Ram Google og din målgruppe samtidig
”Jeg vil ikke have SEO på min hjemmeside, for så skræmmer jeg kunderne væk.”
Det er en af de misforståelser, jeg ofte hører om SEO.
Heldigvis kan du sagtens ramme dine kunder og Google på samme tid. Ellers ville vi jo have et problem. For hvad er synlighed på Google værd, hvis du ikke imødekommer kunderne samtidig?
Du får lige et ultrakort SEO-kursus:
For at blive fundet på Google skal du skrive dine tekster ud fra en bestemt struktur: Du vælger et primært søgeord og nogle relaterede søgeord. De er rammen for din tekst.
Indenfor den ramme har du stor fleksibilitet.
Eksempelvis kan du skrive et afsnit om, hvorfor kunden skal vælge dig, eller du kan skrive en grundig faktaboks.
For nogle år siden skrev jeg SEO-tekster for videoproducent Kira Paulli, Pixiweb. Og hun har længe ligget på Googles side 1 med flere af sine attraktive søgeord.
Alle hendes tekster handler om forskellige varianter af video. Og indenfor den ramme kunne jeg derfor både have beskrevet Kira som en eksperimenterende videofotograf, der udfordrede såvel kunde som produkt, eller jeg kunne beskrive Kira som en erfaren og grundig håndværker, hvilket jeg gjorde.
Det bekræfter netop, at du sagtens kan fremhæve dine særlige kompetencer, selv om du skriver SEO-tekster.
Og derfor bliver Kira nu kontaktet af de rette kunder, efter de har fundet hende på Google og læst om hende på hjemmesiden.
Hun fortæller:
Kunderne ved, hvad de køber, og bliver tilfredse
”Jeg leverer klassiske videoer, som kunderne kan have glæde af i mange år – og ikke eksperimenterende videoer, der ”spræller”. Det afspejler teksterne nu. Derfor ved kunderne, hvad de køber, og bliver tilfredse.
Selv om jeg stort set ikke selv gør noget i forhold til Google, ligger flere af mine attraktive søgeord på side et, og jeg sælger for 70-80.000 kroner til nye kunder, der finder mig på Google. Hvert år. Og de er meget tæt på at købe, når de ringer.”