Med et sitemap arbejder du effektivt med din hjemmeside
Når du skal have lavet en ny hjemmeside – eller optimere den eksisterende, måske aht. Google – bliver arbejdet meget lettere for dig, når du har et sitemap.
Og har du brug for ekstern assistance i forbindelse med hjemmesiden, får I også brug for et sitemap, så alle parter ved, hvad opgaven består af.
Hvorfor kommer jeg tilbage til.
Allerførst:
Hvad er et sitemap?
Et sitemap er en oversigt over alle undersider på din hjemmeside – gerne inddelt efter menupunkter, så du både ved, hvor mange sider du skal have skrevet, og hvor de skal bruges.
Skriv gerne et præcist søgeord ud for hver tekst, der skal søgemaskineoptimeres.
Du kan også skrive ind i sitemappet, hvornår du vil linke fra den ene underside til den anden.
Har du planer om at udgive en række blogindlæg, lister du blogindlæggene op under punktet ”blog”.
Derfor sitemap
Når du laver et sitemap, får du overblikket over, hvilke sider du skal have lavet, så du kan planlægge hjemmesiden mest optimalt.
Søger du en pris på opsætning af hjemmeside eller copywriting af hjemmesidetekster eller SEO-tekster, er det vigtigt, at du kender omfanget af opgaven. Og det overblik får du, når du laver et sitemap.
Og hvis du selv skal skrive alle teksterne, kan du bedre planlægge opgaven og prioritere rækkefølgen, når du ved, hvor stor opgaven er. Især er det vigtigt at lave et grundigt sitemap, jo flere af teksterne der skal søgemaskineoptimeres. For på den måde sikrer du, at du bruger de attraktive søgeord strategisk.
Vi tager lige et ultrakort SEO-kursus, så du ved, hvad jeg mener:
Når du søgemaskineoptimerer din hjemmeside, er proceduren sådan her:
- Søgeordsanalyse, hvor du (eller en SEO-konsulent) finder de attraktive søgeord. Altså ord, som tilpas mange søger på hver måned, og som er relevante i forhold til det, du sælger
- Søgeordsstrategi, hvor du beslutter hvilken underside, der skal optimeres efter hvilken søgning
- SEO-tekster skrives. Hver SEO-tekst skrives ud fra eet søgeord eller søgefrase
- SEO-teksterne publiceres på hjemmesiden
- Når nogen foretager en søgning, viser Google de sider øverst på oversigtssiden, der vurderes at give læseren det bedste svar på søgningen
Sitemappet er særlig vigtigt jf. punkt 2. For ofte har du flere produkter, du kunne optimere efter de samme søgeord. Eksempelvis sælger jeg flere forskellige ydelser, der tager udgangspunkt i ”SEO-tekster”. Det er vigtigt kun at optimere en underside efter det pågældende søgeord. For du forvirrer Google, hvis du har flere undersider om det samme søgeord.
Har du ikke det samlede overblik over antallet af sider på hjemmesiden, når du laver søgeordsstrategien, risikerer du at bruge de bedste søgeord på sider, hvor du ikke får det optimale ud af dem.
Ofte bliver jeg stillet spørgsmålene: ”Hvad koster det at få dig til at skrive teksterne til min hjemmeside” eller ”Hvad koster det at få dig til at give mig nogle bedre placeringer på Google?”
Det kan jeg ikke svare på. For det kræver en liste over hvilke sider, jeg skal skrive. Og særligt hvilke der også skal søgemaskineoptimeres. Så kan du ikke overskue din hjemmeside i hovedet, skal du lave et sitemap eller en liste over, hvilke sider der skal skrives efter hvilke søgeord.
Alternativt kan jeg rådgive dig helt fra bunden. En opgave, der typisk tager et par timer eller mere alt efter størrelsen på hjemmesiden.
Desværre oplever jeg jævnligt, at en købsproces går i stå, når jeg begynder at stille disse detaljerede spørgsmål i forbindelse med opgaven.
Når jeg siger ”desværre”, er det ikke primært, fordi jeg gerne ville løse opgaven, men fordi jeg nogle gange oplever, at opgaven i stedet går til en, der ikke stiller disse afklarende spørgsmål. Og når opgaven ikke er defineret særlig grundigt, er der stor risiko for, at kunden ikke opnår de resultater, der var formålet med hele indsatsen.
Og det er så ærgerligt. Især fordi det får mange til at konkludere, at så virker Google nok ikke.
Eksempel på sitemap
Et simpelt sitemap, hvor der er tænkt SEO ind, kunne se sådan her ud:
Forside (SEO: Vicevært)
Menupunkt: Ejendomsservice (SEO)
Undermenupunkt: Haveservice (SEO)
Undermenupunkt: Trappevask (SEO)
Undermenupunkt: Vinduespudsning (SEO)
Undermenupunkt: Snerydning (SEO)
Menupunkt: Om os
Undermenupunkt: Mød vores medarbejdere
Menupunkt: Blog (SEO-strategi laves særskilt)
Menupunkt: Kontakt os
I sitemappet skriver du også de undersider, der ikke skal fremgå af menustrukturen. Det kan være ydelser, du gerne vil sælge i den rette situation eller til eksisterende kunder, men som skaber for meget forvirring i menustrukturen. Eventuelt hvis du i forvejen har mange punkter i din menustruktur.
For jo flere punkter, læseren skal tage stilling til, jo sværere får han ved at overskue, hvad han skal klikke på, så det er vigtigt, at det kun er de vigtige sider, der vises i menuen. Tommelfingerreglen lyder på maks 7 menupunkter.
Når du har lavet sitemappet, ved du
- hvor mange sider, du skal have
- hvilke sider, der skal søgemaskineoptimeres
- hvilke søgeord, SEO-teksterne skal optimeres efter
Som nævnt: Mit eksempel er meget simpelt, og ofte vil du have brug for at tage stilling til nogle parametre, der kan gøre det lidt svært.
Eksempelvis vil du formentligt have betydeligt flere søgeord end de 6, jeg har skrevet ind i sitemappet. Nogle gange er du måske i tvivl om, hvilket søgeord der både matcher din ydelse og kundens søgeintention bedst. Andre gange er det ikke oplagt, om søgningen indikerer, at læseren er i gang med at lave research, eller om han er i gang med at købe.
Det skal du tage stilling til, når du laver sitemappet, og fordelen er, at hvis du kommer i tvivl her, kan du nå at søge rådgivning. Begynder du i stedet at skrive dine SEO-tekster uden dette grundige forarbejde, finder du måske ud af, at du skulle have taget stilling til nogle vigtige spørgsmål, når du er halvvejs gennem dit arbejde – og så er meget af arbejdet måske spildt.
Jeg anbefaler, at du skriver blogindlæg – og ikke salgssider – til alle søgninger, der indikerer, at læseren laver research. Så du netop møder ham der, hvor han er.
Når du laver din søgeordsanalyse, vil du formentlig opdage, at mange læsere stiller spørgsmål enten i forbindelse med dit ekspertiseområde – eller hvordan dine produkter skal bruges. Alle disse spørgsmål er oplagte til blogindlæg.
Ligesom den her tekst er et blogindlæg, hvor søgefrasen ”Hvad er et sitemap?” indgår.
Sider uden oplagte søgeord
Du vil formentligt også opdage, at du har sider, som du ikke kan finde oplagte søgeord til.
Det kan være svært at finde et godt søgeord, der kan sammenfatte de primære ydelser i menustrukturen. Altså den funktion som ”ejendomsservice” har i mit fiktive tilfælde.
På min egen hjemmeside bruger jeg søgeordet ”tekstforfatter” som menupunkt, der dækker over undermenupunkter med nogle af de forskellige typer tekster, jeg skriver. Eksempelvis SEO-tekster og Nyhedsbreve.
Kan du ikke finde et oplagt søgeord til menustrukturen, kan du bruge ”Ydelser”, ”Du kan få hjælp til” eller lignende. Men ingen af disse ord er særligt præcise, og derfor understøtter de hverken din synlighed på Google eller læsernes kunderejse. For læserne kunne have mødt de formuleringer på en hvilken som helst hjemmeside. Ord som ”ejendomsservice” og ”tekstforfatter” understøtter emnet på siden.
Med forsiden kan det være lige så svært. Selv om min egen hjemmeside er googleoptimeret efter langt over 100 søgeord, er forsiden ikke søgemaskineoptimeret. Og det er fordi, en forside skal byde velkommen til mange forskellige mennesker med forskellige ønsker. Og det kan være svært at finde et godt søgeord, der rammer alle præcist nok, samtidig med at en SEO-tekst skal have en vis længde. Det er sjældent hensigtsmæssigt, at en forside er det. Så det kan være bedre at lade være.
Derfor lægger jeg jævnligt SEO-strategier, hvor forsiden ikke er søgemaskineoptimeret.
Sitemaps, når websitet også har en webshop
Jo flere undersider, en hjemmeside skal have, jo vigtigere er det, at du har et gennemarbejdet sitemap.
Især når du har en webshop, er sitemappet vigtigt. For her har du ikke alene de almindelige sider og SEO-tekster som i eksemplet med ejendomsservice. Her har du 2 yderligere typer sider:
- Produkter
- Kategorisider
Selv hvis du ikke skulle tænke SEO ind her, er det lidt af et puslespil at inddele produkter og kategorier korrekt.
Du skal tænke ind, at du skal gøre det så let som muligt for kunderne at finde det, de søger – derfra hvor du nu forventer, at de kommer ind i webshoppen. Det kan enten være fra Google, din blog, dit nyhedsbrev, din forside eller de sociale medier.
Jo flere produkter du har, jo vigtigere bliver kategorisiderne, fordi disse hjælper kunderne med at få et overblik, hvorfra de kan klikke ind til produkterne.
Men det bliver hurtigt kompliceret. Blandt andet fordi du skal finde kategorier, der både er præcise nok til at hjælpe kunderne rundt i din online forretning, og fordi du samtidig skal finde kategorier, der dækker alle produkterne.
Og når du også skal tænke SEO ind, bliver der endnu mere at tænke ind. Det kommer jeg tilbage til.
Eksempelvis kunne dine kategorisider være
- Dametøj
- Herretøj
- Børnetøj
Men de kunne også være
- Dameskjorter
- Herreskjorter
- Kjoler
- Damebukser
- Herrebukser
- Regntøj
Og ”regntøj” kunne også deles op i
- Regntøj børn
- Regntøj dame
- Regntøj herre
- Regntøj i diverse mærker m.m.
Og såvel bukser som skjorter kunne også deles op i mere præcise underkategorier, ligesom du måske har nogle produkttyper, som du har så få af, at du ikke vil oprette en kategoriside til dem. Og hvad gør du så?
Endnu et parameter du skal overveje er, om dine produkter også skal inddeles efter brands. Så der er meget, du skal overveje, før du begynder at skrive teksterne eller hyrer en anden til at gøre det.
Sitemaps med SEO på webshops
Uanset størrelsen på din webshop er sitemappet og SEO-strategien vigtig. Men jo større shoppen er, og jo flere søgeord du skal bruge strategisk, jo større vil behovet sikkert være for at få rådgivning fra en erfaren SEO-konsulent.
For du skal nu tage stilling til, hvilke søgeord du vil bruge på produktsiderne, og hvilke du vil inddrage i kategoriteksterne.
Jeg anbefaler, at du skriver produktteksterne målrettet kunder, der søger på et præcist produkt, eller som søger præcist nok til, at du kan regne ud, hvilket produkt de kunne tænkes at være interesseret i. For kunder, der er klar til at købe, skal lande så tæt på købsfunktionen som muligt. Og det kræver, at du kan gennemskue, hvad de søger ud fra deres søgning.
Og det kan du ikke gennemskue, hvis de søger ”regntøj”, ”støvsuger” eller andet generelt. Så her vil du formentligt vinde mest ved at optimere en kategoriside, hvorfra kunden selv kan klikke videre. For kunder, der søger så ukonkret, er formentligt ikke klar til at købe med det samme. Men du kan uddanne dem til at blive det – med en god kategoriside, hvor de kan læse om de forskellige produkter.
Derfor skal du kunne inddele dine søgeord efter, hvor på kunderejsen et søgeord viser, at kunden må forventes at være. Med søgemaskineoptimerede kategorisider kan du dermed trække besøgende ind på din hjemmeside, som har brug for hjælp til at vælge produkt.
Lyder det som en stor opgave?
Det er det også. Derfor anbefaler jeg, at du får rådgivning i forbindelse med opgaven.
For sitemappet er skabelonen til hele hjemmesiden. Så det er vigtigt, at det bliver lavet rigtigt. Den gode nyhed er, at al den tid du bruger på dit sitemap – eventuelt sammen med en rådgiver – jo nemmere bliver det, når I skal i gang med at producere indholdet. Og du sparer så meget tid efterfølgende ved at lægge strategien for arbejdet grundigt.
Samtidig skal du ofte også tage stilling til forretningsmæssige spørgsmål i forbindelse med sitemappet. Eksempelvis hvilke ydelser, du vurderer, vil være de vigtigste om et halvt eller et helt år. Så det er ikke ualmindeligt, at jeg bruger en halv eller en hel dag med kunder, når vi laver sitemappet.
Søger du en tekstforfatter til hjemmesiden? Så ring 27 12 11 14.