Udnytter du det godt nok?

Der er meget, en hjemmeside kan. Men der er også noget, den ikke kan.
Hjemmesidens har to store udfordringer:
Du kan ikke se læseren. Og læseren kan ikke se dig!
Det skal du selvfølgelig lægge din hjemmesidestrategi efter. Det kommer jeg til.

Først det, den kan. Det, vi webfolk altid anbefaler dig at gøre:

Din hjemmeside kan få læserne til at

  • tilmelde sig nyhedsbrevet, kurser m.m.
  • opfatte dig som eksperten via blogs, videoer og salgstekster
  • udfylde en formular om, at de gerne vil ringes op
  • betale i din webshop

 

Alt det kan du læse meget mere om alle andre steder.

Disse funktioner har det tilfælles, at de er automatiserede, og at vores læsere har et ret ensartet behov i den situation, de foretager handlingen. De har ikke behov for en individuel invitation for at tilmelde sig et nyhedsbrev m.m. Og det er netop derfor, at hjemmesiden er din automatiserede medarbejder. Og når du én gang har fået hjemmesiden lavet, skal din medarbejder ikke engang have løn.

Jo bedre din hjemmeside løser standardopgaverne, mens læseren undersøger, hvordan du kan bidrage, jo bedre står du, når læseren går ind i købsfasen, som stiller nogle helt andre krav til hjemmesiden.

For uanset de mange fordele ved at have en hjemmeside, der arbejder for dig, har du også de to meget konkrete ulemper:

  1. Du kan ikke se læseren. Derfor opdager du det ikke, hvis læseren misforstår, hvad du skriver, klikker væk, bliver forvirret over dine forskellige funktioner, eller ikke føler sig mødt
  2. Læseren kan ikke se dig. Så hvis han vil spørge ind til noget, er du der ikke. Og uanset hvor mange pop op bokse du sætter på hjemmesiden, der fortæller at han kan ringe eller skrive et spørgsmål i chatten, er du der sjældent i det eksakte øjeblik, og det kræver meget mere at ringe op eller udfylde en kontaktformular end det kræver at stille et spørgsmål til en, man taler med

 

Derfor er det så vigtigt, at du ser din konkrete læser for dig, når du arbejder med din hjemmeside. For læseren må ikke misforstå noget eller have svært ved at finde rundt. Og du skal sikre, at du i videst mulige omfang svarer på hans spørgsmål.

Hvis du sælger dyre eller komplekse ydelser, vil kunden sikkert have behov for at tale med dig i forbindelse med købet. Eventuelt for at finde ud af hvilken af dine ydelser han skal vælge. Og jo bedre han er blevet serviceret gennem sin købsfase, jo større sandsynlighed er der også for, at han ringer.

Du opnår to meget konkrete fordele ved at svare på læserens spørgsmål:

  1. Det er lettere for kunden
  2. Det er lettere for dig

 

Og for at du og dine kunder opnår de fordele, er det vigtigt, at du ser kunden for dig, mens du skriver. Gør du det, er det meget lettere for dig at besvare kundens spørgsmål. Også de spørgsmål han ikke engang har nået at stille selv.

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere i cookie- og privatlivspolitikken.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk