Undgå at forveksle network marketing med salg gennem netværk
Network marketing er en helt bestemt disciplin, og selv om metoden tit nævnes i forbindelse med salg gennem netværk, er det ikke det samme.
Fællesnævneren er, at netværket involveres, og den fællesnævner er vigtig. For når vi taler med vores netværk, er mange af vores vanlige parader nede, og det er lettere at sælge til os. Men samtidig er det også vigtigt, at du er bevidst om at bevare den gode relation. Det kommer jeg tilbage til.
Allerførst:
Hvad er network marketing?
Network marketing er en markedsføringsform, hvor alt salg og markedsføring går gennem mennesker. Firmaet sælger bestemte fysiske produkter gennem forhandlere, der bliver betalt efter, hvad de sælger. Og de sælger ofte gennem deres eget netværk eller netværkets netværk.
Network marketing kaldes også multi-level marketing, MLM eller netværksmarkedsføring og forveksles ofte med det ulovlige pyramidesalg. Den store forskel er, at pyramidespil ikke inkluderer salg af varer. Deltagerne skal udelukkende hverve nye medlemmer, der igen skal hverve nye medlemmer.
Hvad er fordelen ved network marketing?
Når salg og markedsføring primært foregår mellem mennesker, reduceres markedsføringsudgifterne radikalt. Og sælgeren opfanger automatisk de spørgsmål og forbehold, der ellers kunne få kunden til at gå i stå i købsprocessen.
Hvordan foregår network marketing?
Ofte foregår salget 1:1 eller ved homeparties, hvor en privatperson samler en gruppe venner til et arrangement, og sælgeren præsenterer sine varer og tager imod bestillinger.
Hele salgssituationen er på den måde flyttet fra demolokaler eller fysiske butikker og hen til et mere privat forum. Og det hyggelige samvær og påvirkningen af de andre motiverer salget. Ofte påskyndet af værten, der måske har en direkte relation til sælgeren eller er stillet en gave eller bonus i udsigt ved at huse arrangementet.
Samtidig påvirker det selvfølgelig salget, at kunderne her kan røre ved alle produkterne i modsætning til, når de handler på nettet.
Dette er ikke at forveksle med ordinært salg, hvor netværket også er involveret:
Salg gennem netværk
People buy people. Not products.
Derfor er relationen altid vigtig for et salg. Også når salget ikke har noget med network marketing at gøre.
Det er ikke ualmindeligt, at den populære sælger trækker store kundegrupper med sig, når han forlader et firma, eller at en kontrakt ligefrem indeholder en passus om, at kontrakten skal genforhandles, hvis en navngiven sælger forlader virksomheden.
Også i mindre virksomheder er den gode relation ofte afgørende for salg.
Det kan enten være, at netværkskontakterne er kunder selv, eller at de forårsager store salg ved at anbefale virksomheden. Og som ved ordinært network marketing, åbner den gode kontakt døren.
Men der er to væsentlige forskelle. For network marketing følger nogle faste regler om betaling m.m., og sælgeren kommer forholdsvis hurtigt til salgstalen og dagsordenen. Intentionen bag salg gennem netværk er ofte mere uklar.
Måske har netværkskontakten en affiliateaftale, hvor det ikke er tydeligt, at han selv opnår procenter af salget. Eller måske vil han gerne opnå den goodwill, der ligger i at give firmaet gratis reklame. Særligt hvis han selv er kunde i firmaet, kan det jo være en let genvej til bedre service.
Endeligt vil nogle bare gerne ”hjælpe” og kommer jævnligt med anbefalinger, også uden at have forholdt sig til, om der vil være tale om et godt match. Eksempelvis er jeg selv blevet anbefalet som korrekturlæser, formentligt fordi det ligger op ad at skrive.
Derfor: Pas på dit netværk, dit navn og din troværdighed
For uanset om du overvejer network marketing eller salg gennem dit netværk, er det vigtigt at huske på, at metoden virker, fordi dit netværk stoler på dig. Og du kan kun sælge din egen troværdighed én gang.