Eller snarere:
Responsivt design er et must, hvis din hjemmeside skal arbejde for dig
For det gavner dig både, når du vil have, at din hjemmeside bliver fundet på Google, og når du vil give dine læsere en god oplevelse, så de får lyst til at købe.
Hvad er responsivt design?
Helt kort:
Et responsivt design betyder, at webdesignet er skalerbart, så det ændrer sig efter skærmstørrelsen på den platform, brugeren anvender. Altså om han sidder ved en computer, en tablet eller med sin smartphone.
Responsivt design på hjemmesider er blevet meget vigtigt i takt med, at vi nu alle har en computer i lommen, i form af vores smartphone. Og den bruger vi til meget andet en til at tale i. Det giver os, der arbejder med markedsføring, en fantastisk mulighed for at markedsføre os over for kunderne – hele tiden.
I løbet af en almindelig dag har vi alle hyppigt 2-5 minutter, hvor vi venter på noget. Her tager vi tit vores telefon frem og er påvirkelige, hvis vi får øje på noget interessant content, måske i form af et blogindlæg.
Sådan er det også for dine kunder. Og du kan få kontakt med dem i alle deres ekstra minutter, hvis du søger for at tilrettelægge dit indhold efter dem.
Hjemmesider uden responsivt design kan stadig ses på smartphones, men teksten og menustrukturen tilpasser sig ikke skærmbilledet. Derfor får læseren ikke det samlede overblik og har svært ved både at læse og finde rundt. Du har sikkert selv besøgt sådan en side, så du ved, hvad jeg snakker om. Og du har sikkert også hurtigt klikket væk igen.
Har du fokus på SEO-tekster og øvrig søgemaskineoptimering, er det ekstra vigtigt, at din hjemmeside er responsiv.
For Google vil gerne vise læserne de allerbedste sider og vurderer ikke, at en hjemmeside, der er svær at læse, er blandt de allerbedste. Så responsive hjemmeside gavner både dine læsere og Google på én gang, og du undgår at miste en masse besøgende.
Kolde tal om smartphones bekræfter behov for responsive hjemmesider
Ifølge en undersøgelse, som TNS Gallup lavede for Danske Medier research og Kreativitet & Kommunikation i 2016, har 36 % af danskerne købt noget via deres smartphones i løbet af 3 måneder. Samtidig har 85 % af alle danskere over 15 år en smarthone, og 45 % har en tablet.
Så har du ikke responsivt design på din hjemmeside, bliver det radikalt sværere for alle disse mennesker at gøre det, du gerne vil have dem til. Og forsvinder mennesker, forsvinder Google.
Brug for ny hjemmeside med responsivt design?
Er din hjemmeside lavet før 2014, er der stor risiko for, at du skal have den lavet om, fordi mange hjemmesider fra før den tid ikke var mobilvenlige.
Set i lyset af hvor mange kunder du sikkert mister, hvis din side ikke er responsiv, er prisen på en ny hjemmeside sikkert hurtigt tjent ind.
Du kan læse her om muligheden for at købe en ny, professionel hjemmeside i WordPress. Selvfølgelig med responsivt design.