Og hvordan får du en god CTR?

Hvad betyder CTR? CTR betyder click-through rate og er procentdelen af dem, der ser din tekst eller annonce, som klikker på den. På dansk kaldet klikrate.

Derfor er CTR en af de vigtigste faktorer, du kan måle din onlinemarkedsføring på.

Ordet CTR bruges om alle former for onlinemarksføring: E-mail markedsføring, SEO-tekster, pop ups og herunder bannerannoncer, facebookannoncer og særligt Google Ads. Længere nede kan du læse om CTR ifm. de specifikke markedsføringsformer, hvor jeg også deler en række konkrete eksempler.

Overordnet set kan al markedsføring deles ind i 2 formål:

  • Ren branding, der handler om at udbrede firmanavnet
  • Konvertering, der handler om at få læseren til at klikke, uanset om de skal klikke på
    1. Læs mere
    2. Se video
    3. Hør podcast
    4. Tilmeld nyhedsbrev
    5. Udfyld kontaktformular
    6. Køb/Læg i kurv/Gennemfør betaling

 

Og click-through raten er kun interessant i fase 2.

Hvad er en god CTR?

Det er meget forskelligt, hvornår en CTR er god, alt efter branche og kontekst. Indledningsvis får du nogle tal, som selvfølgelig skal ses i forhold til din konkrete kontekst. Dem vil jeg uddybe længere nede i teksten, hvor jeg også kommer med anbefalinger til, hvordan du kan forbedre CTR. Det virkeligt attraktive ved at ændre på onlinemarkedsføring er jo, at de nye ændringer træder i kraft med det samme, og at du nemt kan holde øje med, om du opnår nogle bedre resultater, eller om du skal justere igen.

Den gennemsnitlige CTR for Google Ads er 1,91%, men hvis dine annoncer er sat godt op, kan du gange det tal med 10. Kører du en facebookkampagne målrettet profiler, der endnu ikke kender dig, skal du forvente en CTR på 1-5%

Nyhedsbrevsystemet Campaign Monitor anbefaler, at din CTR i nyhedsbreve mindst skal være 2,5 %, mens åbningsraten skal være mellem 15-25 %. Jeg er mere ambitiøs her. Det kommer jeg tilbage til.

Min egen tommelfingerregel for pop ups på hjemmesiden er en CTR på mindst 3%, men på nogle af dine pop ups kan du sagtens opnå endnu bedre resultater.

Hvis dine SEO-tekster har en CTR i SERP* på under 3%, ville jeg arbejde på dem. Og på de vigtige ord ville jeg også reagere, hvis click through raten var under 5%.
Ligger du i top 3, så gå efter 10-20 %.
(SERP* er den oversigtsside med søgeresultater, der kommer frem, når du googler).

Optimer din CTR på Google

Er din CTR på Google lav, så kig på dine metatekster igen. Altså titel og description, som er de tekster, der vises på SERP, når din side kommer frem på Google.

Du kan opnå en højere klikrate ved at love noget konkret eller allerede her give læseren en indsigt, så han bliver klogere.

Selv om titel primært er skrevet a.h.t. Google, skal du ikke underkende, at læseren selvfølgelig også ser den. Så her er udfordringen både at gøre det tydeligt for både Google og mennesker, at din side er interessant. I forhold til Google er det vigtigt at bruge både dit primære søgeord og de relaterede søgeord. Samtidig kan du inddrage læseren ved at skrive i bydemåde og opfordre til aktivitet.

Eksempler på titler fra min egen hjemmeside er

Hvad er B2B-salg og B2B-markedsføring? Lær at sælge og lave mersalg

Eller

Hvad er en blogger? Hvad er en blog? Få svar på dine blogspørgsmål her

Og eksempler på descriptions er:

Søger du en skabelon til din markedsføringsplan? Få mit eksempel på, hvordan du varmer op med “skjult” markedsføring, før du begynder at sælge

CTR: 35 på søgningen ”markedsføringsstrategi + skabelon”

Min description matcher søgningen fint, og for mange læsere er begrebet ”skjult markedsføring” i forhold til en markedsføringsplan et helt nyt begreb

Overvejer du at blogge? Enten for at tjene penge på din blog, eller for at tiltrække læsere via Google? Læs her, hvordan du kommer i gang, og hvad du skal overveje

CTR: 25 på søgningen ”hvad er en blogger”

Også her matcher description søgningen præcist og lover konkrete svar på læserens spørgsmål. ”hvad du skal overveje” er formentligt også ny viden for nogen, der havde tænkt, at de bare kunne gå i gang. Så her bliver de også klogere allerede i SERP. Dertil kommer, at min målgruppe netop er karakteriseret ved, at de foretrækker at lægge en strategi og få hurtig succes frem for at lære det hele på den hårde måde undervejs. Så formuleringen gør, at det særligt vil være min primære målgruppe, der klikker.

B2B salg er også salg til mennesker, så der er mange ligheder mellem B2C til B2B – også i forhold til B2B markedsføring | Øg mersalget: Tænk “menneske” ikke “kunde”

Den sidste har en CTR på 22 på søgeordet ”B2b-kunder”

Her gør jeg op med en udpræget misforståelse fra B2B-virksomheder. Nemlig at B2B har en helt særlig markedsføringssituation, hvor de skal være lidt firkantede og formelle og derfor ikke kan følge en række af de markedsføringsråd, som kommunikationsrådgivere som undertegnede anbefaler. Endog de kan se, at jeg selv følger de pågældende råd i min egen B2B-virksomhed. Ved at punktere forbeholdet allerede i description dokumenterer jeg, at jeg har en relevant tekst.

Når du annoncerer på Google, betaler du per klik og dermed ikke for de læsere, der kigger uden at klikke. Men du har jo stadig mistet en potentiel kunde, og hvis du har et SEO-bureau til at sætte dine annoncer op og justere dem løbende, betaler du jo for deres konsulenttid, uanset om annoncerne virker eller ej. Så her er CTR også vigtig.

Hvis det bliver ved med at drille at få en god CTR på et bestemt produkt, kan du overveje i stedet at annoncere for et andet produkt, som måske er lettere at sælge online. Det kan du ikke lige så godt med dine SEO-tekster. For her har du allerede investeret flere af dine egne eller en SEO-tekstforfatters timer i at få skrevet en god tekst. Herefter er der gået en vis mængde tid, før teksten får arbejdet sig op på den attraktive side 1. Og hvis du så ikke får nogen til at klikke på den, har alt arbejdet og den efterfølgende ventetid været spildt.

Heldigvis kan du hurtigt ændre situationen. Hvis du har skrevet en god SEO-tekst og får tilpasset dine metatekster, kan siden arbejde for dig for kroner 0, lige så længe Google eksisterer. Udover at det vil give dig besøgende så langt øjet rækker, kræver det meget lidt at ændre her.

I modsætning til SEO-teksten er det jo helt korte tekster, du nu skal ændre på.

Optimer din CTR på pop up-bokse

E-mail markedsføring er også delt i 2. Dels i den indledende leadgenerering, hvor du samler mailadresser ind og herefter, når du skriver nyhedsbreve.

Du kan samle mailadresser ind på flere måder. En af de mest udbredte er gennem forskellige pop ups på din hjemmeside.

Hvis du bruger et af de mere avancerede pop up-systemer som Sleeknote, har du en række måder at optimere pop uppen på:

Du kan splitteste

  • hvor længe den besøgende skal være på din hjemmeside, før pop uppen vises
  • hvor på hjemmesiden skal pop uppen være. Til højre, venstre eller i midten
  • hvad er skal stå
  • hvilket billede der skal være på

 

Bare for at tage nogle få eksempler.

 

Men du kan mere end det. Du kan også tilpasse dine pop ups efter hvilken side, de vises på. Selv bruger jeg en række forskellige freebies, som er fordelt efter sidernes indhold. Derfor har jeg en pop up om nyhedsbreve på alle de sider, der handler om nyhedsbreve. Og en pop up om SEO på alle sider med SEO. Begge pop ups teaser for e-bøger og har en CTR på omkring 4 %.

Over en periode har jeg arbejdet på at optimere andre pop ups, der konsekvent performede dårligt på nogle af de andre sider. Og her var problemet netop, at freebien ikke passede lige så godt til siderne. Disse sider var inddelt i to typer:

1. Sider, der handlede om hjemmesiden generelt
Her prøvede jeg i en periode at lokke med en freebie om SEO, som er meget relevant ift. hjemmesiden. Men matchet var alligevel ikke så præcist som SEO + SEO eller nyhedsbrev + nyhedsbrev, og pop uppen virkede ikke så godt.

Så nu har jeg i stedet gjort noget helt andet. Jeg har lavet en pop op med en meget simpel freebie, nemlig blogindlægget ”Undgå de 10 typiske fejl på din hjemmeside”. Dels matcher den nye freebie siderne mere præcist. Dels er der en virkefuld trigger, nemlig frygten for om man også selv begår de pågældende fejl, og endeligt kræver det meget mindre af læseren at skulle læse 10 fejl end en hel e-bog.

2. Sider, der ikke havde ret meget til fælles
De handlede om diverse markedsføringsvinkler som planlægning, målgruppe, kunderejse m.m. Derfor skrev jeg et nyt blogindlæg, som jeg nu bruger som freebie specifikt til de sider: ”Minimarkedsføringsguiden: Begår du også de 5 typiske markedsføringsfejl?” Også her et eksempel på en freebie, der vinder ved, at den både er let for mig at skrive og for læserne at læse.

Hvis du har flere forskellige freebies, har du efterfølgende relevant viden, du kan bruge i dine nyhedsbreve, fordi du ved, hvad de specifikke læsere interesserer sig for. Den viden kan du bruge til at segmentere dine nyhedsbreve, så du sender særlige tilbud til dine læsere alt efter deres primære interesse.

CTR

En freebie er en del af den type nyhedsbreve, vi kalder autorespondere.

En autoreponder er en mail eller en mailserie, som du sætter op én gang, hvorefter den automatisk sendes ud, hver gang læseren foretager en bestemt handling. Eksempelvis at klikke på ”Hent en e-bog”.

Men du kan også oprette e-mails til alle andre udvalgte handlinger, hvor du er i onlinekontakt med dine læsere. Mange virksomheder har allerede sat mails op, så kunderne eller læserne får en bestemt mail, når de køber/deltager i en konkurrence/booker en aftale i kalenderen. Og i den her slags mails kan du opnå en meget høj CTR, fordi du rammer læserne meget præcist i deres handling.

Folk, der lige har handlet i en webshop, har et meget større fokus på din mail, end hvis de får dit almindelige nyhedsbrev. For almindelige nyhedsbreve kommer, når du som afsender bestemmer dig for det, i modsætning til autoresponderne der kommer, umiddelbart efter læseren selv har foretaget en handling.

Optimer CTR på nyhedsbreve

Når du skal i gang med at skrive nyhedsbreve, kan du slet ikke undgå at komme til at arbejde med CTR.

Indledningsvis skrev jeg, at CTR i dine nyhedsbreve skulle være mindst 2,5 % ifølge Campaign Monitor, og at jeg ville udfordre dig på den påstand. For en anbefaling på 2,5 % er lidt for firkantet og forenklet sagt og kommer helt an på hvilken call to action, du har skrevet ind i dit nyhedsbrev. Der er jo stor forskel på, om dit call to action er, at læseren skal købe, eller om du linker til et blogindlæg, som jeg tit gør.

Min CTR skal være noget højere end 2,5%, fordi det kræver så lidt at læse et blogindlæg, og fordi jeg bruger hele mit nyhedsbrev på at trigge læseren til at ville vide mere.

Er call to action i stedet salg eller at tilmelde sig til et fysisk arrangement, kræver det mere af læseren. Også selv om arrangementet måtte være gratis. Og hvis call to action er salg, er der unægtelig også forskel på, om du sælger creme, vinterjakker eller klippekort til 24.000 kroner, som jeg selv sælger gennem nyhedsbreve.

Når du sælger, er hele nyhedsbrevets formål at overbevise læseren om, at han skal klikke og købe. Her laver du reelt hele salget i nyhedsbrevet. Og en CTR på 2,5 % vil være meget høj her.

Skriver du et nyhedsbrev, hvor du linker ind til gratis content som et blogindlæg, begår mange den fejl, at de glemmer, at de her skal bruge mange af de samme skrivemetoder, som når de skal sælge i mailen. Derfor skriver de bare ”Læs mere om x her” og får ikke en lige så høj CTR, som de kunne have fået.

For at øge CTR i mine nyhedsbreve har jeg derfor udviklet den her metode:

Jeg skriver en konkret detalje eller præcisering ind i blogindlægget. Det gør blogindlægget bedre, fordi teksten bliver mere præcis. Men samtidig gør detaljen eller præciseringen det meget lettere for mig at skrive et nyhedsbrev, fordi jeg har noget at lokke med. Det har givet følgende resultater:

  • De 3 problemer, dårlige tekster ofte har til fælles: 7,7%
  • Den primære grund til at jeg ikke anbefaler Black Friday: 7,6 %
  • Sådan håndterer du hjemmesidens 2 største udfordringer:  12,7 %
  • Dette ene hak fjerner din side 100 % fra Google: 14 %
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER