Du har hørt mig sige rigtig mange gange, at du skal sørge for at tage dig godt betalt.

Men pris handler langt fra kun om time- eller stykpriser.

Nogle gange taler jeg med selvstændige, der måske nok tager en udmærket time- eller stykpris, men som

  • tilbyder at køre uuuud til kunden for at løse opgaven uden at fakturere kørslen (Nej, selv om du får 3,82 kroner per kørt km – eller hvad taksten nu er – betyder det stadig, at du sidder gratis i bilen. Og din tid er meget mere værd)
  • holder alt for mange gratis kundemøder, før de lukker handlen (Med mindre det, du sælger er rigtig dyrt, er det sjældent en god forretning at holde mange ikke-fakturerbare møder, før du tænder dit taxameter)
  • lader være med at fakturere det faktiske tidsforbrug (eller alle de fysiske dele), de har brugt på opgaven (for “så bliver det da vildt dyrt for kunden, og det vil de sikkert ikke være med til”)
  • påtager sig alt for mange af kundens problemer uden at tage sig betalt for det

 

Vi skal selvfølgelig hjælpe vores kunder. Det er det, vi lever af.
Men tit bliver en opgave meget mere omfattende undervejs på grund af en række detaljer HOS KUNDEN, og det skal ikke være vores problem.
Det er kundens problem, som vi kan hjælpe med at løse. Mod betaling. Eventuelt ekstrabetaling. Eventuelt akut-betaling, (som i min butik hedder dobbelttakst). Men for at tage dig betalt for netop disse problemer skal du have forsikret dig forinden med guldpapiret.

Guldpapiret er dine forretningsbetingelser

De fleste penge ligger hverken i aftalen med den faste storkunde eller bundet med 1000-kronesedler. Det dokument, der er flest penge i, er dine forretningsbetingelser, som kunden selvfølgelig accepterer på skrift, før I laver aftalen.

Her kan du sikre dig en ordentlig betaling igen og igen og igen, når du skal løse en opgave.

Uden at skulle

  • hæve timeprisen
  • arbejde mere
  • udvikle flere nye produkter

 

Det er SÅ vigtigt for resten af din virksomhed, at du får det gjort. For dine forretningsbetingelser er grundlaget for, at du kan drive en god forretning.

Et sæt grundige og velovervejede forretningsbetingelser kan lukke mange andre tænkelige problemer med det samme. Eller faktisk endnu bedre: De kan forhindre, at problemerne overhovedet opstår, fordi dine kunder ved, hvad de kan forvente hos dig.

Alt for mange selvstændige bruger kostbar energi på at udtænke rimelige løsninger, hvis noget ikke går som forventet.

Altså bagefter.

Når de står midt i det. Og når de er afhængige af, at kunden også synes, at det forslag, de kommer frem til, er en god løsning. Og de står rigtig dårligt juridisk, fordi de skal til at indføre nye præmisser undervejs. Der er det ofte for sent.

Kunden vil gerne have de bedst tænkelige rammer. Du vil gerne drive en rentabel forretning. Og det kan du ikke (altid) gøre, hvis du samtidig skal give alle kunder ALT, hvad de finder rimeligt. For eksempel er det alfa og omega fra starten at være enige om, hvorvidt en aftale er bindende eller ej.
Uha. Det tog ikke ret lang tid at skrive den sætning.

Prøv lige at tænke over, hvor meget salg du er gået glip af bare i år, fordi kunden fortrød, før I gik i gang. Opgaver, du kunne have tjent penge på, hvis du lige havde haft den ene sætning.

Monotasking bog_150dpiEller sætningen “Arbejdstid inkluderer transporttid”. Ja, den tog heller ikke ret lang tid at skrive.

Og når du selv ved, hvor dine egne grænser går, har du også meget lettere ved at træde i karakter over for dine kunder. Og så er det meget lettere at lukke salget.

Du kan læse, hvordan du skriver dine forretningsbetingelser, i min gratis e-bog “Få succes med én ting ad gangen M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G i virksomheden”.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER