Undgå lønmodtager-mindset

Hvis du kommer fra et job som lønmodtager, skal du indstille dig på et nyt mindset. Du vil måske støde på kunder, der siger, at de har en politik om ikke at betale mere end 1.200 kroner i timen til konsulenter.

Hvis det vitterligt ikke står til diskussion, at ingen konsulenter nogensinde får mere end det, kan det selvfølgelig godt være, at en specifik kunde er så interessant for dig, at du tager vedkommende ind alligevel, selv om du normalt tager mere for dine timer. Men du skal registrere, at lønmodtagerknappen lyser.

For som lønmodtager er du afhængig af, hvad din chef vilgive dig i løn. Som firma sætter du en vare til salg. Og nogle kunder køber den. Andre gør ikke. Og du skal passe på med at lade kunder bestemme over dig. Du skal vide, at selv om de i princippet har en politik om, at ingen konsulenter får mere end 1.200 kroner i timen, vil der altid være nogen, der sprænger dette princip. Og det kan lige så godt være dig.

Som privatperson er det et udmærket princip at tjene penge, før man bruger dem. Som virksomhed kan denne indstilling gøre det umanerligt tungt for dig at komme godt i gang. For en professionel hjemmeside tiltrækker flere kunder end en uprofessionel og kan derfor hurtigt tjene sig selv hjem igen, hvorefter den genererer overskud. Og med mange andre investeringer er det ligesådan.

Jeg møder selvstændige, der ikke tør tage denne chance. Og det betyder, at de ofte knokler derudad, selv om de kunne spare meget af deres kostbare tid ved at investere i forskellige former for hjælp og komme godt fra start. Det gælder, hvad enten vi taler SEO-tekstforfatning, en god firmaadresse, gode lokaler til kunderne eller moderne teknisk udstyr. Hvis de investerede mere i sådanne faktorer, ville de formentligt hurtigt kunne sælge flere af deres ydelser, og det ville blive meget sjovere for dem at gå på arbejde. De ville også få mere energi til at udvikle nyt til firmaet og dermed øge deres omsætning. Med andre ord: De ville indlede den positive pengecirkel.
Ud over at disse spareprincipper gør det hårdt for dem selv, kan de også sende et signal til kunderne om, at de stoler så lidt på deres egen forretning, at de ikke tør satse på den. Og tør kunderne så?

(Uddrag af bogen Selvstændiges guide til flere penge)

Læs hele bogen gratis her

Skriv dit søgeord og tryk ENTER