Guide til hjemmesidekøb
Jeg møder alt for tit folk, der får en dårlig oplevelse, når de hyrer nogen til at hjælpe dem med en ny hjemmeside. Ofte oplever de, at de ikke får det, de har forventet.
Det kan være svært at forventningsafstemme, hvad hjemmesiden skal kunne, da mange er lidt på udebane, når de skal købe hjemmesider. Og hjemmesider kan være meget komplekse. Derfor vil jeg i dette blogindlæg nævne de største faldgruber, du skal være opmærksom på, når du skal have en ny hjemmeside.
Guiden til en god hjemmeside
- Fortæl alt det, du gerne vil have, inden I går i gang. Nogle tillægsydelser (så som betalingssystem eller andet) skal tænkes ind fra starten. Skifter du mening undervejs så sig det så hurtigt som muligt.
- Få et overslag på en pris.
- Regn den samlede pris ud. Nogle webbureauer tilbyder hjemmesider, der umiddelbart lyder meget billige, men koster et fast beløb hver måned. Her er det meget vigtigt at regne den samlede pris ud for den periode, du binder dig for. Nogle firmaer binder dig adskillige år.
- Sørg for at lave en bindende tidsplan, før I går i gang. Jeg ser alt for mange projekter, der trækker i langdrag. Sørg også for at sætte tid nok af i din egen kalender til at løse de opgaver, der kommer til at ligge på dit skrivebord. Selv om du hyrer folk ind til at lave hjemmesiden, skal du ind over mange valg undervejs.
- Bed om et system, der også ser fint ud på smartphones.
- En god hjemmeside kræver mange forskellige kompetencer: Tekstforfatteren skriver tekster og SEO-tekster. Webudvikleren sørger for, at det tekniske fungerer online. Fotografen tager billederne, og grafikeren sørger for det visuelle. Hvis du møder en, der siger, han kan det hele, så lad alle alarmlamper lyse. Enten lyver han, eller også kan han ikke alt lige godt, men lige dårligt.
- Hvis webfirmaet siger, at de sørger for at du ”bliver fundet af søgemaskinerne”, så spørg ind til det. For man kan arbejde med søgemaskineoptimering på mange måder. Måske mener firmaet, at de vil oprette Google Ads, som er annoncer på Google. Disse er rigtig effektive, så længe du betaler, men for at beholde de fine placeringer på den populære side, kræver det, at du bliver ved med at betale. Eller også mener firmaet SEO (Search Engine Optimization), som er SEO-tekster og den rette teknik kombineret med, at mange andre relevante hjemmesider linker ind til din.
Vær også opmærksom på, hvor mange søgninger der er på de ord, din side vil blive fundet på. (Det er ingen kunst at få dig øverst på søgemaskinerne på de ord, der ikke er konkurrence på).
- Tjek, at du selv vil kunne redigere i hjemmesiden, når den er sat op. Dette er både vigtigt, for at du hurtigt kan lave redaktionelle ændringer på sitet, så siden er opdateret, ligesom det er vigtigt af hensyn til søgemaskinerne, at der er liv på siden. Nogle firmaer giver dig ikke ret til at redigere selv, men lover at de nok skal ændre det, du vil have ændret.Bemærk: Nogle abonnementer giver dig kun ret til at få ændret et bestemt antal gange årligt, ligesom jeg flere gange har haft kunder til webrådgivning, hvor firmaerne ikke har ændret det, de har bedt om. Selv om de har bedt om det flere gange.
- Hvem har retten til indholdet på din hjemmeside? D.v.s.: Kan du frit få såvel tekst som billeder med, hvis du gerne vil flytte din hjemmeside på et tidspunkt?
- Nogle firmaer har deres egne systemer, de opretter hjemmesiden i. Disse systemer kan sagtens være rigtig gode, men det er et problem, hvis der ikke er andre end dem selv, der kan finde ud af at bruge dem. I så fald er du nemlig afhængig af, at firmaet bliver ved med at eksistere, ligesom du ikke kan få andre firmaer til at hjælpe dig med hjemmesiden, hvis du af den ene eller anden grund gerne vil have det.
- Giv konstruktiv og konkret feedback undervejs.
Ja, avancerede hjemmesider kan blive meget dyre. Overvej, hvor avanceret en hjemmeside du har brug for. Får du et tilbud, der lyder for godt til at være sandt, så tænk dig om en ekstra gang. Og ja, nogle gange hænger pris og kvalitet sammen.
Søger du en tekstforfatter til hjemmesiden?
Så ring 27 12 11 14, eller send en mail.
Hej Majbritt,
Her er et bud på yderligere nogle punkter, til din tjekliste:
* Få en kontaktperson (account manager) som du kan kontakte, og som du føler at du har god personkemi med. Følg din mavefornemmelse – er det en person, du kan stole på, at han/hun har dine interesser i tankerne, og ikke kun er ude efter, at tjene penge.
* Få referencer og kontakt til tidligere kunder, så du kan få et mere nuanceret billede af, hvordan det er, at være kunde hos webbureauet.
* Husk sikkerheden – har webbureauet inkluderet beskyttelse mod hacking og virus, holder de software opdateret (ikke opdateret software er en hyppig årsag til at sites går ned), og hvor tit bliver der gemt backups af sitet? Giver de dig nogen form for information om ting, du skal tænke på, i forhold til sikkerhed på nettet?
* Hvad slags garanti er inkluderet? Hvis en funktion stopper med at fungere, bliver det rettet, og vil det koste mere for arbejdet? Hvor lang er garantiperioden?
* Hvad slags support og uddannelse i systemet, får du? Hvis du får en gennemgang, ved levering, har du mulighed for at kontakte webbureauet og få opfrisket hukommelsen?
* Hvis webbureauet skulle lukke ned, helt pludseligt, hvor stor sandsynlighed er der for at du kan få et andet bureau til at hjælpe, uden at skulle have et helt nyt site? Fx. er WordPress det mest udbredte system i verden, det gør det nemt at finde en ny leverandør, til. Til gengæld er det mindre sandsynligt, med en leverandør, der har deres eget system (jeg tænker på eksempler som Dandomain og 123hjemmeside). En overvejelse er også, i hvilken udstrækning systemet kan tilpasses med tilføjelser, så sitet kan udikles, over tid (og hvor meget det koster, at tilføje).
Jeg håber at det kan være til hjælp. 🙂
Calle