Kort guide:
Ram din målgruppe på sociale medier

Må jeg præsentere: Janne Schmidt Nielsen, specialist i sociale medier og kommende certificeret i emotionelle kundetyper. Hun fortæller her, hvilke fejl de fleste begår, når de rammer forbi deres målgruppe på sociale medier.

Læs med, og undgå, at det også sker for dig.

Vælg maks. to medier, og brug dem ordentligt

”Mange virksomheder begår den fejl, at de tror, at de skal være på alt for mange medier. På den måde bruger de ikke deres ressourcer særlig effektivt. Og hvis man er 15 % til stede på et socialt medie, eller hvis man ikke kan finde ud af mediets spilleregler, er alt tiden faktisk spildt. Man kan hurtigt komme til at bruge 10 timer om ugen på facebook. Og det er rigtig dyrt. Især hvis man ikke har gjort sig klart, hvad man vil have ud af den tid. Mit råd er: Vælg maks. 2 sociale medier, med mindre du besidder nogle unikke kompetencer eller har en decideret kommunikationsafdeling in house.

Selv jeg er kun aktiv på 2 sociale medier. Facebook, der har været mit primære erhverv siden 2010, og Instagram. Herudover har jeg også en profil på LinkedIn og Twitter + et hav af andre til forskellige ”nørdeformål”, men det er kun for at jeg kan observere medierne og rådgive om dem på det helt overordnede plan.

Det er særlig vigtigt at have styr på sin målgruppe på de sociale medier. For det tager tid både at være til stede og løbende at orientere sig om, hvordan medierne ændrer sig. Og det er simpelthen for omfattende, hvis man ikke er helt sikker på, at man rammer sin målgruppe. Sociale medier kræver også, at man er indstillet på løbende at ændre sin strategi, fordi algoritmerne hele tiden ændrer sig, så man kan ikke bare gøre, som man plejer.

Hvis du er sikker på din målgruppe, kan du meget bedre vurdere, hvilke 2 medier, du skal være på. For du skal selvfølgelig være, hvor målgruppen er. Min målgruppe er gul. Derfor er jeg på facebook og Instagram.

Pas på med din private profil

Mange glemmer, at privat tilstedeværelse på facebook også er en del af deres markedsføring. 3,8 millioner danskere har jo en personlig facebookprofil. De tænker ikke nødvendigvis, at de har valgt facebook til som en markedsføringskanal, fordi de er der alligevel. Men kunder og samarbejdspartnere kan jo ofte se, hvad vi gør på facebook. Eksempelvis hvilke sider vi liker, hvad vi fortæller om vores privatliv, og hvilke billeder vi – eller andre – deler af os.

Derfor er en privat profil også en del af vores markedsføring, også selv om vi ikke skriver om vores firma, medmindre vi er 100 % stringente omkring vores privatindstillinger og kun har familien som venner. Det svarer lidt til, at man altid har haft en bil, og så sætter man et logo på og glemmer, at det nu falder tilbage på virksomheden, om man kører ordentligt, og om bilen er ren.

Du skal især være meget bevidst om, hvad du gør på facebook, hvis du har valgt en anden kundetype end dig selv. I så fald kan du enten lade være med at connecte med erhvervskontakter eller holde meget lav profil med, hvad du deler og liker, ligesom du skal passe på med skarpe holdninger.”

Vil du høre mere om kundetyper og sociale medier?

Så følg Jannes facebookside her.

Blogbanner kundetyper
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere i cookie- og privatlivspolitikken.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk