Tiltræk og fasthold de gode kontakter
Mange selvstændige (undertegnede inklusiv) har stort fokus på at skaffe nye kunder. Men nogle gange kommer de nye kunder af sig selv, hvis vi har de rigtige samarbejdspartnere. Og samarbejdspartnerne kan også løfte vores virksomhed på en række andre planer.
Derfor lyder et godt råd herfra at gøre dig interessant for nye og spændende samarbejdspartnere.
Tiltræk de attraktive samarbejdspartnere
Der er sagt meget om fordele og ulemper ved at skrive bøger på forlag i stedet for at udgive selv.
Nu har jeg udgivet alle mine tre bøger på forlag. Og udover at forlaget derved har påtaget sig en stor del af det praktiske arbejde med at udgive og trykke bogen, har forlaget nu – lige som jeg selv – en stor interesse i at omtale og sælge mig og bogen.
Mit samarbejde med IVÆKST er ligesådan. De er sat i verden for at hjælpe virksomheder med at vokse. Jeg har både betalte og gratis ydelser i min forretning, der hjælper virksomheder med netop dette. IVÆKST reklamerer ikke for mine betalte ydelser, men de hjælper mig med at markedsføre mine kurser, og når jeg gæsteblogger hos dem, får jeg lov til at linke til min egen hjemmeside.
De har også fået lov til at bringe uddrag af begge mine bøger God kommunikation for selvstændige og Selvstændiges guide til flere penge og ved samme lejlighed har de linket direkte til forlagets webbutik.
Dette er et samarbejde, hvor vi begge har interesse i, at den anden klarer sig godt. Jo bedre jeg klarer mig, jo mere attraktivt er det for IVÆSKT at have mig på holdet, og jo mere trafik de har på deres hjemmeside og i deres nyhedsbrev, jo mere omtale får jeg.
Jeg kan også nævne IVÆRK & VÆKST og andre af mine gode, store samarbejdspartnere, hvor jeg har stor interesse i, at de er så glade for at samarbejde med mig, at de også gerne vil samarbejde med mig fremover.
Mindre samarbejdspartnere er også attraktive
Men det er ikke kun de store samarbejdspartnere, der er attraktive. Mange af de andre selvstændige er også gode og attraktive samarbejdspartnere for mig.
Mange af mine konkolleger laver ikke helt det samme som mig. Men de arbejder om det samme emne – salg og kommunikation – og arbejder for mange af de kunder, jeg også gerne vil i kontakt med. Derfor er de attraktive for mig, for de kan tage mig med i deres opgaver, og jeg kan tage dem med i mine.
Og jeg bliver mere værd for mine kunder, når jeg kan hjælpe kunderne til at finde en dygtig konsulent, der kan lave det, jeg ikke selv kan lave. Nogle gange kan jeg helt uforpligtende spørge om noget i mit netværk, som gavner min kunde, der dermed får endnu mere ud af at handle hos mig, fordi han får en del af mit netværks viden med i posen. Gratis.
De andre mindre virksomheder er også attraktive, fordi de ligesom jeg selv hele tiden har fokus på at markedsføre sig. Og nogle gange sætter de tiltag i gang, hvor jeg også kan spille en rolle: Telesummit, gæsteblogs, markedsføringsarrangementer m.m.
Plej dine samarbejdspartnere
Og det allervigtigste i forhold til vores samarbejdspartnere er, at det er attraktivt for dem at blive ved med at samarbejde med os. Meget i disse samarbejdsforhold foregår nemlig uden kontrakter eller penge og udelukkende på de gode relationer og ønsket om, at samarbejdet fortsat vil fungere optimalt – så vi bliver ved med at sende trafik til hinanden.
Og dette har jeg i baghovedet, når jeg eksempelvis forærer et anmeldereksemplar af mine bøger væk. I følge kontrakten er det forlaget, der skal finansiere anmeldereksemplarerne, men gider jeg ulejlige dem på grund af prisen for en enkelt bog? Nej det gider jeg ikke. Så vil jeg hellere gøre dem en tjeneste. For det er vigtigere for mig, at vi bliver ved med at løfte hinanden, end at jeg får refunderet en enkelt bog.
Ligesådan når en samarbejdspartner eller en kunde har brug for, at jeg reagerer hurtigt på en henvendelse, for at de kan komme videre med en opgave. Så svarer jeg selvfølgelig, så hurtigt jeg kan.
For i bund og grund: Det meste af det, vi gør for andre, er vi ikke forpligtet til. Det er noget vi gør af lyst til at hjælpe dem. Og derfor er det godt at være en af dem, som de andre gerne vil hjælpe.