Tør du skifte hjemmesiden og webshoppen ud?
Når jeg bliver kontaktet af kunder, der gerne vil have ”skrevet teksterne på deres hjemmeside igennem”, bliver jeg ofte forbeholden. Enten takker jeg nej med det samme, eller også udfordrer jeg kunderne på, hvad de gerne vil opnå. For ofte har de brug for, at hele hjemmesiden eller nye undersider skrives fra bunden.
Sådan er det også tit, når teknikerne bliver kontaktet om tilsvarende opgaver. Både ift. hjemmesiden og webshoppen. Her er ordene bare ikke ”skrive om”, men ”kode om”, og jeg tager for gode varer, at det er langt mere bøvlet at kode om end at skrive om. Ofte er problemet, at hjemmesiden er lavet i et forkert tema fra starten, eller at virksomhedens behov har ændret sig og nu indeholder en række plugins, der ikke længere bliver brugt.
Derfor lyder anbefalingen fra Ricki Sørensen, stifter af webbureauet Pandi Web.
”Køber du et tema, eksempelvis i WordPress, indeholder det som regel nogle plugins, som du ikke har brug for, og de skal væk. Helst fra starten.
Andre gange opstår der problemer med mange plugins, fordi hjemmesiden løbende skal kunne noget mere, der kræver flere plugins. Og jo flere plugins, jo sværere bliver det at arbejde på hjemmesiden. Samtidig bliver hjemmesiden langsommere, og hastigheden er jo noget af det vigtigste både ift. brugervenligheden og Google.
En typisk fejl er blive ved med at lappe på en hjemmeside, når det vil være både billigere og bedre at udvikle en ny. Mange holder fast i den gamle, fordi de ikke kan bære at kassere noget, de allerede har betalt for, men nogle gange kan den nye hjemmeside tjene sig ind i løbet af et år.
Især hvis alt indholdet er godt og nemt kan flyttes direkte over, kan det være en simpel og forholdsvis billig løsning at begynde forfra med en ny platform. Selv hvis hjemmesiden laves godt fra starten, skal den løbende kunne udvikles. For teknikken og markedet ændrer sig.
Heldigvis ved de fleste virksomheder godt, at det er vigtigt, at hjemmesiden også fungerer på mobiltelefonen. Så det efterspørger de som regel selv. Men de undervurderer, hvad det kræver at lave en webshop. Det er jo ikke bare et hjørne af hjemmesiden, men i praksis et helt nyt salgsvindue, der skal fungere som en forretning og indrettes til at sælge.
Samtidig er det svært at gennemskue markedet. Derfor er det optimale, at en i webshoppens ejerkreds har erfaring med e-handel. Er det ikke tilfældet, anbefaler jeg også her at være villig til at udvikle løbende på webshoppen og om muligt skifte systemet ud senere.”
For nogle år siden lavede jeg selv den store opgradering af min egen hjemmeside. Derfor kan jeg til fulde bekræfte, at det tit kan være en god ide at begynde helt forfra – frem for at ændre på det eksisterende.
Alligevel valgte jeg selv det sidste og ville vælge netop den løsning igen, hvis jeg skulle. Hvorfor kan du læse her.