Undgå de 5 typer søgeord, dine konkurrenter spilder tiden på

Vurder ikke kun dit søgeord ud fra antal søgninger

Lige om lidt slipper du for at spilde tid på SEO-arbejde, der aldrig giver nogen resultater, fordi du fremover lader være med at skrive dine SEO-tekster ud fra de forkerte søgeord.

Du ved måske, at noget af det, vi SEO-konsulenter vurderer et søgeord ud fra, er hvor mange der søger på det. Men volumen er langt fra det eneste kriterium. Du skal også vurdere søgeordet ud fra, om læseren er i din målgruppe, og hvad han præcist mener med sin søgning.

Derfor skal du undgå:

  1. Brede søgeord, der kan betyde meget forskelligt. Eksempelvis ”kommunikation”, ”balance” eller ”overskud”. Her skal du ikke alene konkurrere mod dine konkurrenter. Du skal også konkurrere mod alle andre brancher, der bruger de samme ord som dig – men i en helt anden sammenhæng. Hvis du til trods for den hårde konkurrence opnår en god placering på de ord, risikerer du, at mange af de besøgende klikker væk fra din hjemmeside igen, fordi de slet ikke leder efter det, du kan
  2. Ord, hvor det er meget svært at afkode, hvad læseren præcist gerne vil vide noget om. Eksempelvis ”penge”, ”virksomhed”, ”udvikling” eller ”kvalitet”. Søger en læser derimod ”boliglån”, ”SU for hjemmeboende” eller ”lønberegner”, er det meget lettere at skrive en god SEO-tekst, der både tiltrækker de rigtige læsere, og som giver dem et brugbart svar
  3. Ord, hvor du ikke vil være det mest oplagte valg for kunden, fordi ordet fokuserer på en af dine mere perifere kompetencer. Måske har du ydelser, som du nogle gange hjælper dine eksisterende kunder med. Men her er hele salgssituationen anderledes, fordi du i forvejen har et stort kendskab til kunden, og fordi kunden måske ikke kan overskue at kontakte en ny konsulent. Men hvis en ny kunde, finder dig på Google på en ydelse, du sjældent arbejder med, er det mere oplagt for kunden at fortsætte sin søgning på Google end at vælge dig.
    Derfor får du mere ud af dit SEO-arbejde, hvis du skriver SEO-tekster om det, du er bedst til
  4. Ord, som en meget bred målgruppe søger på, hvis du har specialiseret dig i en meget smal målgruppe. Fordi du her ligesom i punkt 3 ikke vil være det mest oplagte valg
  5. Ord, der indikerer, at kunden eller opgaven ikke er attraktiv. Evt. ”din ydelse” + ”billig/hurtig levering/afdragsordning”

Vurder også ordet ud fra, hvor attraktivt det er for dine konkurrenter, og hvor meget energi du vil bruge på at slå dem. Og selvfølgelig om du har lyst til at sælge den pågældende ydelse.

For hvis du vil ligge øverst på Google på attraktive søgeord, kræver det mere, end at du skriver en enkelt god SEO-tekst. Derfor er det vigtigt, at du vurderer ordene grundigt.

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER