uanset om alle eller nogle af billederne skal skiftes, kommer det næste spørgsmål: Hvilke skal indsættes og hvor?

Mange timer går med rådgivning og planlægning

Måske lyder min gennemgang som noget, du godt kan ændre med en detaljeret og omfattende to-do-liste. Men alle punkterne inkluderer ofte, at mindst en rådgiver skal indover, hvorefter vi drøfter, hvad der skal ændres. De mange enkeltelementer kan hurtigt forårsage en eller flere meget grundige samtaler, og to-do-listen bliver hurtigt både lang – og svær at overskue.

Jeg har siddet med denne to-to-liste både for mig selv og andre. Og selv om jeg er superstruktureret, er det meget at holde styr på + justere på løbende, efterhånden som projektet skrider fremad.

Det er helt realistisk at bruge mindst ½ time på at opdatere listen, hver eneste gang nogen har været i gang med hjemmesiden. I forbindelse med min egen hjemmeside var noget sparet ved at jeg selv var aktivt udførende, men når jeg er inde over mine kunders hjemmesider, er det tit både kunden, mig og mindst en tekniker/grafiker + eventuelt en fotograf eller anden billedkyndig, der har to-do-lister, der skal koordineres.

Udover at det bliver sværere og sværere at overskue, som projektet vokser, går tiden med det. Både den aktive produktionstid, hvor nogen laver noget konkret + den passive ventetid.

Og selv med den bedste planlægning skal planerne for hjemmesiden ikke være særligt ambitiøse, for at det viser sig undervejs, at flere delelementer skal justeres, fordi noget bliver for kompliceret at føre ud i livet. Og hver gang skal du som kunde overveje de nye muligheder.

Selv hvis noget bare skal slettes, skal nogen gøre det, og nogle gange påvirker man B og C, når man ændrer på A.

Det kan også være, at det viser sig, at noget af det gamle, der så ud til at virke, er lavet på en uheldig måde, som komplicerer yderligere.

Så for at det kan svare sig at beholde – og reparere på – den eksisterende hjemmeside, skal der være tunge grunde – især jo mere du skal ændre.

Ville jeg gøre det om?

Skulle jeg gøre vinterens projekt om igen, ville jeg gøre det samme. Og det skyldes

  • over 100 SEO-tekster, som jeg begyndte at arbejde på omkring 2010, og som siden har sendt mange tusinde læsere ind på min hjemmeside. I dag kommer over halvdelen af trafikken på min hjemmeside fra Google

  • 5 e-bøger, der ligger kapitelvis på hjemmesiden, som

    • mange har stor glæde af

    • fastholder en masse trafik på min hjemmeside

    • gør, at jeg har en stor liste at sende nyhedsbreve ud til

  • mange gode salgssider, som sælger

  • at grundstrukturen på hjemmesiden virker med webshop, sleeknote, tilmelding til nyhedsbrev, overskuelighed i bloggen m.m.

 

Meget af det har jeg ikke behøvet at røre ved i denne omgang, fordi det virkede. Jeg har ”kun” ændret på overfladen.

Men ofte kan det være en lige så god ide at begynde helt forfra med en ny hjemmeside.

Skal du hellere starte forfra?

Hvis der både er misforstået SEO, tekniske fejl og problemer med billederne på over halvdelen af siderne, vil jeg tillade mig at sætte spørgsmål ved, om ressourcerne ikke var brugt bedre ved at gå efter en ny hjemmeside i stedet.

Det ville give dig disse fordele:

  • Vi kunne
    • starte på en frisk og tænke i den bedst tænkelige løsning uden at skulle forholde os til, hvilke af de eksisterende elementer der kunne genbruges

    • spare en masse tid og gå lige til sagen med det samme

    • forholde os aktivt til, hvilke dele der var vigtige nok til, at de skulle med over på den nye side, og ville ikke risikere at noget forblev, fordi det nu engang var landet på hjemmesiden

  • Du skulle ikke forholde sig til en masse, der alligevel ikke virkede optimalt, men kunne nøjes med at fokusere på det nye

  • Det ville ikke nødvendigvis blive dyrere. Du kan hurtigt komme til at bruge 20-30.000 kroner på rådgivning og justering af det, du allerede har, hvis din hjemmeside er forholdsvis omfattende. Selv har jeg betalt mere end det for den hjælp, jeg selv fik i forbindelse med opgradering af min egen hjemmeside, + min egen tid

 

Hvis du har så tilpas meget, der virker, at du ikke vil til at lave det hele fra starten igen, kan du gøre noget andet:

Lad som om, at du begynder på en frisk.

  • Opret et worddokument, hvor du

    • skriver helt nye tekster ind

    • tilføjer diverse noter for hver underside. Herunder

      • hvilke kundeudtalelser, der skal stå hvor

      • hvilke billeder, der skal bruges hvor

      • hvilke sider, der skal linke til hvilke

      • titels og descriptions

      • hvor der skal være kontaktbokse, knapper m.m.

  • Lav en liste til din webudvikler, hvor du skriver præcist, hvilke sider der skal kopieres direkte over. Skal der ændres det mindste i teksten, så skriv den redigerede version ind i worddokumentet i stedet for at begynde at forklare, hvad der skal ændres

 

På den måde er det meget nemmere for din udvikler, og når du aktivt skal tage stilling til det hele, bliver du presset til at vurdere, om et element har sin berettigelse.

Når jeg skriver hjemmesidetekster til mine kunder, får de dem altid i et samlet worddokument. Det giver flere fordele:

  • Jeg kan overskue det hele, mens jeg skriver. Ved at jeg løser hele opgaven på én gang, kan jeg også bedre sikre, at jeg er konsekvent i struktur og skrivestil, ligesom jeg kan kontakte kunden færreste mulige gange med tillægsspørgsmål, fordi jeg samler mine spørgsmål

  • Når kunden får teksten, kan kunden også bedre overskue det

  • Ditto når teksten afleveres til webudvikleren

 

Og når alle har overblikket, bliver hjemmesiden hurtigere færdig, og den bliver, som den skal være, fordi ingen er faret vild undervejs.

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER