Sådan undgår du at lave vildledende markedsføring

Hvornår der er tale om vildledende markedsføring er et spørgsmål, der jævnligt er oppe at vende blandt markedsføringskonsulenter og jurister. Hvis du ikke er jurist, kan du ofte nærme dig et svar på spørgsmålet alene ved at forholde dig til, om det, du vil fortælle i din markedsføring, er faktuelt korrekt, eller om du har formuleret dig, så kunderne fejlagtigt kan tro, at dit produkt indeholder andet, end det gør.

Du kan læse konkrete eksempler på vildledende markedsføring på forbrugerombudsmandens hjemmeside, og det her blogindlæg er skrevet med det forbehold, at jeg ikke er jurist, men kommunikationsrådgiver og tekstforfatter.

Udover at du selvfølgelig skal overholde loven, er der en anden vigtig grund til at undgå vildledende markedsføring. Og det er, at dit fokus skal være på at få tilfredse kunder. Og det får du ikke, hvis du lover dem mere, end du kan holde.

Hvis du helt konkret har lovet kunden nogle resultater, som du efterfølgende ikke leverer, står kunden stærkt i en eventuel sag. Jo mere konkret du har lovet, jo bedre står han.

Men du skal turde love – eller sandsynliggøre – noget.

For hvorfor skulle kunden handle hos dig, hvis han ikke tror på, at han opnår noget eller slipper for et problem? Og jeg ser langt oftere eksempler på, at virksomheder lover for lidt end for meget, netop for at komme udenom problemet.

Måske sælger du noget, hvor resultatet afhænger af andet end din egen arbejdsindsats. Derfor kan du selvfølgelig ikke love konkrete resultater. I så fald kan du love, hvilke dele af opgaven du leverer, og hvordan du sikrer kvaliteten af dit eget arbejde.

Du kan også bruge en kundeudtalelse fra en kunde, der fortæller om sine resultater. Tilfredse kunder er effektive i markedsføring af 2 grunde: Hvis du vælger de rette kunder, kan andre identificere sig med dem, og samtidig dokumenterer kunderne dine konkrete resultater – uden at nogen lover, at alle kunder kan forvente de samme resultater.

Du skal også være meget bevidst om dit sprogbrug. Eksempelvis er der stor forskel på, om du skriver:

”Efter kurset kan du…” eller ”Efter kurset har du værktøjerne til at …”

”Få 30 % flere kunder” eller ”Få op til 30 % flere kunder.”

Andre har også læst:

Skriv et svar

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere her.

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk