Tag med mig på arbejde:
“Hvad koster det at få strammet en masse AI-tekster op?
De er ikke søgeordsoptimeret. Det kan vi enten gøre senere, eller jeg kan lige selv sætte de 20 ord ind. Det kan ikke være så svært.
Jeg tror, du gør SEO sværere, end det er.”
Opsummering af en telefonsamtale, jeg havde i sidste uge, og jeg behøver vel ikke nævne, at vi kun var enige om, at vi var et dårligt match.
Undtagelsesvis er det ikke SEO-vinklen, jeg vil gribe fat i. Men AI, som der også kan siges meget godt om.
Ofte hører jeg om AI i en kontekst, hvor jeg bliver noget bekymret.
Ikke på mine vegne, men på vegne af dem, der tror, at AI kan det samme som mig.
Evt. med en hurtig opstramning foretaget af en som mig, som vist i citatet.
Troede jeg på, at kunden ville opnå de ønskede resultater på den måde, havde alt jo været fint. Det tror jeg bare ikke på. Og jeg er sikker på, at kunden nu får en anden til at stramme op på teksterne.
En, der ikke udfordrer ham på
- USP (Unique Selling Proposition)
- Målgruppe
- SEO
En, der ikke nødvendigvis opdager, at teksterne er så generiske, at de lige så godt kunne handle om konkurrenten.
Og før han finder ud af det, har han brugt x tusinde kroner og sikkert ventet på resultater, der udebliver, i mindst ½ år.
Herefter kan han overveje, om han skulle have gjort noget andet.
Det synes jeg er ærgerligt. Og selv om jeg måske kunne have leveret den ”grat-på-overfladen-løsning”, som han efterspurgte, vil jeg ikke. For jeg tror ikke, han bliver tilfreds. Det ville han heller ikke blive, hvis jeg lå i en markant lavere prisklasse.
For dårlige, billige tekster skal altid fungere i et setup, der kræver, at andre også bruger tid på dem. Evt. en grafiker. Og den tid koster det samme, uanset hvor billige teksterne har været.
Så nej tak til utilfreds kunde herfra.
AI kræver forberedelse
Samtaler som den nævnte er en af flere grunde til, at jeg er skeptisk overfor AI. For jeg ser en tendens til, at mange er for optimistiske, ift. hvad AI kan – og ikke kan.
Her var et af problemerne, at det ville tage flere dage at stramme teksterne op – netop fordi AI jo kan sprøjte tekster ud på ingen tid vha. ganske få stikord eller spørgsmål. Så det var en stor redigeringsopgave.
Det betyder ikke, at jeg grundlæggende er imod AI til alt. Men du skal vide, hvad du gør.
AI lægger ikke en strategi for dig, og AI udfordrer dig ikke. Det gør jeg. Uanset om du vil skrive dine tekster selv eller bruge AI til at skrive for dig.
Så hvis du vil bruge AI, og markedsføring ikke er din spidskompetence, får du brug for en sparringsperson, der kan stille dig de rigtige spørgsmål. Både om dit produkt, din målgruppe og din strategi.
Herefter kan du prompte AI, alt det du vil.
Du er velkommen til at kigge mig over skulderen, for jeg har samlet de 25 spørgsmål, jeg ofte stiller mine kunder ifm. deres markedsføringstekster.
Både når jeg skriver for dem, og når jeg underviser dem i at skrive selv.