Derfor skal du lægge en digital strategi
En digital strategi er nøglen til succes med onlinemarkedsføring.
Forbløffende tit får jeg spørgsmålet: ”Skal jeg så også være på facebook? Og hvad med LinkedIn?”
Og for at besvare det spørgsmål, skal vi lige se på hele din samlede webstrategi først.
Som med alt andet: Hvad er dit formål med din handling? I dette tilfælde: Hvad er din strategi for de sociale medier?
Måske er din ydelse så nem at sælge, at du kan sælge den direkte på de sociale medier. Eksempelvis hvis mange har brug for din ydelse, og ydelsen ikke koster ret meget. Især er det din fordel, hvis målgruppen er let at identificere på facebook, så du kan målrette dine annoncer direkte mod dem.
Men sælger du noget, der er lidt mere komplekst, ligesom jeg gør, kan du ikke forvente at sælge direkte på sociale medier. Her er det mere realistisk at bruge de digitale medier til at invitere folk ind på din hjemmeside. Eventuelt ved at dele et interessant blogindlæg, hvorefter læseren forhåbentlig ender på dit nyhedsbrev, hvor det rigtige salgsarbejde begynder.
Her er strategien, at du rykker hele salgsarbejdet væk fra sociale medier og over i dit eget univers: Hjemmesiden + nyhedsbrevet.
Og det råd giver jeg tit, når jeg snakker online strategi med mine kunder.
Og det er, hvorfor jeg næsten altid anbefaler, at vi begynder al vores online markedsføring med at optimere hjemmesiden, så den er klar til at tage imod gæsterne.
For ja, uanset hvor du møder potentielle kunder, kan du godt regne med, at de kommer forbi din hjemmeside før eller siden i deres købsproces. Selv hvis de bare besøger din hjemmeside for at finde dit telefonnummer, kan din hjemmeside i yderste konsekvens betyde, at de ikke ringer alligevel.
Og det er alt for dyrt at annoncere på facebook for at hive folk over på en hjemmeside, der ikke er opdateret. (Hvis du har en metode til at få kunder via facebook uden at annoncere, må du gerne ringe til mig, for det vil jeg rigtig gerne høre mere om).
Digital strategi på hjemmesiden
Ligesom du har mange muligheder for digital markedsføring på sociale medier, har du det også på din hjemmeside:
Helt grundlæggende skal din forretningsstrategi og salgstragt tænkes ind i din digitale kommunikation. Altså hvad vil du sælge og til hvem? Og er nogle af dine ydelser tænkt som introydelser, mens andre er mere oplagte til mersalg til eksisterende kunder.
Lidt for tit ser jeg, at folk begynder at sælge dagskurser og andre mere komplekse ydelser til helt nye følgere. Altså læsere, der ikke kender dem særlig godt. Så bliver det hurtigt op ad bakke at sælge. Samtidig med at vi skal huske, at vi slider en lille smule på vores målgruppe, hver gang vi forsøger at sælge noget til dem, som de ikke skal have. Uanset hvorfor de vælger ydelsen fra.
Det er ærgerligt. Det er meget nemmere, hvis du i stedet begynder med at sælge en mindre ydelse, som er let at tage stilling. En sådan ydelse kan du måske sælge via sociale medier eller få nyhedsbreve. Også selv om målgruppen ikke kender dig særlig godt.
Har du brug for hjælp til din digitale strategi?
Du kan kontakte et digitalt bureau, der kan hjælpe dig med din samlede branding strategi og eksekveringen af markedsføringsopgaverne.
Du kan også få hjælp af mig. Jeg hjælper både med forretningsstrategi og digitale strategi.
Ring gerne 27 12 11 14 og få et kvarters gratis rådgivning.