Lad os allerførst se på, hvad en kampagne er.

Hvad er en kampagne?

En kampagne er, når en målgruppe påvirkes til at foretage en bestemt handling i en afgrænset periode. I salgskampagner og marketingkampagner er handlingen ofte at få kunderne til at købe.

Hvordan laver man en kampagne?

Hvordan du laver en kampagne bedst, kommer an på flere elementer. Derfor er det vigtigt, at du laver en strategi, før du går i gang.

Hvad er målet med kampagnen?
Og mere specifikt: Hvor mange skal foretage hvilken handling?
Regner du også delmål ind i din kampagne, så noter dem også.

Spørg herefter dig selv, hvordan du vil få målgruppen til at udføre handlingen:

Vil du bruge

  • onlineannoncer?
  • nyhedsbrev?
  • kampagnesite, der oprettes i forbindelse med kampagnen, eller en landingsside på hjemmesiden?
  • reklamer i tv, busser og andre steder i det offentlige rum?

 

Lav et budget for, hvad kampagnen kommer til at koste. Hold det op mod, hvad du forventer at få ud af kampagnen. Juster eventuelt.

B2C-virksomheder er kendt for at køre salgskampagner næsten hele tiden. Her kan mange mange B2B-virksomheder sagtens komme mere med ind i kampen.

For selv om vores produkter og ydelser tit koster flere penge – og kræver flere overvejelser – er salgspsykologien den samme. Og jeg har gentagende gange solgt ydelser til både 10.000 og + 20.000 kroner (+ det efterfølgende mersalg) i kampagner. Andre gange har jeg solgt mindre introprodukter eller brugt kampagnerne til at få booket møder med kunder. Så det kan du også. Mangler du ideer til, hvordan du laver kampagner på netop det, du sælger, er du velkommen til at ringe 27 12 11 14. (Første samtale er gratis).

Lige om lidt deler jeg 8 meget effektive fif til at sælge gennem onlinekampagner. Mange af metoderne kan du også sagtens bruge i kampagner, der også bygger på offlinemarkedsføring. Og ja, der er en grund til, at nyhedsbrevet har så fremtrædende en rolle her. Den får du nederst i blogindlægget.

Med de 8 trin markedsfører du dig også effektivt overfor dem, der ikke køber under selve kampagnen.

Jo mere du har gjort dig bemærket, jo bedre kan de huske dig senere, når de får brug for hjælp.

1. Vælg det rette produkt

Kør kun kampagner på produkter, der er tilpasset mange af dine følgere. Jo større målgruppe du rammer, jo flere potentielle kunder. Alternativt kan du også segmentere din målgruppe, så du kun rammer dem, dit produkt er målrettet til. Så undgår du at trætte de øvrige med ydelser, de er ligeglade med.

Vælg gerne et produkt i en kategori, hvor du også har andre ydelser eller produkter. Der kan være mange grunde til, at nogle af læserne ikke er hugged på lige præcis det produkt, du kører kampagne på. Men hvis du får gjort dem interesseret i emnet, har du jo flere beslægtede varer, de kan købe i stedet (som du ikke skal nævne i kampagnen, fordi grundreglen er: en kampagne= en vare).

  1. Vælg det rette tidspunkt

Er der tidspunkter på året, hvor dine kunder er mere motiverede til at købe din type produkt eller bruge penge generelt?

  1. Varm op under publikum

I perioden op til din kampagne kan du sagtens varme op på de sociale medier og i dit nyhedsbrev, og når du taler med kunder og samarbejdspartnere. Ikke sælge. Men inspirere og dele viden om emnet. Fortæl at du har et nyt produkt på vej, så de bliver nysgerrige.

Inddrag gerne målgruppen. Du kan eventuelt indsamle viden om deres situation eller specifikke behov for din ydelse med en spørgeskemaundersøgelse. Her finder du måske nyttig viden, du kan bruge til at optimere dit produkt eller din ydelse efter, og du får inspiration til, hvad du skal skrive om i din markedsføring. Du kan også stille nogle mere sporadiske spørgsmål på de sociale medier, som eksempelvis om de foretrækker det ene eller andet navn til produktet eller andet relevant.

Alternativt så efterlys testbrugere. Så får du både optimeret dit produkt, samtidig med at du gør dine følgere nysgerrige. To fluer med et smæk.

Engang jeg selv var ved at planlægge en kampagne, omtalte jeg mit nye produkt i et PS.

Jeg skrev:

“Er du vildt nysgerrig…

… kan du jo smugkigge lidt her og læse om noget rigtig spændende, jeg arbejder på til dig. Jeg kan næsten ikke vente. Kan du?”

Og det i sig selv udløste et salg til 1.800 kroner. Og små 100 klikkede på linket. Og så var kampagnen jo startet. Selv om jeg ikke rigtigt var gået i gang med at præsentere mit produkt direkte endnu. Og selv om en kampagne også handler om at angribe og bearbejde et produkt fra mange forskellige vinkler (og det kan vi sagtens gøre, samtidig med at vi deler værdi), så er det ikke i selve varepræsentationen, vi vinder de fleste points.

  1. Planlæg en grundig kampagne

Du skal tit påvirke din læser flere (eller mange) gange for, at han bliver klar til at handle. Påvirk gerne fra flere forskellige vinkler. Blandt andet gennem nyhedsbrevet og relevante sociale medier, hvor din målgruppe er. En god ide er at planlægge hele kampagnen på en gang. Gerne samtidig med at du producerer produktet. Så kan du bedre overskue det hele. Og måske får du gode ideer til at optimere produktet, mens du skriver dine nyhedsbreve til kampagnen. Samtidig kan du optimere salgskampagnen ved, at du bedre kan se alle detaljerne i sin helhed på en gang. Og måske er der nogle passager, der skal byttes rundt.

  1. Læg delaktiviteter ind i din kampagne

Læg gerne flere forskellige “kontaktmuligheder” ind i din kampagne. Så kan du  påvirke målgruppen på flere forskellige måder.

Eksempelvis webinarer, foredrag, messer, demonstrationer af dit produkt, gratis samtaler eller test.

  1. Motiver kunden til at slå til – nu

Kunder vil som regel helst vente med at beslutte sig. For det kræver energi at tage en beslutning. Og hvorfor skulle de købe noget, før de skal bruge det? Med mindre du giver dem en god grund. Derfor er det en god ide at give kunderne en særlig bonus eller anden fordel ved at slå til tidligt i din kampagne. Så har de en grund! Både over for sig selv. Men især også for deres eventuelle samarbejdspartner, chef eller andre, som de skal forsvare købet over for.

Når du får nogle af dine kunder til at købe tidligt i forløbet, kan du eventuelt bruge dem markedsføringsmæssigt i resten af salgskampagnen. Få dem til at fortælle, hvorfor de har købt din ydelse, og hvad de forventer at få ud af den. Selv hvis du ikke bruger kunderne i din markedsføring, vil du stadig have en effekt af, at de højst sandsynligt fortæller nogen i deres netværk, at de har købt x hos dig

  1. Gentag – Gentag – Gentag

Der er mange faser i kundens købsfase.
Og vores læsere læser ikke alt det, vi skriver. Eller måske læser de det, men hvis de er travlt optaget af noget andet, glemmer de det hurtigt igen. Derfor skal vi gentage.

Selv når din læser er klar til at købe, kan der ske en masse, der gør, at han lige kommer fra det. Så hvis du ikke kommer frem i hans bevidsthed igen og minder ham om, at der var noget, han vildt gerne ville have, ja så har du tabt ham.

Og derfor kræver en salgskampagne blandt andet mange nyhedsbreve.

  1. Bearbejd kundernes forbehold

Det interessante ikke kun, hvorfor det fedeste i hele verden er at købe dit produkt. Dem, der i forvejen er vilde med alt det, du laver, er ikke de sværeste at sælge til. Du kan også sagtens sælge til dem, der lige skal overbevises først. Og derfor er det interessante for dig: Hvad er kundens grund til ikke at købe? Når du kender din kundes forbehold, har du en bunke inspiration til dine nyhedsbreve i salgskampagnen.

Og nej, jeg kan ikke se, hvordan du kan lave en god kampagne uden at have et nyhedsbrev.

  1. Du skal bruge nyhedsbrevet til at køre kampagnen fra
  2. Du skal have et opvarmet publikum for at kunne sælge noget. Og du har en meget bedre kontrol over dit publikum på dit nyhedsbrev end på de sociale medier, hvor algoritmerne skifter med jævne mellemrum

 

Nyhedsbreve og kampagner hænger rigtig godt sammen. For når virksomheder ikke sælger i nyhedsbreve, skyldes det ofte, at de ikke tænker kampagneelementet ind. Eller at de ikke tænker det grundigt nok ind.

Har du spørgsmål om din salgskampagne?

Så ring gerne til mig på 27 12 11 14, eller book en gratis rådgivningssession.

FAQ

Hvad er en salgskampagne?

En salgskampagne er er en salgsindsats med et konkret mål, der løber i en afgrænset periode.

Hvad koster en salgskampagne?

Har du allerede et opvarmet publikum, der følger dig eller dit firma på sociale medier eller læser nyhedsbrevet, kan du nøjes med at betale med din egen tid. Du kan altid supplere med mere markedsføring og annoncering.

Andre har også læst:

6 Kommentarer

  1. Tusind tak for dine mange gode tip.
    Spørgeskemaundersøgelser og testbrugere har jeg brugt flere gange. Det giver mange gode oplysninger 🙂
    Dit tip med flere forskellige typer arrangementer ind i en kampagne, den har jeg ikke tænkt på, men en super god ide.
    Her er flere tip, jeg skal afprøve.

    Mange hilsner
    Helene Rosendahl Hillersdal

  2. Tak, for et inspirerende indlæg, som jeg absolut må tænke ind i min næste kampagne. Ja, faktisk er det nogle af ideerne, som jeg vil se st få puttet ind i min igangværende kampagne

  3. Dejligt med dine konkrete let omsættelige praktiske råd og faglige indsigter.

    Min eneste indvending er: hvor er der afsimdigt mange opgaver at tage sig af som selvstændig. Indimellem tænker jeg at selve kerneydelsen forsvinder lidt. Ikke at den skal det, for det er jo den der skal sælges, meeeeeen det er virkelig en kunst for mig at begrænse mig, så jeg ikke for meget energi på at udvikle produkter, nyhedsbreve, kampagner osv.

    Tak for et fantastisk brugbart nyhedsbrev.

    Og forsat fantastisk forretningsrejse♥

    1. Schanne. Du har helt ret.
      Og det er netop essensen i min kommende bog.
      At begrænse sig.
      Kør kampagner på så få og selekterede ydelser, at du netop kan overskue at gøre det godt.

Det er ikke tilladt at kommente.

Skriv dit søgeord og tryk ENTER