Overvejer du at købe hjælp til SEO?

Så invester de næste 6 minutter, og læs med nu. For du kan profitere af andres erfaringer og træffe det rette valg med det samme.

Alt for tit taler jeg med kunder, der har indgået nogle komplicerede SEO-aftaler, de ikke selv forstår. Aftaler, som også med mine SEO-øjne ser ud til at rumme meget mere, end de har brug for.

Nogle virksomheder har selvfølgelig brug for en meget omfattende løsning. Spørgsmålet er, om du har det. Derfor skal du afklare dit behov grundigt med SEO-konsulenten, før du tager stilling til, om I er det rette match.

Et er, at du ikke skal betale for mere, end du har brug for. Et andet er, at du med den rette løsning kan sikre dig de attraktive placeringer på Google. Placeringer, der skipper attraktive kunder hen i din forretning i årevis efter din investering. Så min hensigt er ikke kun at guide dig til at undgå overflødige tiltag, men også at kunne vurdere, hvornår det er umagen værd at gå efter den dyrere løsning, der vil være den bedste investering på langt sigt.

For at kunne vælge den rette løsning skal du vide, hvad opgaven kræver, og hvad du skal spørge ind til.

Så det gennemgår jeg nu:

SEO begynder med analyse og strategi

Når du går i gang med SEO, er den vigtigste opgave at prioritere de rette søgeord. Her får du brug for SEO-konsulentens rådgivning, for I skal vide, hvor mange der søger på hvilke søgeord. Efterfølgende skal du vælge på hvilken underside, de besøgende fra Google skal lande:

Vil du sælge på søgeordet, skal du tage stilling til, om læserne skal lande på en samlet kategoriside eller en landingsside for et specifikt produkt. Og i givet fald hvilket produkt. Det kan også være, at søgeordet egner sig bedst til et blogindlæg, hvor du deler din viden.

Måske har du en ekspertise, der gør, at mange søgeord vil være relevante for dig. Hvis listen er længere, end du kan gå efter alle ordene på én gang, kan du tage dem i etaper.

Det er vigtigt, at du udfordrer SEO-konsulenten på søgeordene. For nogle ord kan være meget attraktive ud fra en SEO-mæssig betragtning uden samtidig at være rentable for dig. Måske rammer de en forkert målgruppe, eller måske søger mange efter ydelser, der ikke er en god forretning for dig.

Valg af søgeord er vigtigere, end de fleste er klar over.

Samtidig ser jeg desværre mange fejl her. Og vælger du forkerte søgeord, risikerer du at spilde alt det efterfølgende arbejde. For hvad vinder du ved at ligge øverst på Google på et søgeord, der genererer den forkerte trafik? Eller som meget få søger på?

Når du har valgt søgeord, skal du eller en SEO-tekstforfatter skrive dine tekster. Og dine tekster skal ikke bare trække trafik ind til din hjemmeside. De skal også sælge.

Derfor skal du undersøge, hvem der skal skrive dine SEO-tekster, før du laver en aftale med et bureau. For der er stor forskel på kvalitet og erfaring blandt tekstforfattere. Nogle har udelukkende fokus på SEO-delen, og derfor sælger teksterne ikke. Andre skriver generiske tekster, der lige så godt kunne være skrevet til din konkurrent. Og SEO-tekster, der også skal sælge, skal jo netop vise, hvordan du er anderledes end konkurrenten.

En SEO-tekst indeholder både en god brødtekst + titel + beskrivelse/description. Sidstnævnte er de korte tekster, der vises sammen med siderne, når de bliver fundet på Google. Eksempelvis:

Metabeskrivelse-og-titel

 

Titel og beskrivelse er vigtige. Men de kan ikke stå alene. Nogle bureauer markedsfører, at de laver SEO, alene fordi de udfylder titel og beskrivelse. Og nogle gør ikke engang det. De lægger et plugg in med titel og beskrivelse på din hjemmeside. Så kan du selv udfylde.

Misforståelser om titels og beskrivelser er nogle af de hyppigste, ift. hvorvidt et firma har lavet SEO eller ej.

Hvis de ikke supplerer en god SEO-tekst skrevet ud fra et nøje udvalgt søgeord, er de ikke noget værd. Ofte er problemet endnu større end det. For hvis du tror, du har lavet SEO, kommer du jo ikke i gang med at lave ”rigtig SEO”. Og det er værre end at gå i 0.

Selv når titel og beskrivelse supplerer en god SEO-tekst, skal de stadig skrives på en bestemt måde for at virke. Når jeg underviser mine kunder i at skrive SEO-tekster, gennemskriver vi ofte titels og beskrivelser flere gange, selv om der er tale om meget få tegn.

Den del af SEO-arbejdet, jeg har gennemgået indtil nu, er det helt grundlæggende.

Herefter er der to vigtige parametre:

Teknik og linkbuilding:

God teknik sikrer, at hjemmesiden fungerer optimalt, og at læseren har en god oplevelse af hjemmesiden. Det gavner dig både i forhold til salget og dine Google-placeringer.

Hvis du laver en aftale med et SEO-bureau, vil bureauet højst sandsynligt få brug for at tjekke teknikken på din hjemmeside, for det er ærgerligt at sætte større tiltag i gang, hvis du har noget rent teknisk, der hæmmer resultaterne.

Linkbuilding handler om at få andre hjemmesider til at linke til din. Jo mere troværdige sider, der linker, jo større er værdien af den anbefaling, der ligger i linket. De fleste SEO-bureauer tilbyder linkbuilding, fordi det i dag er så vigtigt med eksterne links. Men lige som titel og description kan linkbuilding ikke stå alene. Linksene skal pege ind mod den side, du gerne vil styrke. Har du ikke oplagte sider at linke hen til, får du ikke nær nok ud af dine links.

Du kan altid forbedre teknikken eller lave mere linkbuilding. Spørgsmålet er, hvornår udbyttet ikke længere står mål med indsatsen.

Hvilken form for samarbejde passer til dig?

Mange større SEO-bureauer sælger udelukkende SEO-assistance i abonnementer. Ofte binder du dig i mindst et halvt år. Det er en lang binding og bliver hurtigt til mange penge. Særligt hvis aftalen rummer mere, end du har brug for.

Derfor anbefaler jeg, at du indleder med en rådgivningsseance eller en 1-1 workshop, hvor du og konsulenten kan gennemgå dit behov og undersøge dine data og søgeord. Herefter kan du overveje om abonnementsordningen også vil være i din favør.

Har du ikke mulighed for at købe denne service, før du tager stilling, vil jeg ikke anbefale dig at indlede samarbejdet. For så ved du alt for lidt om, hvad du køber.

Måske finder du ud af, at du udelukkende har interesse i at ligge godt på tre specifikke søgeord. Eller at du har potentiale for gode placeringer på 10 salgssider + 50 blogindlæg.

Og det er selvfølgelig 2 meget forskellige opgaver.

Finder du ud af at dit potentiale er meget stort, og du vil få brug for mange SEO-tekster, er det en stor opgave med en tilsvarende stor regning. Her kan du overveje, om det vil være mest rentabelt for din virksomhed, at du selv lærer at skrive teksterne. Når du lærer at skrive SEO-tekster, bliver du også bedre til at skrive alle andre typer tekster, fordi Google i stigende grad honorerer gode tekster.

Før du suser til tasterne ved udsigten til at spare mange penge, så overvej grundigt, hvor du vil finde tiden, og om du har lyst og skriveevner til opgaven. Hvis budgettet ikke rækker til det foretrukne antal tekster, er det også en mulighed at budgettere efter 10 tekster årligt i en årrække. Eller at revurdere dit markedsføringsbudget.

Spørg ind til, hvem der gør hvad

Du skal vide, hvad du får, og særligt hvad der vil ligge på dit bord.

Nogle bureauer afleverer månedlige rapporter, hvor du kan læse, hvordan din hjemmeside aktuelt performer.

Selv om du er vant til at læse rapporter og forholde dig til tal, er det ikke sikkert at denne model er optimal for dig. For du skal have en vis erfaring med SEO for at kunne vurdere, om resultaterne er gode ift. hvad du kan forvente. Måske har du behov for, at rapporten bliver suppleret med et møde, eller bare en kort briefing på, hvordan det går.

Netop rapporterne fra SEO-bureauer hører jeg ofte om, når jeg taler med nye kunder om SEO. Og det er helt tydeligt, at for mange kunder er modellen ikke at anbefale.

Dels mangler de indsigten til at læse dem.
Dels er det uklart, hvad de skal gøre, efter de har læst rapporten.

Ligesådan hører jeg ofte om, at bureauerne løbende ”vedligeholder SEO-arbejdet”. Nævner dit SEO-bureau også det, er du nødt til at spørge ind til, hvad det dækker over. Selv med mine ca. 10 års erfaring som SEO-tekstforfatter er jeg meget usikker på, hvad der kan ligge i sådan en vedligeholdelsesaftale.

Hvis I laver en aftale, hvor du skal lære at løse nogle af opgaverne selv, er det også vigtigt at afstemme, hvor kontaktbar din samarbejdspartner er, og om der er tale om den samme. For du får svært ved at løse en ny type opgave, når du ikke kan få sparring løbende, hvis du går i stå undervejs.

Sådan foregår det hos mig

Eftersom jeg ikke driver et bureau, men et enkeltmandsfirma, tilbyder jeg hverken teknisk assistance eller linkbuilding. Mit fokus er udelukkende på valg af rette søgeord + gode SEO-tekster.

Jeg kan enten skrive dine SEO-tekster eller lære dig at skrive dem selv. Vi kan også aftale, at jeg skriver salgs-SEO-teksterne, og du skriver de søgemaskineoptimerede blogindlæg. For det er den mest effektive måde hurtigt at få mange tekster ud at arbejde for dig.

Uanset begynder vi altid med en søgeordsanalyse, hvor vi finder ud af, hvilke af dine potentielle søgeord, der er mest attraktive.

Herefter undersøger vi, hvor godt du aktuelt ligger på søgeordene. For selv hvis du ikke har arbejdet med SEO før, kan det være, at konkurrencen på nogle ord er så lav, at du allerede ligger på side 2 eller 3. Er det tilfældet, er det ofte en fordel at begynde med at løfte de sider, før vi begynder at skrive nye sider helt fra bunden. Fordi det altid er nemmere at forbedre det, der allerede virker.

Vi laver også en plan over hvilke tekster, der skal skrives helt fra bunden, og hvilke ord de skal optimeres efter.

Skriver jeg, begynder jeg med et grundigt interview.
Skriver du, gennemgår vi indledningsvist strukturen for din første tekst grundigt, og du kan stille spørgsmål. Herefter begynder du at skrive, og du kan kontakte mig, når du får brug for mere sparring.

Når du har skrevet din tekst færdig, gennemgår vi den sammen, og du redigerer igen. Den første tekst kommer vi til at arbejde grundigt med, fordi det sparer os begge for tid, at vi gør en ting helt færdig. Samtidig får du styr på alle detaljerne i en god SEO-tekst, og du kan fremover bruge de samme metoder til dine resterende SEO-tekster.

Herefter kan du selv skrive SEO-tekster og søgemaskineoptimerede blogindlæg, når du har ledig tid.

Til et sparringsforløb som det skitserede, anbefaler jeg et 10-timers klippekort til 13.000 kroner ekskl. moms. Har du spørgsmål ifm. et samarbejde, ringer du bare 27 12 11 14 eller sender en mail.

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere her.

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk