Ja, det var der faktisk en potentiel kunde, der spurgte mig om for nyligt. Eller han formulerede det anderledes.

V i havde talt om en opgave til et 20-timers klippekort til 22.400, hvilket han lige skulle vende internt. Han vendte så tilbage for at høre, om vi ikke kunne lande den på 19.000 kroner, fordi min timepris var høj.

Men hvorfor skulle vi da det? Hvorfor skulle han have min hjælp til en lavere pris end alle andre?

Jeg var ellers begyndt at glæde mig til opgaven. Og der var rigtig meget potentiale i virksomheden. Men NEJ, han skulle da ikke have rabat. Så jeg skrev til ham, at han kunne få en bedre timepris ved at købe et 50-timers klippekort til 50.000 kroner. Hvilket han takkede nej til.

Og jeg var faktisk helt lettet. For så var den lukket. Jeg havde selvfølgelig håbet på, at han bare ville teste mig og min pris. Jeg har nemlig set rigtig mange eksempler på netop det. Men prøv lige at tænke hvor bittert det må være at komme til at give rabat til en, der er villig til at betale fuld pris – bare fordi han er ved at teste en.

Jeg er helt på det rene med, at mange kunder sætter spørgsmål ved prisen, netop fordi de (og alle vi andre) ved, at mange selvstændige bukker under og bliver så fokuseret på, at lidt eller noget da er bedre end ingenting. Ligesom man kunne sige, at de 19.000 kroner ville være meget bedre for mig end 0.

Hvornår presser han igen?

Jeg var træt, allerede da han nævnte de 19.000. For min erfaring siger mig, at de kunder der begynder samarbejdet med at presse, også har en tendens til at behandle deres samarbejdspartnere ( i det her tilfælde mig) dårligt på et senere tidspunkt. Så selv hvis vi landede på de 22.400, havde samarbejdet lidt skade. For hvornår ville han så presse mig igen? Eller forsøge på det?

Et andet scenarie kunne også være, at han vendte tilbage med et nyt bud, der var højere end 19.000, men alligevel ikke 22.400 kroner. Så kunne vi være havnet i en limbo, hvor vi begge stod og trak i hver vores ende. Og pressede hinanden. Uanset hvem der endte med at vinde denne kamp, ville jeg have tabt en del af mig selv af at være i kampen. Også selv om jeg måtte have endt med at få den fulde pris. For han havde nået at gøre mig usikker. Og fremover skal jeg leve af, at jeg tror på, at jeg er min pris værd.

Hvis han kunne presse en rabat igennem, ved jeg selv til en anden gang, at min pris er til forhandling, og så er jeg fremover knap så overbevisende. Derfor ville netop denne kunde komme til at koste mig rigtig dyrt fremover.

Og hvis jeg havde givet efter: Hvad så med alle jer, der har betalt fuld pris? Har jeg så ikke snydt jer?

Jeg ved, at mange ville have givet efter. For i de fleste små virksomheder er 19.000 kroner selvfølgelig mange penge. Men hvis vi giver efter for alle de kunder, der presser os, er det reelt de dårlige kunder, vi gør os attraktive for. Dem, der sætter spørgsmål ved vores værd og gør os usikre på os selv. Og 3.400 kroner er da også en stor rabat at give. Når han i forvejen havde fået 20 % rabat af min vanlige timepris på grund af klippekortet.

Så vil jeg da langt hellere give noget ekstra til de gode kunder. Dem, der ikke beder om det og dem, der anerkender, at jeg og mine gaver er meget værd.

Hvordan tackler du det, når en kunde forsøger at presse dig?

Andre har også læst:

9 Kommentarer

  1. Jeg har prøvet det rigtig mange gange og er bukket under næsten lige så mange gange.

    For nogle måneder siden blev jeg kontaktet af en kursusudbyder – han ville have mig til at holde et to-dages kursus for en af hans kunder. Jeg gav ham min dagspris. Han bad mig gå 50% ned … for han havde givet kunden en sommerrabat, så der var ikke penge nok til at give mig, min normale pris ……..

    Dér fik jeg nok og forklarede, at det at han giver en urealistisk rabat ikke skulle gå ud over mig og jeg stod fast på min pris. Den korte mail besked fra ham lød: Finder en anden løsning …

    PS: Dagen før kursusdagen, mailede han mig igen og spurte, om jeg var fri til at holde kurset … Jeg skrev nej ….

  2. Jeg bor i Nordjylland, så det er simpelthen en del af kulturen, at man kigger skævt på modparten, blinker indforstået og spørger: “Og hwa ska a så gi’?”
    Jeg bliver sjældent sur, for jeg prøver jo selv at presse prisen (- sådan er vi heroppe).
    I stedet smiler jeg og svarer, at vi kan altid handle – men så skal de have noget at handle med. For det her er prisen. Og at de jo allerede HAR fået en særlig “very special friend-rabat” (- som jeg er demokratisk nok til at give til alle – men det behøver den pågældende kunde jo ikke at vide). Har kunden noget at handle med, så snakker vi om det (- men i fald skattevæsnet læser med her, vil jeg ikke gå i detaljer). Og ellers har vi etableret en fælles forståelse – og det giver aldrig problemer 🙂

    1. Naia; så du snyder i skat for at ku’ give dine nordjyske kunder rabat? Jamen, så er det jo MIG, der betaler forskellen!
      Det var ikke særligt sympatisk…

  3. Godt du stod fast Heidi. For uanset hvorfor kunden hævder, at han ingen penge har, er det ikke vores problem.
    Hvis jeg havde fået den mail dagen før selve kurset, og jeg havde været fri, var jeg gerne kommet. Men det havde været dyrt!
    Og rart at du med den mail fik bekræftet, at dine konkurrenter åbenbart også havde takket nej.
    Jo flere vi er, der siger nej, jo lettere må det alt andet lige være at komme dette tiggeri til livs.

  4. Tak for linket Maibritt, fed historie. For 6 år siden havde jeg butik med nogen meget dyre sko. Der lærte jeg en historie, som jeg gav videre til kunder, der ville have rabat. Jeg sagde til dem: Der er da ikke noget jeg hellere ville end at give dem rabat, faktisk har jeg givet mange rabat, indtil min revisor sagde til mig: Hvis du bliver ved med at give rabat, så kan du lukke din butik om 4 mdr. Så valgte jeg alligevel at beholde min butik, det kan du da godt forstå ikke? Den svada afvæbnede de fleste. I business to business er det lidt noget andet men jeg har brugt den med held. For du har jo ret der skal være noget at handle med hvis en prisnedsættelse skal være på sin plads.
    “Keep up” med dine spændende nyhedsbreve og blog
    Vh Gitte

  5. Hej Jeg har lært på den hårde måde hvad det vil sige at give folk rabat,…. jeg troede nemlig, belært igennem opvæksten at jeg derved var mere venlig overfor dem, og at kunderne nok vidste bedre hvad jeg og min vare var værd, og dermed hvad jeg også var værd,…. ! Da jeg på et tidspunkt ville give en enkelt kunde rabat, ødelagde jeg min forretning, (fordi jeg mistede kontakten med det firma som sendte mig kunder/ opgaver, herefter blev jeg klar over at det er MIG og ikke kunden som skal bestemme mit værd, og dermed prisen på min vare.
    Som bonus begyndte jeg at tænke på hvad jeg skulle/ville have af pris, for at kunne leve af mit arbejde, (hvor jeg før mere tænkte på hvad kunderne “måske” ville betale for en arbejdsopgave)
    Jeg er MEGET glad for den lærdom idag, men hold op det kan være dyrt tjent lærdom.

    En alternativ måde at stoppe folk der ønsker rabat er ved at ligge samme beløb som de ønsker i rabat ovenpå den oprindelige salgspris / udbudspris….. !
    Så skynder folk sig hurtigt at trække i land, og vil hellere end gerne beholde den første oprindelige pris de fik.
    Det er for mig et godt “trick”, til at få folk til at forstå hvad det gør ved en, når de presser folk i pris.

    Desuden oplever jeg at tager man for lidt for sin hjælp / varer bliver det heller ikke nok værdsat af folk.

    Mvh Torben S.

  6. Gode betragtninger Torben
    Nogle gange vælger jeg også nogle fra, fordi de er for billige. Eller fordi de giver rabat til alle, der beder om det. For jeg vil ikke skulle bede om rabat, for at få den rigtige pris.
    Majbritt

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere i cookie- og privatlivspolitikken.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk