Sælger dine tekster dit firma – eller hele branchen?
Et opfølgende spørgsmål til mit forrige indlæg om AI-tekster, der hurtigt bliver meget generelle. Netop fordi AI sammenfatter, hvad andre allerede har publiceret på internettet.
Det betyder, at teksterne er kedelige og fyldt med selvfølgeligheder, og at mulige kunder ikke kan læse, hvorfor de skal vælge dig – frem for konkurrenterne. Derfor sælger teksterne i bedste fald hele branchen, ikke dig specifikt.
Ofte taler jeg med virksomhedsejere og markedsføringsansvarlige, der ikke mener, at halvdårlige, generiske tekster er noget problem.
For som de siger:
”Hjemmesiden skal jo bare bekræfte, at vi er et rigtigt firma og opsummere, hvad vi laver.”
”Hjemmesiden skal ikke sælge. Vi sælger primært gennem netværk”
”Hvis kunderne har flere spørgsmål, kan de jo stille dem på et møde.”
De generiske tekster kan netop være grunden til, at kunderne slet ikke kan se nogen grund til at holde et møde. Hvorfor skulle de, hvis hjemmesiden kun opsummerer, hvad konkurrenterne også kan?
Et andet problem er, at kunder ofte har brug for at cleare købet med mindst en anden person. Måske en chef eller en ægtefælle.
Det er især et problem, hvis du har generiske tekster. Hvorfor det er sådan, kan du læse her.