Lad din 404 fejlside arbejde for dig
En 404 side er ikke til at komme udenom, når du har en levende hjemmeside, du løbende udvikler på. Derfor er det vigtigt at oprette en professionel 404 fejlside, så dine læsere får så god en oplevelse som muligt – på trods af, at de er gået forgæves.
Lad os lige slå fast, hvad en 404 side er. Det er kort og godt en fejlside på din hjemmeside. Og hvis læserne på din hjemmeside klikker på et link, der ikke virker, lander de på den.
Nogle hjemmesider har en standard 404 fejlside, der udelukkende består af engelsk tekst om, at der er sket en fejl.
Standardsiden er problematisk. Dels fordi al din kommunikation skal matche dit firmas design og udtryk, og det gør en standardside aldrig. Dels fordi du misser muligheden for at gøre et godt indtryk. Og hvert touchpoint, du har med en potentiel kunde, er et salgsmøde og skal håndteres som sådan.
Når du har lavet en fejl, har du en oplagt anledning til at overraske din læser eller kunde positivt. Uanset hvilken type fejl der er tale om.
Derfor skal du gøre dig umage med en individuel 404 landingsside, hvor grafikken matcher din øvrige hjemmeside, og du guider læseren videre, så han finder det, han søgte.
Her kan du
- beklage, at der er sket en fejl
- fortælle hvad læseren nu kan gøre for at komme videre. Evt.
- søge videre via en søgefunktion
- klikke til forsiden
- læse udvalgte af dine populære sider eller blogindlæg
- udfylde en kontaktformular, så du kan kontakte ham
- søge videre via en søgefunktion
- bruge humor, hvis det matcher din virksomheds stil
- tilbyde en gave eller bonus for at vise, at du beklager din fejl
- bede læseren om at fortælle dig om fejlen, så du kan rette den
På den måde kommer du ikke alene professionelt ud af at have lavet en fejl. Du giver samtidig læseren troen på, at du også håndterer fejl professionelt, hvis de sker i en kunderelation.
Du kan se et eksempel her på, hvordan jeg selv har lavet min 404-fejlside.
Hvorfor opstår en 404 fejl?
Det er der primært to grunde til.
Den ene er positiv. For du øger risikoen for fejl, når du løbende arbejder på din hjemmeside. Blandt andet når du udgiver nye sider, redirecter eller linker mellem dine forskellige undersider. For jo flere interne links, du har, jo flere steder er der risiko for, at en fejl kan snige ind i urlen. Eller måske linker du til en underside, du fjerner igen – efter du har glemt, at du har linket til den, hvorfor du ikke får ophævet linket.
Den anden grund handler om teknik. For det at have en professionel hjemmeside kræver, at du holder din hjemmeside og dine plug ins ved lige. Derfor anbefaler jeg, at du får en fast vedligeholdelsesaftale til din hjemmeside. For når professionelle løbende holder øje med din hjemmeside, minimerer du både risikoen for fejl, der fører til 404 sider, eller som på anden vis giver dine læsere en dårlig oplevelse.