Meld klart ud, hvem du er til for

Hvem kender ikke følelsen, lige før en kæreste slår op?
Tankerne om

  • hvor hans fokus er

  • hvorfor det er så svært at lave langsigtede planer med ham

  • hvorfor han ikke ringer tilbage

 

Nogle gange forsøger du at forklare hans mentale fravær og halvdårlige humør med, at han er stresset på arbejde, og du prøver at finde frem til, hvad du skal gøre for at det bliver bedre og bruger rigtig meget energi på det.

Det samme sker i erhvervslivet. Jeg har flere gange prøvet at være kunde hos virksomheder, der var lige så lidt interesseret i mig, som kæresten der er på vej væk.

Virksomheder, der “bare ligesom ikke syntes, vi passede sammen”, og som gik og puttede lidt med det – måske i håbet om, at jeg selv fangede pointen og listede af, så vi slap for at have den ubehagelige samtale.

Det har selvfølgelig nogle andre konsekvenser end med kærester. Eksempelvis at jeg

  • har uddelegeret en vital opgave og derfor kan blive nødt til at finde en ny løsning akut

  • selv har undladt at beskæftige mig med opgaver, fordi jeg troede, andre varetog den opgave professionelt for mig. Og så finder ud af for sent, at de bare havde gjort det lidt med venstre hånd, så jeg har mistet passiv tid (som nogle gange er meget dyrebar, da meget af det, jeg sætter i gang, skal ligge og simre længe)

  • skaffer en masse oplysninger, som virksomheden skal bruge og dermed spilder min tid

  • overhovedet skal bruge tid på en ny samarbejdspartner for efterfølgende at annullere aftalen og herefter bruge tid på at etablere samarbejde med en ny

 

Det kræver energi at involvere sig med andre – både kærester og professionelle relationer.

Passer vi to sammen?

Og som med kæresten, der endeligt siger, at han faktisk har overvejet at gå i lang tid, er det svært ikke at føle sig noget røvrendt: ”Hvorfor sagde du ikke noget?” Nu vil jeg lade andre kloge sig på, hvad der sker i parforhold, men i erhvervslivet er der tit sket det, at virksomhederne ikke fra start har meldt ud

  • hvilke kunder de er til for

  • hvad de forventer af deres kunder

  • hvad de kan levere

 

Nu er mit mantra jo, at vi kun skal have varer i butikken, som er en god forretning – enten fordi der er penge i dem, eller fordi de er god markedsføring. Og det er sådan set ikke kun for, at økonomien hænger sammen. Det er, for at vi kan bevare vores motivation for at betjene kunderne. Så vi undgår at behandle dem som en kæreste, vi lige skal tage os sammen for at slå op med. For de kan mærke vores manglende engagement, og de bliver dårlige ambassadører for vores firma (i modsætning til parforhold, hvor konsekvensen højst er, at veninderne giver os ret i, at han er en idiot).

Derfor: Slå op i tide! Og hjælp gerne din kunde hen til en konkollega, der kan fortsætte dit arbejde. (Den sidste service behøver du dog ikke levere, når du slår op med kæresten)

 

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER